Överlevde tarmvred
Tack vare en kanonveterinär så överlevde min goe ponny tarmvred lördag-söndag. Fick ett samtal av stallägaren kl 15 i lördags, ringde veterinären 15.40, 40 minuter senare kom hon och kunde konstatera tarmvred. Jag valde att inte buköppna, utan vi använde veterinärens metod som hon och hennes kollegor från kliniken hon jobbar på, arbetat fram. Igår morse, efter att jag suttit vak hela natten samt gått med honom 1 gång i timmen, vände tarmvredet och han började visa friskhetstecken (aptit). Han blev friskförklarad från tarmvredet igår förmiddag.
Det var ett svårt tarmvred och delar av hans kropp visade tecken på att han skulle dö. Proverna visade att han var döende under natten (mjölksyra osv), bakterierna i tarmarna trodde han var död, så de dog. Under hela tiden fick han smärtstillande och han var mycket tagen (chock).
Idag var han som veterinären sa; oförskämt pigg :-D Han är sitt gamla vanliga jag igen, men det var ett tufft dygn.
Ibland har man tur!
DET var en riktig glädjehöjdare
Han är en riktig överlevare alltså.
Skönt att det gick bra!!!
Väldigt nyfiken - vad är det för metod dom använde?
Wow, vilken häst! Jätteskönt att han är frisk igen!
#2 Ja, jag vill också veta mer om metoden.
Vill absolut också veta mer om den metoden.

Vilken himla tur du/ni hade!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Åhh vad kan man säga, ni måste ha haft ängla vakt.
Man blir så glad när man läser om hemska saker som slutar lyckligt.
Ta väl hand om er nu

Usch, vilken upplevelse! Skönt att allt gick bra till slut.
Metoden var i stora drag: Smärtstillande, kramplösande, sondning, dropp, regelbundna promenader - och att han fick rulla sig om han ville. De gav mediciner som man normalt sett inte ska ge tillsammans, men då han var döende hade de inget att förlora. Det finns säkert detaljer till denna metod (som t.ex medicinerna), men det är inget jag har frågat efter. Jag är bara glad att det funkade! En stor del i varför det funkade kan ha att göra med att han fick rulla sig om han ville. Hästar har en förmåga att kunna "rulla rätt" tarmarna, vilket givetvis inte ska användas som botemedel utan medicin, smärtstillande och i samverkan med veterinär ;) Och dessutom strängt övervakat.

#8 Låter som traditionell kolikbehandling…
Vilken tur ni hade!
Hur visste ni att det var tarmvred och inte kolik?
Skönt att han klarade sig.
Härligt att det gick bra för din ponny!
Här har veterinärena under många år sagt att de ska få rulla sig.
Behandlingen är den som veterinärerna här gör, med tillägg av salt och b-vitamin.
Vill inte vara pessismistisk men man måste efter en sådan "pärs" som din ponny genomgått vara vaksam, tarmarna kan ha tagit stryk och det kan bli problem. Hoppas verkligen din pony tillhör dem som klarar sig utan men.
Veritas odium paretFörvånad
#10 Han rektaliserades (heter det så?).
#11 Veterinären tittade till honom igår. Hon har regelbundet tagit prover ("rullande" klinik), temp, tarmljud, hjärtfrekvens osv, cirka 3-4 gånger om dygnet sedan tarmvredet gick över. Hon ringde mig efter sista titten igår - och sa att hon aldrig varit med om en häst som repat sig från döden på två dygn :D Som det ser ut nu så blir han friskförklarad idag, utan några som helst komplikationer!

Vilken underbar historia!
Har varit med om samma sak och att den veterinär som är först på plats sätter in snabb och adekvat behandling är livsviktigt. Vi hade tur och fick ut djurambulans och deras veterinär för behandling på plats och sedan vidare transport till Hbg, där de fortsatte behandlingen.
De ville buköppna men p g a ekonomi fick vi avböja detta och be dem fortsätta behandling så länge det var försvarbart, vilket de gjorde och efter ca ett dygn var mardrömmen över.
Jag tackar min lyckliga stjärna över att jag fick ut "rätt" veterinär den gången, och att jag av den veterinär som inte hade tid att komma fick rådet att direkt ringa Djurambulansen.
Detta hände för 1,5 år sedan och han har inte haft problem sen dess.
Och Grattis till er för att ni också klarade krisen förstås!:)
härligt att allt gick bra!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Drar upp en gammal tråd!
Finns det några som har buköppnat ett sto?
Har detta stoet kunnat användas i avel sen?
Vad finns de egentligen för risker? Någon som har koll?

#16 Vårat sto är buköppnat. Allt gick bra. Dom sa att vi kunde betäcka henne 6 veckor efter operationen men vi valde inte att göra det. Hade tänkt att betäcka henne nu till sommaren men marknaden vekar vara mättad på shettisar.
Så jag hoppas att när jag betäcker henne igen att allt skall gå bra då.
#17 tack för svar. Så enligt veterinär så skall de inte vara några problem alltså! Skönt o veta!

#16 Jag vet ett sto (förvisso halvblod) som blev buköppnat. Hon kastade sitt föl ca fem veckor efter operationen, men fick efter det många föl utan problem.