Slutätning någon?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en ponny jag behöver slutmäta. Ingen lätt prosidur som jag försår det, inte billig heller.
Så är det någon i Västmanland, runt, utanför som också är behov avslutmätning, hör av dig, så kan vi dela på kostnaden kanske?
/Emelie :)
Kolla med ditt lokala ridsportförbund. Jag vet inte hur andra gör, men här i Östergötland anordnas mätning vid ett par tillfällen på olika platser.

Är det inteså nu för tiden att mätning sker på ATG klinik, med mätman o veterinär inblandat?
#2 känner mig inte så insatt nu för tiden, men så kanske det är ja :) ?

Ska du ha den till att tävla i annat än trav så måste du göra det på en speciell klinik i ditt område , det står på Ridsportsförbundets sida eller gå in på SPTFs sida och under dokument så hittar du SVenska risportsförbundets platser och mätmän .
Är det bara till trav så annordnats det mätningar på sveriges travbanor just nu

raderat blev dubbelt
#4 Tack, ja jag har läst på lite här, så nu vet jag bättre. Ännu mer krångligt än vad jag först anat alltså. Får se om det förmodligen är dyrare också än jag anat…

#5 har hört allt mellan 1000-1500 föe mätning

En fundering rörande detta med "slutmätning". Om jag förstått saken rätt bokar man numera mätning via tävlingsdatabasen för rid-och körsport. Det innebär rimligtvis att ponnyn ifråga ska ha licens för att finnas med där, eller..?
Om man skaffar ett "slutintyg" via ponnytravet, är det då gilitigt hos Ridsportförbundet? Eller måste man göra om det om man senare vill tävla exempelvis klassisk körning?

#8 Nej, hästen behöver inte ha licens för att skrivas in i TDB, men har den inte hästlicens/ponnylicens så kan man naturligtvis inte anmäla till regionala tävlingar, bara lokala.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#8 Ponnytravets mätning accepteras inte av ridsportsförbundet, däremot accepterar ponnytravet ridsportsförbundets mätning.
Veritas odium paretFörvånad

#9, 10 Tack för era svar! Dumt att inte mätintyg gäller som de är. För mej är det exempelvis betydligt lättare (och förmodligen billigare) att mäta på ponnytravets mätdagar. Man kan oxå fundera på hur körningens ambition att locka ponnytravkuskarna till den klassiska körningen slår ut om de måste mäta om sina ponnyer..?
Att det har blivit så här är efter vad jag förstått, att det är för stora hästar som blivit inlagda i fel kategori. Ex: liten häst blivit D-ponny. Eller rent ut sagt fusk.

Det är för att det är väl en hel del importer som är högre än ponny måttet , många ponnyer har de fuskats med mätningen inom ridsporten , fast frågan är om det eg är så många om man tar efter antalet hästar som tävlar