Härstamninsverifiering
Hur går detta till? Ska stona också verifieras?
Mitt sto ska ju betäckas i vår, hur blir det med fölisen sen. Alltså hur och när, vilka som behöver göra detta?
Tack för svar!
Har ditt sto pass med sin stam i?
Fölet behöver inte DNA-typas om hingstägaren skickat in alla papper korrekt och om registrering sker innom ½ år efter födsel (har jag för mig)
Härstammningskontroll sker via DNA-prov, tagel skickas till SLU ihop med ett papper där det står vilka föräldrarna är. Då jämnförs fölets DNA med sina föräldrar. Brukar kosta runt 800 kr.
Alla hingstar i Svensk avel ska vara DNA-typade så skulle det vara så att man av någon anledning inte hinner skicka in pappren på fölet eller ändå vill DNA-kontrollera så behöver man bara skicka in tagel från föl och Mamma
Tror jag fick med det mesta. Är inte så jättebra på detta men fick skicka in tagel på min shettis och hennes mamma för att kunna regga henne.
Tack, nu blev jag mycket klokare =)
Mitt sto har pass och är fullstammad. Hingsten jag ska betäcka med är såklart godkänd och DNA typad också.
Då har jag ett humm om hur det ska fungera.
Tack!
Tack, nu blev jag mycket klokare =)
Mitt sto har pass och är fullstammad. Hingsten jag ska betäcka med är såklart godkänd och DNA typad också.
Då har jag ett humm om hur det ska fungera.
Tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hingen ska vara härstamningsverifierad. Det är inte samma sak som DNA-typad.
Lär mer här.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#4 Han är härstamningsverifierad ;)
Vet inte vad jag fick DNA tyad ifrån riktigt, hehe.
ja just precis det jag menade var att alla hingstar har något som man kan jämnföra fölungens dna med därför kallade jag det dna-typad. Var nog lite trött