Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5558 ggr
Ulrisa
0

skendräktig?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan hästar vara skendräktiga? för jag har hört att det inte finns något som heter skendräktig… men även ATT det finns skendräktighet..

För det är nämligen så att jag har ett sto här hemma som är dräktig, hon ska föla i April, men mitt lilla sto Sammy som INTE är dräktig ( vad jag vet) är svullen i sitt juver, men tillskillnad från det dräktiga stoet är sammys juver hårt, stoet som är dräktig har ett mjukare juver. Jag kunde även klämma fram en klar vätska ur  Sammys tuttar, och tuttarna känns mjuka och fyllda även dom.. hon är pigg och äter som vanligt, så det känns inte som om det skulle vara inflamation el liknande.. men det kan ju även vara det.. hon har även fått en fruktansvärd mage! dock går tre hästar här på lösdrift och fodras två ggr om dagen då fyller vi en höautomat som varar en dag. men ingen av de andra hästarna är direkt feta.. men vem vet, det kanske är sammy som tar all mat Flört

Jag har inte haft Sammy så länge, bara sedan hösten 2010. På gården där hon stod innan föder de upp islandshästar och de har flera unghingstar, jag frågade om någon av dem varit lös.. eller om Sammy varit det. Hon trodde att Sammy kan ha varit lös men hon hade aldrig sett henne ihop med någon av hingstarna.

Jag hoppas det är skendräktighet! om hon skulle vara betäckt av en islandshingst skulle hon ens överleva fölningen då!!??

/Ulrika

runas
0

Skendräktighet finns, men är inte så vanligt på häst. Mitt ena sto blev skendräktig för nåt år sen o rådet jag fick då var att bara låta det ha sin gång, bara håll koll på juvret så det inte blir inflamation.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

polgara
0

Kanske dags att be veterinären kolla på henne?

Visst kan hästar vara skendräktiga men det är som sagt inte vanligt

AusaBausa
0

hade med bett veterinär kolla henne då hon varit närheten av hingstar..så ni vet och kan vakta henne inför en ev fölning..

Ulrisa
0

Tack för svaren, men hur ser man skillnaden på omhon får ev inflamation? för visst får de feber och blir hängiga? bara så att jag har koll.. pratade med en annan uppfödare som tyckte jag skulle vänta ut henne bara.

Vad kan vetrinären göra när de kommer upp? tar de blodprov på henne eller känner de bara igenom henne?

PetraJ
0

# 4 dom kan ta blodprov

AusaBausa
0

annars åker du till vetten och så Ultraljudar de henne..så vet du om hon är dräktig eller ej samt att de kan kolla henne om hon har ngn inflammation eller ngt annat..

Jag hade inte avvaktat..tänk om hon är dräktig och då med en isis..kanske att hon behöver extra hjälp vid fölning då..men har för mig att fölet anpassar sig i magen på hur stor stoet är = växer inte sig allt för stor för stoet..

…rätta mig om jag har fel… Glad

cinna
0

Du kan ju iofs beställa ett Wee foal 120 test brukar kosta 300-400 kr vilket ju är betydligt billigare än att ta ut veterinären och ta ett blodprov.

Att bara "vänta ut" tycker jag låter som en mindre bra idé då man behöver vaka över stoet när tiden närmar sig och 2-3 månaders störd nattsömn är inte bra! Flört

Hanna-D
0

Ta ut en veterinär som får rektalisera henne, om hon är så långt gången att hon börjat sätta juver behövs inget ultraljud. Man kan ta urin- och blodprov men de är inte lika tillförlitliga som en undersökning.

Annette
0

Mitt ena sto hade vätska i juvret i samband med brunst förra sommaren.

Kida
1

Vi hade ett sto för något år sedan som hade mycket mjölk.

Ulrisa
0

Tack för era svar! jag ska se om juvret gått ner om ett par dagar, har det inte gjort det innan måndag så ringer jag vet och rådfrågar.

Vad gör vetrinären när de rektaliserar? har aldrig hört det ordet förutSkäms

VeronicaP
0

Jag har haft ett sto som varit skendräktigt , en av mina welsh som jag sålde var också skendräktig båda fick sprutas för att komma över det

Kris_J
0

(Jag har en "mamma mu", som har stora juver med rejäla "kuddar"framför och bakom, där är det full sprutt på vätskan/mjölken om man klämmer ut något. tom så att när hon varit utlånad för tävling har de varit oroliga och undrat om jag är säker på att hon inte är dräktig..hon har inte haft föl på 8år. Min första stora häst hade inte haft föl på 5 år när jag fick henne, fortfarande 10 år efter fölet hade hon lika mycket "mjölk" som tidigare. Jag har någon gång förhört mig med vet som svarat att vissa är sådana.)

Veritas odium paretFörvånad

Ulrisa
0

Oj, shit vad mysko! Sammy fick sitt sista föl sommaren 2009, så det kanske helt enkelt är så att hon har mjölk kvar sedan den fölningen..

jag ska i alla fall ha koll på henne och går juvrena inte ner så ringer jag som sagt vetrinären.. trycker man på "spenen" så sprutar det ut vätska.. och "kuddarna" fram känns tydligt, det som oroar mig är att de är så hårda.. hennes mage är enorm men jag känner ingenting, att magen är stor kan bero på att hon är en väldigt lättfödd häst Obestämd 

ja detta förbryllar mig, har aldrig varit med om detta tidigare!

Än en gång tack för era svar!! väldigt intressant att läsa om det ni själva varit med om eller som ni har kunskap om, tack så hemskt mycket!!