Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 3346 ggr
[Evelinan]
1

Hur få i henne Finadyne?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min ponny ska stå på Finadyne i 10 dagar pga skada. Och jag har verkligen problem med att få i henne det (pulverform). Det vi har testat hittills är att blanda i betfor, blanda med rivna morötter, blanda i äppelmos. Hon petar ut och vägrar äta dom delar som innehåller medicinen. Nu har vi även försökt oss på att att lösa upp det i vatten för att sedan "spruta" i munnen med hjälp av pump till spruta. Men det är stört omöjligt! Vi hade mer medicin runtomkring oss än i hennes mun. Så.. Någon som har något bra idé på hur man ska gå till väga? Då jag börjar bli orolig för att hon inte fått i sig de doserna hon ska ha dagligen nu i tre dagar så är alla råd och tips välkomna!

kajsa-kavat
0

När jag skulle ge en häst Finadyne hade jag samma problem som du, tills jag kom på att skära äpplen i klyftor. Sedan "gröpa" ur klyftorna lite hälla i lite Finadyne och sedan lägga tillbaks så mycket av äppleskrapet som det gick. Mååånga klyftor blev det varje gång, men det fungerade.

[Billan]
0

Enkelt att få i hästar medecin i pulverform är : Ta en 20 ml spruta, skär av toppen på den så hela ringen blir öppen, Fyll sedan pulvret i sprutan och stoppa upp sprutan långt upp i munnen på hästen och flusha ur . Håller man upp huvudet en liten stund så kommer inget ut.

Super enkelt.

[Evelinan]
1

#1 vilket pill! #2 Du menar alltså med torrt pulver?

Aribigga
0

Jag har skärt av toppen på ett äpple, gröpt ur lite ner med pulver och resten av äpplet, på med locket och in i munnen. Fungerar bäst om hästen är stor nog att få in ett helt äpple i munnen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

sanne
0

Säger som Billan, jag blandar ut det i vatten o drar in det i en stor spruta o ger direkt in i munnen.

giffan
0

Eller så kontaktar du vet och får flytande så du kan spruta istället. Mycket enklare. (om hästen inte är fruktansvärt spruträdd)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Elshira
1

Vi brukar ta en 20 ml spruta (som vi skär av den lilla "pluppen på längst ut så den inte kan "stickas"), blanda med lite vatten och sedan låångt upp in i munnen i två vänor. Håll upp huvudet hela tiden. Kanske kan du blanda det med lite betforvatten så det inte blir fullt lika äckligt.

Går inte det så tror jag nog att varianten med att proppa äpplen (bitar) fulla är det bästa allternativet faktiskt.

Hakuna matata!

[Billan]
0

# 3

Ja med torrt pulver. Jätte enkelt.

# 6'Skulle inte spruta i onödan, risk för en reaktion i vävnaderna.

Ellinor Johansson
0

# 8 

Du som har en massa kunskap om detta kan du förklara vad som är skillnaden mellan Finadyne och Fenylbutazon vet?

Finadyne har varit jättesvårt att få i den sjuka pållen men Fenylbutazon vet slinker glatt och lätt med någon god mat.

[Evelinan]
0

Billan: Tack så hemskt mycket för tipset! Idag slank pulvret ner, vare sig hon ville eller inte :)

[Billan]
0

Jag vet nog  inte mera än någon annan.

Menar du skillnad på smak eller innehåll ?.

# 10

Så bra. Det brukar fungera.

Annelie-P
0

#2 Jaha, menar du med torrt pulver och ingen vätska. Det ska jag minnas och prova nästa gång det blir aktuellt Glad

[Billan]
0

# 12

Ja bara torrt pulver.