vilken hingst passar till mitt sto?
Ja som några vet iaf så har jag Camilla hos mig nu.
Hon har haft 2 föl tidigare som jag vet om.
Gett ganska stora avkommor.
Jag som aldrig tagit föl förut funderar och kanske? Jag kan ju lära mig kanske? Det är ju inte bara o betäcka. Det är ju mycket att lära sig. Men det vore kul!
Men vilken hingst skulle passa henne i såfall? Hon är rödskimmel. Ska se om jag hittar hennes stamtavla oxå på stamboken. . Kan inte den än utantill.

Damm va hon efter
Camilla RS 3280

Hör med Morgan Johnsson, han är avelsrådgivare o opartisk vad gäller hingstar

Det beror ju oxå på vad man vill att avkomman ska ha för egenskaper lite.. Det är jättesvårt. jag betäckte min tjej i våras, valde då en äldre ELIT-hingst. Tänkte att då kan det ju inte bli helt galet. Samt att han hade bra hals, bra rörelser, och nerdärver typ och rörelser starkt. Mitt sto har en ok typ, men lite kort, dåligt rest hals, samt medelmåttiga rörelser(fått 7 och 8 på båda). Så då tänkte jag att det är ngt som kan förbättras.
#2 Är det inte så att han bara ger råd som inriktar sig på utställning?
Shetlandsponny är ju inte bara utställning.
Har han kunskaper om alla nedärvningsbara deffeket hos hingstarna?
Ja, som du ser så finns det mycket att ta hänsyn till. Inte bara rikta in sig på "säkra linjer"
#4 Det gör han inte heller. Om du pratat med honom, eller varit på en exteriörkurs så vet du att han samlat väldigt mycket info om i princip alla hingstar sedan -70 talet tror jag.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#4 Morgan J är inte bara utställningsrådgivare!
Han frågar ofta vad man är ute efter, och resonerar fram till ev hingstråd.
Om avel vore så lätt som att tro att om man har ett sto som är intåad och betäcker med en hingst som är uttåad så får man en perfekt benställning på avkomman.
Morgan säger också att det betäcks för mycket och avlas för lite!
Jag skulle välja en lite mindre hingst av det lättare slaget för att ädla upp lite. Jag upplevde Camilla som lite tyngre. Vad har du för hingstförslag själv?

#4 Säger som de andra det är han verkligen inte Morgan säger att hästarna är till för att användas , du borde gå på en extriörkurs eller avelskurs med Morgan.
# 0 Morgan har även lagt upp info vilka som har tedens att lämna större avkommor mmm Mitt råd är att du även samtidigt kanske kollar runt och har några egna förslag och diskutera tex med Morgan om dem :D
#8 Var har han lagt upp detta?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag skulleinte vara rädd för att använda en större hingst då hon inte verkar lämna så himla stort. Vore väl inte fel att satsa på Inferno en gång till då hon ju lämnat bra med denna hingst. Eller kanske testa Kanon. Eller varför inte Gladiator som ju är liten om man nu vill ha det lite mindre men ändå med likvärdig stam som Inferno… Jag skulle åtminstone köra lite på efter vad hon lämnat tidigare som ju blivit bra…

* 7
Jag har bara Epus i mina tankar för han är så vacker. Men jag förstår att jag måste tänka mer på detta.. =)
* 10
Tack. Jag ska kolla på dem hingstarna dem du skrev.
#9 Allt igger nog bara i hans dator. MASSOR med Excel-blad!!!
Rätta mig om jag har fel, men jag tror det här är info han samlar för sitt egna höga nöje skull och inte för allmän beskådan, (inget illa menat Morgan om du läser detta
), men som han gärna delar med sig av när han håller avels/exteriörkurser.
#11 Du vet att du kan hitta hennes avkommors resultat här http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaAvkMeriter.asp?Nr1=12699&kon=S

Anna det har Morgan hemma själv , vi kollade det när vi var på avleshelgen i skåne , var himla kul och vissa saker skrev man ju upp och la på minnet :D
Detta är ju som Morgan har gjort själv och vilket arbete han har lagt ner måste jag säga :D

#0: Ta först och fundera igenom vilken typ av avkomma du vill få fram. Baserat på det så kan Morgan säkert hjälpa dig med hingstvalet. Men det underlättar om du har ett mål för din avel. Lycka till! 
#11 Finns så många fina hingstar att välja på och än har du ju gott om tid att fundera 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har försökt att hitta bild på Inferno, Kanon & Gladitor men det är svårt att hitta tycker jag.
Letar efter någon hingst som är runt 1m. Men lite ädlare än Camilla. Hon har ganska lång rygg tycker jag. Avkomman ska inte säljas utan det är för min egen skull jag avlar. Samt ska det bli en bra bruksponny, gårdshäst. Jag kommer åka på utställning för att se vad domarna tycker om fölet men det är lång väg dit.
Finns ingen som vill hjälpa en nybörjare?
/ Veronica

Har försökt att hitta bild på Inferno, Kanon & Gladitor men det är svårt att hitta tycker jag.
Letar efter någon hingst som är runt 1m. Men lite ädlare än Camilla. Hon har ganska lång rygg tycker jag. Avkomman ska inte säljas utan det är för min egen skull jag avlar. Samt ska det bli en bra bruksponny, gårdshäst. Jag kommer åka på utställning för att se vad domarna tycker om fölet men det är lång väg dit.
Finns ingen som vill hjälpa en nybörjare?
/ Veronica

Kolla i Galleriet, 2009 GM Nossebro finns bilder på Inferno och Kanon.
2010 Värnamo finns bild på Gladiator.
#18 Tack för ditt mail, det går dock inte att svara, får tillbaks mailet varje gång jag försöker…?

nr, 20 men vad konstigt. Du kanske kan svara här via PM annars.
#21 Absolut, PM:ar dig en kopia.