Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2521 ggr
mizabella
0

Snabb hjälp någon?!

Någon som har erfarenhet av att "bygga om" rockarder?

Eftersom spårvidden ofta är för smal funderar jag på om man kan förlänga stången mellan hjulen? Tips på vart isåfall?

Samt hur kan man göra ett fäste för baksele? går det?

Tacksam för snabba svar!

[jannerman]
0

Hjulen sitter ju i regel på en axeltapp, så det är enklare att förlänga axlarna på bägge sidor än själva stången. Fast sen måste man ju också förlänga avbärarna vid hjulen (om det finns några, men jag tror man måste ha det om man ska tävla).

Fästen fär bakselen är ju en baggis, bara att svetsa dit öglor på skaklarna.

mizabella
0

#1. tack för tipsen :) har du gjort något liknande själv? i tanken går det ju men tänkte om någon vet om det funkar.

Silenos
0

Vågar mig inte på att svara på frågan om axeln. Men vi har svetsat öglor för bakselen på båda våra rockarder, det är snabbt gjort.

mizabella
0

#3. Okej tack! var det du som hade en globus rockard? (eller minns jag fel nu :)

Silenos
0

Nej, du minns rätt. Jag har en Globus rockard + en "vanlig" rockard .

mizabella
0

#5. Vad tycker du om globus rockarden? är det den du har svätsat öglor på? har du någon bild när du kör med den eller när det sitter på hästen? :) hur stora shettisar passar den? massa frågor.

Silenos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska leta lite mer i bildarkivet. Hittade den här bilden när vi kör med sjöängens Evita ( 97 cm hög ). När den här bilden togs var svängeln tillfälligt borttagen ( utlånad till annan vagn ) .

Silenos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Globusvagnen när vi spänt för Skäpperöds Silenos, 78 cm hög. Bilden är tagen när vi provade utrustning, så jag är väl medveten om att sele, draglinor etc inte är helt perfekt här.

mizabella
0

Tack för bilderna! :)