Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 2432 ggr
myra82
0

Isabellblackskäck?

Har en unghingst som är reggad som isabellskäck men jag tror att han även är black… Mamman är rödblackskäck och har rätt mycket blacka gener bakom sig, pappan är isabell. Ålen är där men vet inte om den är "godkänd" då den är väldigt ljus och ibland knappt syns men han har vit man och svans och tittar jag i där så ser jag fuxfärgade tagelstrån hela vägen mitt i (tycker detta är lite konstigt då det blacka inte brukar synas i vitt), jag rakade honom förra vinter också och då syntes ålen hela vägen över ryggen men som sagt så syns den ganska svagt i hans enorma päls, hur "starkt" måste det synas för att räknas?Finns denna färgkompination, har sökt men ej funnit någon som är reggad i alla fall…..

Ahnna
0

Färgen är ju genetisk möjlig, men jag har hittills inte sett någon häst som är isabellblackskäck. Men på ljusa blackar (t.ex. vitblackar) så syns inte alltid ålen så starkt utan är mest en antydan, så om din häst har en misstänkt ål så är det förstås möjligt att han är black.

Man kan ganska enkelt kolla om en häst är black, eftersom blackar bara har färgpigment på ena sidan av täckhåren. Så om du klipper bort en liten bit päls (där han är isabellfärgad, inte där han är vit) och vänder "undersidan" uppåt så ser du om stråna är betydligt vitare där än på "ovansidan".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

myra82
0

tack för ditt svar! Visste inte detta om blackfärgen, ska kolla detta i morgon Glad Hade vart riktigt kul om han har det anlaget då det verkar vara en väldigt ovanlig färgkompination…

Miica
0

Hej du kan väl visa bild på honom med? =)

Kaprifolen
0

Om han är black, så ska färgen på huvudet vara mörkare än på kroppen. Ålen ska vara tydlig! Om det är den häst jag tror, ( Hector), så har jag sett honom och då är han inte black.

Ahnna
0

#4 Blackar med gulanlag är ofta så ljusa att huvudets färg inte skiljer sig från kroppens färg och ålen kan bli väldigt otydlig. En granne till mig har flera blackar och deras ålar är väldigt olika. Grannens vitblack är nästan helt vit med svart man och svans och bara en liten gråaktig ål som knappts syns.

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Vanilla står som isabell i webstamboken, men på hennes registreringsbevis står isabellblackskäck.
Märkligt.
Så här såg hon ut i alla fall.

Cattis
0

#6 Vanilla var isabellblackskäck.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Teddy]
0

#7 Men inte i webbstamboken!Förvånad

Kaprifolen
0

#6 Jag tycker att hon ser ut att vara rödblackskäck. Vad har hon för stam?

Miica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om #0s häst är den jag tror så tror jag att jag har mamman:P
Hon är väl enligt mig rödblackskäck då :P

myra82
0

ja #10 du har mamman Glad ska ha ut en idkontrollant som ska titta på lillkillen för jag och andra hästfolk inkl. veterinären anser att han även är black…..

#1 jag kollade hårremmen på honom i dag och han är i princip vit på undersidan av hårstråna…

Ahnna
0

#9 Håller med, rödblackskäck.

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#6 och 12:
Hon var i allra högsta grad isabellblackskäck och inte rödblackskäck. Bilden gör inte hennes färg riktig rättvisa, men det var ingen tvekan iaf.

/Cattis

[Teddy]
0

#13 Kan bara hålla med.

Ahnna
0

#13 Jag har ju inte sett henne live, bara bilden här. Och där är hon ju väldigt mörk, till och med mörkare än min rödblackskäck. Tungan ute Men säger du att hon var isabell så tror jag dig!

www.stuteriprecious.se

isla
0

#15 Japp, Vanilla är isabell, inte "fux". Jag lovar. :)

Cattis
0

#15 Jag ägde henne innan "Teddy" köpte henne, så jag har sett henne ganska tydligt och många ggr.  Flört

/Cattis

Kaprifolen
0

#17 Vem fick hon blackanlaget från?

Cattis
0

#18 Från sin mamma Lill-Tösen.

/Cattis

Kaprifolen
0

#19 OK, men hon står ju som gulskäck i stamboken, hittar ingen som är reggad som black före henne heller.  Tydligen någon som blivit felreggad då?

Cattis
0

#20 Det är fel färger angivna i webbstamboken/registret. Som du kan se i avkommelistorna så har Vanillas mor, mormor och mormors mor lämnat föl reggade som blackar.

/Cattis

[Teddy]
0

#20 Vanilla står som isabell - också fel. Dessutom finns väl ingen färg som heter gulskäck?

Kaprifolen
0

#22 Har inte påstått det heller, läste innantill i webstamboken.

myra82
0

Har haft en ID kontrollant ute i dag och tittat på lill killen och han är nu konstaterad isabellblackskäck.