Syfte med sin avel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilket syfte har man med sin avel ?
I tider med alldeles för många ponnyer till salu är det en i fråga som tål att funderas på.
Tog detta från en annan sida. Men en bra fråge ställning.
Jag betäcker inte fler ston än att jag kan ta hand om deras avkommor när de föds och växer upp. Jag har ett gäng som är till salu, men som inte är någon katastrof om de skulle bli kvar. Jag har ett avelsmål och det är att föda upp ponnyer som är både rastypiska och användbara, med allt vad det innebär (temperament, rörelser, exteriör, arbetsvilja etc) och min övertygelse är att det finns en marknad för såna kompletta ponnyer även om man inte blir av med dem dagen efter utlagd annons utan det kanske dröjer några år tills de är ridna, körda och har bevisat sin användbarhet.
Jag betäckte inte 2010 och kommer heller inte att göra det 2011. Och det är precis av den anledning som TS skriver.
Jag föder dessutom inte upp enbart för utställning. Mina ponnyer ska i första hand vara bruksponnyer och inom ponnytravet är det just nu mycket osäkert hur det blir med A-ponnyerna.
Att de ska vara bruksponnyer betyder inte att jag avlar på ston med dålig exteriör. De två ston som jag har kvar och som ev. får fortsätta i avel är båda guldston.
Och naturligtvis använder jag enbart RS hingstar. 

Det syfte jag har med min avel, är att försöka förbättra kvalitèn på framförallt de mer ovanligt färgade ponnerna…( då jag uppskattar mångfalden av färger inom rasen)målet är att få fram sunda, rörliga och exteriört vackra individer, som kan hävda sig väl inom alla användningsområden, såväl bruks som utställning.
Jag strävar också efter att mina uppfödningar ska ha riklig tagelväxt.
Då verkligheten är sådan att de Svarta ponnyerna kommit längst gällande enhetlig typ, så har jag för att försöka uppnå målet köpt in svarta avelsdjur med förärvningssäkra stammar, samt mer ovanligt färgade avelshingstar med stam och exteriör som jag tror passar mina ston.
Jag har som mål att de ponnyer jag föder upp ska kunna uppvisa bra exterör oavsett färg och därmed också kunna hävda sig väl i utställningsringar och på premiering oavsett färg….
Jag har inget emot att använda internationellt godkända hingstar, om jag tror att dom stammässigt och exteriört/rörelsemässigt, kan passa mina ston 

Givetvis så tar jag inte fram fler föl/betäcker fler ston än vad som marknaden tillåter (sommaren 2011 blir tex. bara 1 sto betäckt)
Jag kan väl tillägga att jag fick noll shettisföl 2009, 1 st 2010 och jag får ett nu i sommar, så det är inte direkt så att jag spottar ut en massa shettisungar… Den här sommaren planerar jag att betäcka 2 eller 3 ston.
Syftet med min avel är att bevara shetlandsponnyn för framtiden, för att kommande generationer ska få uppleva denna trevliga ponny.
Vilket innebär, shetlandsponnyer som följer rasens standard så nära idealet det bara går, Bevara rasens alla färger samt robust, och sundhet, Bibehålla ett bra temperament, med sund inställning till arbete.
Här har fötts i genomsnitt 2 föl/år, de senast födda är 2 år. Inga föl i år.

Min avel har varit lite "vilande" i några år, på grund av att jag inte har haft någon avelshingst och inget sto som jag velat avvara till aveln, till fördel för min tävlingslystnad. Jag vill att mina ponnyer ska vara inkörda och gärna inridna, tävlade i alla discipliner som jag själv kan delta i och givetvis visade på premiering. Målet med min avel är hästar av god exteriör som lämpar sig för ridning och körning och allt vad det innebär. Jag ser hellre att de är meriterade tävlingshästar än att de har fått en drös utställningstitlar, men målsättningen är givetvis klass 1 på alla och bra utställningspoäng är ju ingen nackdel att bära med sig. Jag siktar alltid högt med alla mina hästar vad gäller tävling, men jag vill samtidigt ha en bredd i bemärkelsen att de ska tävlas i flera grenar. En annan sak som spelar in för mig är att hästarna är användbara till t.ex. körningar på julmarknader, filminspelningar, jippon och annat som innebär att de är väldigt stabila och pålitliga i stressiga och annorlunda miljöer. (Jag sysslar ju med en del tokigheter och tycker att det är jätteroligt att kunna ta med hästarna ibland.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Den här frågan har varit uppe innan några gånger och har svarat förr ;)
Men vi avlar för att få fram snygga ponnyer med bra extriör och som är användbara både som avels och bruksponnyer.
Jag ska ta föl på mitt sto nu i vår, och gör detta med anledning att jag vill ah en till som förhoppningsvis passar i utställningsringen men även som bruks/hobby ponny!
Jag som då bara har en shettis har ju då planerat att ha kvar denna avkomma i min ägo för mitt eget intresse!
Jag funderar bara på en sak; Är det någon härinne som har som syfte att föda upp fula (exteriört inkorrekta) ponnyer med dåligt temprament? ;) Då hade jag blivit mycket förvånad.
Eftersom det inte finns några pengar att tjäna i hästavel har jag bara tagit för givet att folk gör det för att de tycker det är en rolig hobby att sitta och hitta rätt hingst till rätt sto och allt annat det innebär. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#10 - det är nog ingen som har det som avelsmål, däremot finns det säkert ganska många (kanske främst de som inte finns här…) vars enda mål med betäckningen är att få en gullig fölunge…
# 10
Nej det hoppas man ju verkligen, och det tror jag inte heller.
Men med dagens överskott av shetlandsponnyer som i slutänden gör att det kommer att slaktas friska unga djur för att man inte kan, eller inte har plats för sina hästar.
Jag tycker inte det spelar någon roll om man tar 1 heller 15 föl per år.
Varje betäckning man gör ska vara så intressant att man har en plan för fölungen framtid tex. visa på hingstpremiering, för treårsdiplom, talangjakt, treårstest, trav m.m.
# 12 Du har helt rätt att det idag finns ett stort överskott och över produktion av shetlandsponnyer. Jag tror att det är vi med egna hingstar som är skyldiga till det överskotttet, det är så enkelt att öppna grinden till hingsten och släppa in stoet.
De uppfödare som inte har egen hingst tror jag tänker och planerar mycket mer.

Vi har ju 2 st egna hingstar och det är inte varje år jag har betäckt med dem , i år ska jag inte betäcka någon (så är planerna ) .
Jag har ston som gått tomma någar år nu pga de ser ut som det gör på marknaden och vi försöker ju även dra ner på shetlandsavlen lite just nu då dottern tävlar ponnytrav och hon *bara* får tävla russen nu och det gå före just nu än mina egna intressen :D
#13 Jag tror att det är vi med egna hingstar som är skyldiga till det överskotttet, det är så enkelt att öppna grinden till hingsten och släppa in stoet.
Så sant! Det märker jag själv nu när egna hingstens avkommor ska betäckas och jag får leta mig utåt, mycket planering, funderingar och ändringar…
# 13 & 15
Jag håller med. Det är betydligt lättare att bestämma sig när hingsten finns på gården.