Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2425 ggr
Gosa
0

Bada hästar för vinterutställning??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gör ni andra? Badar ni skitiga och leriga hästar när dom ska på utställning den här årstiden?

Mina hästar som ska iväg på söndag fick tvättade ben och svans ikväll, samt fleecetäcke för att hålla värmen… men det känns inte helt ok den här årstiden.

Vad tycker ni andra?

ThiffannyJ
0

Tvättar bara man och svans om det verkligen behövs. Inför utställningen på Skogslotten behövdes det inte, det räckte med glansspray Glad Och då var det så svinigt kallt, så jag hade inte badat i alla fall.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
0

Badar inte, använder snabbrengöring.

Veritas odium paretFörvånad

Kimpa
0

När vi åkt på vinterutställning har vi bara tvättat svansarna. Sen får pälsglansen göra resten.

VeronicaP
0

Jag hade tvättat om jag skulle åkt till utställningen i Frillesås på söndag.

Snart hingstpremiering och då tvättar man gladeligen ;)

Minsanne
0

Badar absolut inte till vinterutställningarna

MadeleneJansson
0

Badar inte till Frillesås i morgon, men däremot till hingstpremieringen. Är stor skillnad på bara några veckor nu med vädret.

AusaBausa
0

badar inte till vinterutställning..

..provade torrschampo en gång men fungerade väl sådär..

..skulle svansen vara väldigt smutsig så hade jag nog tvättat den annars bara pälsglans..

VeronicaP
0

Fast här är de inte så stor skillnad på någon vecka , vi spolar ju tex alltid av våra ponnyer när de har varit och tränat på banan mm , bara på med täcke sen så fryser de inte ;)

MadeleneJansson
0

# 8 Nej, mn det är stor skillnad på Halmstad och mig, på gränsen till småländska höglandet!

VeronicaP
0

Var i Tignsryd idag och där var de varmt och skönt :D

FAst jag vet att någon gång har det varit varmare i mars än i april så de här med vädret och kylan har inget med månaderna att göra utan vilket humör vädergudarna är på Oskyldig

fripe
0

Bara en fråga medans ni skriver Skäms

Måste man ha skor på shettisarna vid utställning?

Aribigga
0

Nä det är inga krav på skor på utställning :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

fripe
0

#12 ok tack :D

polgara
0

Har man inte tillgång till varmvatten i stallet bör man nog inte bada nu

PP
0

Jag tycker att man måste använda sitt sunda förnuft. Hur håller man sina ponnyer? Vad råder för yttre omständigheter (väder)?

Badar man ponnyn förstörs det naturliga fettlagret som skyddar dem mot snö, regn och vind. Har man dem på stall och i hage med täcke eller endast ute några timmar alternativt möjlighet att ta in dem om det blir busväder, spelar ju inte det så stor roll. Men går de på lösdrift eller ute hela dagarna oberoende på väder och vind, tycker jag att man ska tänka sej för.

När Shetland Nord anordnade sin första utställning 2003 gick man ut med att man inte skulle bada sina ponnyer och inga putspris delades ut för att man inte skulle uppmuntra några till att göra det av den anledningen. En frisk och välmående shetland som får stifta bekantskap med borstning och rykt regelbundet är vacker som den är! Ingen kommer syna hur stövig/dammig den är längst ner i pälsen.

När hästarnas välbefinnande sätts efter puts och finlir för utställning tycker jag personligen att det gått för långt. Är det jätteviktigt för en, kanske man ska nöja sej med att visa på utställning på sommarhalvåret…

Herkules1999
0

Jag ställer inte ut min ponny, och han är valack så det blir ingen hingstpremiering för honom xD Men jag skulle nog inte bada min under den här årstiden, vi badar honom nästan aldrig, inte ens varje år. Vi ryktar och borstar och så istället, varje dag. Många tycker inte om att bli badade, men de flesta njuter av att bli ryktade Flört En häst blir egentligen inte blank av att bli badad, det är ryktningen som ' slipar ' håremmen Flört

Ahnna
0

Jag skulle vilja säga att det är fodret som i första hand ger glansig päls. ;) I kombination med ett snällt schampo och rykt så kan man få vilken häst som helst att blänka. Jag har varit tvungen att bada hästar till t.ex. premieringar på vår och höst, men då har det rört sig om ljusa färger som helt sonika inte blir rena utan bad. Rykt och torrschampo i all ära, men riktigt rent blir det inte om man inte kan bada och skölja t.ex. skäckar, skimmlar eller ljusa blackar. Eftersom jag har både stall och täcken (och foder) att tillgå så har jag aldrig tyckt synd om någon nybadad häst i vinterklimat, men det har heller aldrig varit särskilt kallt runt den tid då jag har badat. Jag tycker som PP att man får använda huvudet och tänka över hur situationen ser ut. Tycker man att det är spöstraff på att bada en häst på vintern så får man väl låta bli, helt enkelt. Men jag har hittills aldrig haft en sjuk eller frusen häst på grund av bad, så använder man bara rätt täcken (efter väderlek) så spelar det liksom ingen större roll för hästen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se