Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 718 ggr
Wippen
0

A 2 influensan

Gå in på denna länk så kan man se var A 2 influensan härjar, Karlstads ridskola är tyvärr drabbat

www.ridtravare.com

MVH
A-K

Ahnna
0

Ghaa! Gävletravet är inte långt härifrån! Tur att man inte brukar vara där särskilt frekvent…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Daladis
0

Hu, vi har också Gävletravet i närheten (4,5 mil). Får se upp med dom man vet har travare i stallet, vi har ju travcamp alldeles i närheten.

Lauth
0

Bor 2 mil från Karlstad Ridklubb, men ridskolan är ju isolerad så det är inget större bekymmer. Tyvärr är det nog så att dom fick in smittan från sina ponnytävlingar dom hde för ca 2 veckor sen… Förstår mig inte på folk som åker med sin häst/ponny om den kan vara sjuk/smittad.

Wippen
0

#3 Ja du man kan inte förstå hur man kan åka iväg med en häst som är smittad eller sjuk, eller är det så illa att man inte märker det från början?

Ahnna
0

#2 Hm, 4,5 mil till Gävletravet och camp i närheten - bor du vid Lövstabruk? Jag har också 4,5 mil till Gävle, men bor söderut längs E4:an, typ.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#3 De kan ju vara smittbärare utan att själva vara sjuka. Det går ju inte att skydda sig ifrån, om hästen är fullt frisk så brukar man ju inte misstänka att den är sjuk, eller hur?

www.stuteriprecious.se

Lauth
0

självklart inte. Men det finns såna som åker även vid misstänkt smitta, sånt har ju faktiskt även hänt bland utställningsfolk vill jag minnas Fundersam

Daladis
0

#5- Nix, jag bor i Ockelbo (N.V om Gävle). Vi har Landins travcamp ca 4 km ifrån ossGlad. Man blir lite orolig eftersom en tjej var hem till mig förra veckan och hon har sin häst hos Landins… Har man otur kan det ju räcka för att bli smittad. Men hon klappade aldrig Thimon som tur var.

Cattis
0

#7 Tyvärr har du rätt i det…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lulan
0

usch, hoppas det stannar där! Vi har en ridskola här uppe som är stängd ett tag frammåt bara en snälla förkylning, men man är rädd att det ska vara/bli något värre :(

Ahnna
0

#7 Minsann?! Vad är det för folk som gör så?

#8 Jaså, där! Okej, ja, då hoppas jag att ni klarar er ifrån smittan! Stäng gården och låt ingen komma och hälsa på tills smittorisken är förbi. Flört

www.stuteriprecious.se

Lauth
0

#11 Alla har väl sina motiv antar jag.

Ahnna
0

#12 Inte jag… Alltså, om jag misstänkte att min gård var smittad med nåt skulle jag ju inte åka och tävla det första jag gör…? Det är lite skrämmande att det finns såna människor!

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

Det trista är att karantänstiden i vissa fall inte överensstämmer med inkubationstiden.

Lauth
0

#13 Sund inställning, det gillar jag!

VeronicaP
0

FAst det är ju väldigt vanligt att ens häst kan vara smittbärare utan att det märks och allra helst om de är vaccinerade mot A2 virus för då får de oftast inga sytom men smittar ändå.

Lauth
0

Var det mycket av den anledningen travsporten tog bort kravet på A2-vaccination?

VeronicaP
0

#17 Ja vad jag har hört så var det så bla i allfall en av de största orsakerna

Wippen
0

Nu är det fler stall som är drabbade även kvarka se på www.ridtravare.com