Rockard + sele
Tips på återförsäljare som säljer kompletta selar? (med baksele etc)
Samt tips på återförsäljare som säljer rockard? (med svängel)
Tacksam för svar! Behöver många tips så jag kan jämföra innan jag bestämmer mig! ;)

#1. Vad är det för spårvidd på rockarden?

Spårvidden är strax under metern
Jag rekommenderar varmt selarna från Ideal Harness, Börjes är återförsäljare. De är lite dyrare men riktiga kvalitetsselar, min har snart 10 år på nacken och ser fortfarande ny ut.
Ideal selen finns även på selar.se tror de var ca 500kr billigare där.
#4. Är det en roslagsvagn? vad tycker du om den?
#6 Det stämmer. Den är kanonbra!
Köpte en Globusvagn att ha som "inkörningsvagn" men det var den sämsta vagn jag suttit i, så klen att skaklarna gick att böja med enbart handkraft, klena hjul och man satt inget bra alls. Så den såldes och nu kör jag alla med Roslagsvagnen! 
#7. Jag fick nämlingen ett mail av en som skulle sälja sin roslagsvagn för 5000. Så kanske borde man slå till, en tanke som slog mig bara är att den såg lite klumpig ut att köra med på grusvägar (alltså till fritidskörning) men kanske har hel fel? för har läst mycket bra om den.
Ang globus rockarden så är det så jag tänker med, va och kolla på en i förgår som stod 300m från där jag bor (jackpot) jätte fint skick MEN somsagt såg klen ut. Skaklarna såg ut att vara för korta också..?
Att det ska vara så krångligt med beslutsångest!! ;)
#8 Jag provade att köra min hingst Gentzel i Globusvagnen, det gick bra i skritt men i trav slog han i bakbenen i vagnen, så ja, min uppfattning är att den är kort, Gentzel är dessutom ganska liten, bara 95 cm.
5000 kr låter som en bra affär för en Roslagsvagn. Finns ju med luft- eller hårdgummihjul. Jag har hårdgummi, nackdelen är att det blir skumpigt på ojämna grus/skogsvägar, fördelen att jag aldrig får punktering, är nog en smaksak vilken man föredrar. Du skulle gärna få provköra min men vi bor ju en bit från varandra.
Det kanske är en äldre modell av Roslagsrockard; lite smalare, det är därför priset är lågt.
Jag vill aldrig!! ha något annat än min Roslagsrockard! Den är absolut inte klumpig, jag har kört med min över stock och sten, tar mig fram överallt, och jag märker också att hästen trivs i den och drar rätt.
#9. Då kan jag stryka globus vagnen känns det som.. mina shettisar är stora och Jazz över 1m och lång.
Det är hårdgummihjul på den här. Hade varit kul att prova somsagt :)
#10. Ingen aning faktiskt, 125cm spårvidd men det kanske inte va det du mena med smalare? Är 5000 dyrt för den om det är den äldre?
Låter himla bra det, blir lagom sugen på att slå till! vad har du för hjul?
Fast Globus Rockarden kan man numera köpa längre skaklar till om man inte köper den till B-ponny som har längre redan ;-) Och hjulen är mycket rejälare nu än för några år sen.
Amor vincit omnia 
Roslagsrockarden är oslagbar! Låter som ett kap med en för 5000.
Även om globusvagnen är förbättrad är den ändå inte alls speciellt bra. Jag sitter uruselt i den och den är ändå rätt klen. Fördelen är dock att man kan ha medar till den och använda som släde, det använder jag min globusvagn som!
Man kan dessutom länga/korta skaklarna bara genom att lossa en skruv. En annan fördel är att man kan skruva isär den och få plats i en kombi om man ska åka iväg och träna/tävla. Tycker den är väl värd sitt pris om man jämför med andra vagnar.

Jag har just fått hem min Roslagsvagn och inte ens provat den, men av det jag sett är jag mycket nöjd. Isärskruvandet måste jag studera närmare, för det är ju toppen om man får med sig all utrustning så lätt.
På de äldre modellerna går det inte att länga skaklarna, jag har nämligen båda vagnarna, och kan bara justera på den ena av dem 
5000:- låter som ett riktigt kap! Jag har sett mellan 7-8000 tidigare bara.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag köpte min beg roslagsvagn för 8000kr, då är den av den äldre modellen med bara 115cm i spårvidd. Så 5000kr är nog ett riktigt kap.

Har oxå en Roslagsvagn som jag trivs bra med. Minns när jag köpte min första - vilken otrolig klasskillnad från den låga rockard utan stötdämpning jag haft tidigare! 
Nu har jag köpt en NHS-sulky och fick lite samma känsla igen - stor skillnad mot Roslagsvagnen sett till bekvämlighet (mer plats för ben, ställbar sits för bästa körställning). 
Använder min Roslagsvagn till min lilla ponny på 90 cm över manken och tycker den är jättebra då. Till mina större ponnyer (100-104 cm över manken) blir sätet att luta bakåt när jag fäster skaklarna i önskad höjd eftersom skaklarna är raka, vilket gör att körställningen inte blir optimal trots kil. Jag vill helst "halvstå" när jag kör och inte sitta bakåtlutad.
(Det är oxå en säkerhetsgrej att kunna ha ben och fötter framför kroppen, så man inte tappar balansen om det blir ett snabbt stopp, vilket är lätt gjort om man sitter som på en stol)
På modellerna med löstagbara skaklar har jag hört att man ska kunna vända på skaklarna så man får dem lite uppåtböjda, men jag har aldrig riktigt förstått hur utan att öglor och piggar blir fel.