Ridklasser på Rockelstad
Nu finns der propositioner för ridklasserna på Rockelstad 28 april.
jag ska va med i körklassen o kanske tömkörningen.. men är det nån som vet va de e för program?
Vi i Trimgruppen - shettisryttarna satsar på att komma! Ja, program vore bra att ha. Var hittar vi mer exakt hur engelska ridklasser går till?

Kanske kan det finnas något här, jag har ej kollat.
Rid och körklubben är inte arrangör, utan Linn H. och Maria E. Hör av er till dem om ni undrar något.

Vad jag har förstått så är det bruksklasser efter engelsk modell, dvs det är inga program alls. Alla klassens deltagare äntrar banan samtidigt, "går på ring" i skritt och trav i båda varv och ställer sedan upp på medellinjen för "inspektion". Därefter kör/rider varje ekipage individuellt efter domarens anvisningar.
På ESG bestod körningen i halt, trav på en åttvolt och så ryggning.

Jag hoppas att det inte är för svårt i Lead Rein och First Ridden. Jag funderar på att anmäla Cecilia, men hon kan ännu inte så många ridvägar. Men man skall ju någonstans börja.

Är det någon form av exteriörbedömning/bedömning av helhetsintryck?
Vid närmare eftertanke var ju jag domarsekreterare vid New Forest riks i somras. Dessa klasser var som Pernilla beskriver. Ryttarna fick dessutom sadla av och visa upp ponnyn för hand. Domaren gjorde en enklare exteriörbedömning, som vägdes in i slutresultatet.

Rockelstad är ett trevligt stall=D där har jag haft praktik=P
var hoss Emma men nu e hon i usa:)
hälsa rockelstad från mig ni som ska dit=D
#5 om det är så, då kommer det ju att bli jätte jobbit.. ha folk back i nacken hela tiden :S
# 9 Tror du inte att vi som tänker tävla är så rutinerade att vi klarar av att hålla ett bra avstånd?
Är det nån åldersgräns (uppåt) för att vara med i ridklasserna?

#11. Gå in via länken längst upp så kommer du till propositionerna. Det är lite olika beroende på klass.
Jo jag kollade lite.. Men hittade ingen i dom "största" klasserna elelr vad man ska kalla det. Jag är 16 år..

tror de går på vikten… de gjorde de när jag tävlade shettis…
Å vad bra!! Vägde man sig innan då? Kommer du ihåg vart maxvikten är?
tror att max är 40kg..

mjo runt 40 var det men sista "SM" så vägde jag 45 men fick tävla ändå;)
(detta var för att jag vägde 40 hela tiden jag kvalade så då fick jag tävla det sista med sen var det slut;) )