Longera för första gången? :D
Hej!
Jag har köpt longerings lina och vill börja longera än av shettisarna jag rider. Men jag behöver lite hjälp…
Jag vet inte hur man fäster linan på tränset?
Och så hade det vara kul med lite tips :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
använd ett delta till att fästa longerlinan i finns att köpa i hästaffär för inte så många kronor :)

När jag longerar i högervarv så trär jag igenom högra betringen över nacken och fäster i vänstar betringen .
Tycker det blir bäst så och minst störning i betten.
Delta kan dra snett tycker jag.

#1 Jag har lite svårt med namn, men kan du förklara vad delta e så kommer jag nog på det :P
Jag håller med #2, delta är oftast för stora oxå så de "slår" mot ponnyns haka, eller får det i munnen som min tok brukar få ;)
kan hålla med er alla använder själv inte delta hehe då de lätt åker in i munnen på hästen men går absolut mkt lätta att trä longerlinan genom bettringarna.
3# de är två kabinhakar som du fäster i varje bettring o i mitten under hakan har du en ring att fästa longerlinan i
Man kan i värsta fall dra av käken om man använder delta vid longering. Man kan antingen fästa i endast inre bettringen eller genom inre bettringen över nacken och fästa i den yttre. Sen finns det fler varianter om man spänner in ponnyn.
#5 Varför ger du ett tips till en oerfaren som du själv tycker är dåligt?

#6 Åj! :O Då ska jag absolut inte använda delta, men dra longerings linan genom bettringen ska jag testa ;)
#8 Du kan ju alltid be någon med erfarenhet att visa dig hur du ska göra både med hur du ska fästa utrustningen och hur själva longeringen ska gå till
Veritas odium paretFörvånad

Att longera en häst i balans är jättesvårt! Av vilken anledning vill du longera din ponny? Är det bara för att "snabbt och enkelt" få den att röra på sej är det nästan bättre att släppa den lös i ridhus/på ridbana och låta den rasa av sej.
Vill man ändå försöka sej på longering rekommenderar jag kapson där man fäster linan i nosen och lixom "leder" hästen på voltspåret (och inte behöver fundera på hur hästens mun påverkas eftersom det är ett bettlöst alternativ). Det är oxå bra om man kan hjälpa hästen att hitta balansen genom att använda inspänningstyglar som fästs i en däckelgjord. Dessa ska alltså inte användas för att dra in nosen så det ser ut som hästen "böjer fint på nacken", utan för att rama in hästen eftersom det är snudd på omöjligt att påverka hästens yttersida vid longering.
Viktigt är oxå att inte låta hästen gå på för litet voltspår och, förstås, hålla den i ett lugnt tempo samt inte hålla på för länge.
Det bästa är förstås att ta hjälp av någon som är duktig på att longera, som kan vara med och ge tips när du longerar.
De få gånger som jag longerar använder jag mig av en kapson. Skulle aldigt använda ett delta.
Men rådet som #9 gav är bra, ta hjälp av någon som kan, för att motionera dem på böjt spår är väl knappast någon ultimat träning.
Skulle heller aldrig longera en unghäst.
Delad glädje är dubbel glädje :)

13# Aa ska prata med några i stallet :)
#10 anledningen till att jag vill longera är att jag börjar bli lite för stor för att rida shettisarna och så vill jag lära mig.

#14 Isf tycker jag att du ska prova på tömkörning! Mycket roligare för både dej och hästen + att det är lättare att påverka takt, tempo, yttersida, halvhalter och övergångar. Dessutom kan du variera rakt och böjt spår/volter. Mer som att rida - fast från backen.
Krävs lite träning innan man får koll på töm och pisk kanske och även tömkörning gör man bäst i att ta hjälp av någon kunnig när man är ny på det.
Kan passa på och fråga om någon har koll på vart man hittar kapsoner passande shetland? Helst inte över 400:-.
Själv brukar jag oftast longera i grimma, eller något som är ännu bättre. Nämligen tömköra på volt. :)

Jag hittade min kapson på en salusajt, så det kan ju vara ett tips att hålla koll på dem. Hade innan en i syntet (Jacson) som passade mina standard (stl ponny). Sålde den dock när jag hittade en i läder.
Denna ligger ute på Hästnet:
http://hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=263549&kid=

Och här en på blocket:
http://www.blocket.se/sodermanland/Billig_hastutrustning_32235174.htm?ca=6&w=3
#16 Jag har en i brun syntet, storlek shetland, som jag har tänkt sälja hur länge som helst, men aldrig fått tummen ur. Den är så gott som ny. Inköpt för 500:- kan tänka mig att sälja för 350:- Hojta till om det låter vettigt :)
Har en kapson i läder inhandlad på Granngården, om jag inte missminner mig kostade den 4-500:- för 2år sedan.
Veritas odium paretFörvånad