Transportering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Transporterar vanligtvis mina ponnyer lösa (utan inredning i transporten), men ibland behöver man köra två samtidigt och därmed binda upp dem på var sida om skiljeväggen.
Har någonstans läst att det bästa ska vara att binda dem lågt, typ låta grimskaftet löpa genom öglan på bommen och fästa i den låga bindringen framme vid väggen.
Men har oxå sett varianter där man istället fäster grimskaftet högt på sidan (naturligtvis utan att för den skull hålla upp hästens huvud), typ som det förordas att man ska binda upp hästar på gången.
Hur gör ni som transporterar hästar bundna? För/nackdelar med olika metoder?
Kör dom baklänges, bind i bakbommen. Det trivs dom bra med.
jag brukar binda shettisarna i öglorna i fronten i släpet med tillräckligt långt grimskaft så att de kan backa och ställa sig bakom bommen och ha huvudet fritt rörligt. jag har aldrig varit för att binda den kort och hårt, bortsett från om jag transporterar hingst tillsammans med annan häst.
#1 - ska du köra dem baklänges måste du ha en dörr/skiva eller bom bakom dem som stoppar dem om du måste tvärbromsa, så att de intefar med full fart baklänges och blir hängande i grimman…..

#2 Det är en självklarhet. För dom som inte har är det enkelt att sätta upp.
#5 - det är tyvärr inte lika självklart för alla, det var därför jag förtydligade det…
Det beror lite på vad jag har för hästar i transporten. Har jag två ston som går i hagen tillsammans och är vana att åka transport så brukar det bara bli ett snöre mitt på.
Men annars frömst med unghästar och hingstar (om de åker tillsammans med ett stop) så brukar jag kyta grimmskaftet ganska så kort. Jag har en ganska så bred bom i fram vadderad till på köpet) så jag börjar knyta i en öggla som sitter på den på framsidan. Sedan lindar jag grimmskaftet neråt bakåt. På så vis blir grimmskaftet lite längre om de sänker huvudet eller vill gå bakåt, och blir kortare om de försöker ta sig över bommen (knyter så korrt att de inte ska kunna det, dvs få upp huvudet allt för högt).
Åker jag med hingst + sto eller helt enkelt hästar som inte gillar varandra så tar jag också ett grimmskaft från sidan. Det är dock bara så pass korrt att de inte kan nosa på varandra.
Har man istället någon som gillar att krypa under bommen så är det bara att fixa en plywood skiva att kunna sätta fram eller nä vi äså ska långt bort så brukar vi ha höbalarna där.
Att åka baklänges är något som jag tänk på många gånger men det har aldrig blivit av helt enkelt. Då kan de ju varken hoppa över eller krypa under och kan bromsa sig själva bättre. Men stor häst så är det ju bara att tuta och köra! Men våran bom (i fram) går inte att sänka ner så pass långt att de skulle kunna få den i rumpa tyvärr. Så det får nog bli framlänges ett tag till i.af, har i.af ingen som brukar hoppa varken över eller under eller bråka över huvud taget (är bara om man åker hingst + brunstigt sto på utställning som jag brukar binda upp hingsten lite extra för säkerhets skull) :)
För övrigt så ser jag faktiskt inte så stor mening med att binda dem så långt. Så länge de kan röra på huvudet lite lagom åt sidorna så räcker det tycker jag. Finns ingen anledning att de ska behöva ställa sig längst bak i transporten eller kunna stå med huvudet i marken (bommen finns ju till av en anledning - dvs om man måste tvärnita, har de då ingen bom framför sig så blir det ju lite knasigt)
Men kort så menar jag ca 20 cm (vilket med våran bom och mitt sätt att binda blir ca 15 cm framåt och 25 bakåt).
Mat får dem om de nu får i hösegel framtill, men det blir oftast bara på längre körsträckor (inte till träningar eller så).
Hakuna matata!
Har bindringarna ganska högt upp på transporterns ytterväggar, där fäster jag grimskaftet. Binder mina med ganska långa grimskaft så de kan backa bak och ställa rumpan mot rampen. Har kamera i transporten och ser att dom ofta backar bak och tar stöd. Har skiva fram vid bommarna (som går att sänka hyfsat lågt).