Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1302 ggr
SandraO
0

Mäta sin ponny

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle vilja ha mitt sto mätt, man slutmäter ju inte förens 8 års ålder om jag inte minns helt fel.

Men skulle vilja mäta henne nu vid snart 7 år ändå så man har full koll.

Tycker ni att man ska göra detta med mätman så det skrivs in i passet?

Någon som har tips på mätmän kring Kalmar, Öland trakten?

tack!

PP
0

Passa på att mäta den på en utställning. Det är visserligen sällan riktiga mätmän och de skriver inga intyg, men det är åtminstone personer som är vana att mäta.

Fast det beror förstås på av vilken anledning du vill ha den mätt - ska den tävla måste den mätas av mätman. Travet brukar ordna mätdagar i början av året, rid- och körsporten har ett nytt system där man bokar mätning genom tävlingsdatabasen.

Men är det för din egen skull, rekommenderar jag utställning. Mätintyg är ändå inte godkända på utställning och avelsvärdering.

uhngoliant
0

Följd fråga: Har ju en shettis som jag själv tror är mini men jag har aldrig haft möjlighet att mäta henne på riktigt.

Hur ska man göra när man ska anmäla henne till utställningar? Har ingenaning om jag ska anmäla henne som mini eller standard?

PP
0

Anmäl som mini om du tror att hon är det. Då mäts hon på plats och skulle hon vara över 86 cm flyttas hon till klassen för standardstora.

VeronicaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska du ha ett giltigt mätintyg som gäller på tävling inom ridsport/kärning(förutomtrav) måste du mäta på ATG klinik