Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 4493 ggr
MariaA
0

Baron Grubb`s sjukdom

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som vet något om denna sjukdom??

MariaA
0

Rättelse:Baron Gruff heter den tydligen

Kris_J
0

Menar du kanske Baron Gruff?

Järvsöfax har varit drabba, jag vet inte så mycket kanske detta säger dig något:
http://www.travsidan.nu/trav/senaste/nyheter_/faksen_040807.pdf

Obs gammal artikel

Veritas odium paretFörvånad

ThiffannyJ
0

Vi förlorade vårt sto Bianca i det år 2003. Hon fick kraftig diarré och kramper. Hon dog på Strömsholm.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maria Persson
0

Maria jag hoppas ingen av er hästar är dåliga

Maria Persson
0

Maria jag hoppas ingen av er hästar är dåliga

Minsanne
0

Vet man om det finns någon ärftlig faktor?

ThiffannyJ
0

#6 Om du läser i länken i #2 så kan du läsa att sjukdommn slår ut mag- och tarmsystemet. Det är alltså en slags akutmatförgiftning.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Här står det ganska bra om den också.

www.minishetland.com

MariaA
0

#4 Nej, jag undrade bara lite allmännt.

#6 När jag googlade på det så såg jag att en tjej skrivit om att 2 hästar i 2  generationer till hennes häst hade dött av det!

vet inte om det är något forskat på ärftlig faktor?

Verkar hursomhelst vara en fruktansvärd sjukdom, där hästen dör i svåra kramperRynkar på näsan

MariaA
0

#3 Thiffany, kan det ha varit det era 4 pållar drabbades av för ett par veckor sedan?Rynkar på näsan

Symtomen låter ju väldigt liknande….

Hanna-D
0

Det var det Gazette drabbades av. Sök på colit som är det rätta namnet så får du fler träffar.

Hanna-D
0

Tillägg: Enligt veterinären på Ultuna är det oklart vad som utlöser colit, det kan vara allt från stress till frostgräs till överutfodring m.m. Dödligheten är stor och trots intensiv behandling dör de flesta. Många hinner inte hitta sina hästar sjuka utan hittar dem döda i hagen/boxen, så snabbt kan förloppet vara! Jag hittade Gazette och det är den värsta syn man kan föreställa sig, en bild som inte försvinner från näthinnan. Ovissheten är värst, att jag inte vet varför hon drabbades. Jag har mycket information i Gazettes journal men är fortfarande inte mogen att öppna den och läsa.

ThiffannyJ
0

#10 Kan vara, men jag tror inte det. Det var ingen diarré i svansarna på dem och inte heller i hagen…

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 10 Våra fyra ponnyer dog av chock, vad som gjorde att de chockade vet vi inte. Man såg vid obduktionen att lungerna var fyllda med blod.

Bianca insjuknade i våldsam diarre och kolikliknande symtom, slemhinnorna blev jättefort fula.

MariaA
0

#14 Har ni obduserat fler än en av dom för att få veta? jag tycker att symtomen med svåra kramper liknade dom ni haft på Bianca 2003, och Only one can be the leader (I cant belive it`s son )2008, och nu på I can`t belive it och hennes 2 döttrar….

Låter sannolikt att även en sådan chock , som den förgiftningen i tarmarna och de svåra kramperna skulle kunna förklara även de blodfyllda lungorna ?….

ThiffannyJ
0

#15 Verkar som att du vet mer om våra hästars sjukdommar än oss. Om du vill forsätta mejla i så fall. Och Only One Can Be The Leader dog av en bogskada.

Ja, mer än en ponny obducerades. Vad det nu spelade för roll?

Vet inte vad du vill vinkla detta till?

www.minishetland.com

MariaA
0

#16 Det tror jag väl inte att jag vet…jag har bara läst vad ni skrivit i er dagbok genom åren, och enligt den så dog Only one can be a leader i svåra kramper, där vetrinär misstänkte förgiftning…allt enligt vad ni själva skrivit, i februari 2008….

Jag var intresserad av Baron Grubbs sjukdom, och försöker bara ta reda på mer om den ovanliga sjukdomen, och då symtomen på era hästar passade in på den sjukdomen, så var det ju givetvis av intresse för mig, men självklart så respekterar jag er vilja och skickar hädanefter bara mail om mina frågorGlad

ThiffannyJ
0

#17 Jag tänkte fel, han dog i kolik.

Jag ber också om ursäkt, jag trampade rätt i er fälla. Snoka och leta hur mycket ni vill på vår hemsida, allt står där. Vi döljer inget. Att våra "defekta" linjer är som en vagel i ögat hos en del är väl knappast okänt.

Tor mig, ingen är ledsnare än jag över förlusten av dessa fyra ponnyer. Ännu minder över att en stolinje försvann. Att sen några sitter här och disskuterar deras död är rätt osmakligt.

www.minishetland.com

MariaA
0

#18 Det var ingen fälla, ledsen om du ser det så…jag har själv många shetland, och vill absolut inte att de ska drabbas av någonting så hemskt tragiskt som det era pållar, och många fler har drabbats avRynkar på näsan

Snoka skulle jag väl inte vilja kalla det..intresset för att få veta orsaken till varför något så fruktansvärt och till synes oförklarligt hänt, leder till att man googlar på kramper på häst, och om hästar kan stressas till döds…vilket leder till att man hittar all denna information, som jag trodde det låg i erat eget intresse att få veta…men jag ber om ursäkt om jag hade fel…..

Jag förstår till fullo att du är ledsen , och det enda jag ville diskutera var denna sjukdom…det skadar väl inte att få veta vad som orsakade deras död…enda sättet att undvika att fler ponnyer dör…är väl att ta reda på vad som orsakat det?? eller har jag fel?  jag kan då inte se på vilket sätt det skulle vara osmakligt?

ThiffannyJ
0

#19 Du tror inte att jag varje dag tänker och funderar på vad som har hänt? Bara för att man inte skriver ut på forumet allt man gör, betyder inte det att man inte gör något.

Jag tror ingen någonsin kan förstå hur det är att komma ut och hitta fyra hästar döda. Den synen har brännts in i min näthinna och kommer förmodligen alltid vara kvar där. Hur man bara sitter ner och skriker och skakar. Man är så fruktansvärt jäkla ledsen. Man kan inte ens förklara hur ledsen man är och ingen kan någonsin förstå. Eller hur mycket man funderar på vad som har hänt.

Disskutera hur mycket du vill, men lämna våra ponnyer utanför. De dog inte av denna sjukdom, och inte Only One heller de hade ingen diarré och deras sjukdomsfölopp skiljer sig åt mot Biancas.

Att det för mig är osmaklig är för att jag fortfarande sörjer deras död. Jag vet inte vad som har hänt, och jag har ingen lust att sitta på detta forum och försöka komma fram till det heller.

www.minishetland.com

MariaA
0

#20 eftersom du berättade om Bianca, så antog jag att det var OK för dig att diskutera…men givetvis så respekterar jag att du inte vill, så vi diskuterar väl inte dina hästar då.

Någon annan som har erfarenheter av denna sjukdom och vill berätta??

Vad kan man göra för att undvika att hästen drabbas av detta?

Hanna-D
0

Gillar inte hur den här tråden utvecklats. #21 Man kan inte undvika det eftersom man inte vet vad som orsakar det. Mitt sto gick på bete i en flock, hon åt inget kraftfoder och gick på ogödslat naturbete, bara hon drabbades. Hon var utan tillsyn i fem (!) timmar över natten, från pigg och glad till dödssjuk.

Hanna-D
0

Colit betyder inflammation i grovtarmen. Hästar har en mycket känslig tarmflora. I situationer där tarmfloran rubbas, t ex vid snabba foderbyten, intag av sand, blir tarmslemhinnan inflammerad. Hos de flesta hästar leder detta till lös avföring med eller utan koliksymtom och även om det kan vara svårt att få ordning på diarrén så mår inte hästarna dåligt. Den typ av colit som du beskriver är en mer akut eller per-akut rubbning som kan orsakas av överväxt av bakterier, t ex Clostridium perfringes och/eller i samband med antibiotikabehandling hos häst eller t ex efter en buköppning. Detta är mycket allvarligt och livshotande. Om du söker på nätet för mer detaljerad information sök på Colitis X eller Baron Gruff. Hästar som drabbats av Colitis X och överlevt själva sjukdomen kan tyvärr drabbas av följdsjukdomar så som fång och tromboflebit (inflammation/infektion av halsvenen). När grovtarmen blir inflammerad tappar tarmslemhinnan sin kapacitet att ta upp vatten samt börjar läcka bakterier och toxiner (gifter) utanför tarmen, in i cirkulationen och i bukhålan. Detta resulterar i sin tur till allmänna förgiftningssymtom, sepsis och cirkulatorisk svikt (bl a uttorkning). Vad jag vet finns ingen ärftlighetsfaktor bakom denna sjukdom. Behandlingen består av symptomatisk behandling, t ex vätskeersättning, samt försöka hitta och åtgärda den utlösande orsaken. Anti-infammatoriska preparat, t ex låg dos finadyn eller kortisonpreparat, kan vara nödvändiga och ibland även antibiotika. Behandlingsregimen måste noga avvägas och anpassas från fall till fall. Skrivet av veterinär Anette Edling.

MariaA
0

#22 Men finns det ingen forskning alls på det? inte i utlandet heller?

Det är ju vansinnigt otäckt att man inte vet hur man ska kunna förebygga det Rynkar på näsan

Och sedan att de blir så svårt sjuka så snabbt, och att det är så plågsamt för dom, det är ju skrämmande att det inte forskas om det, det verkar ju dessutom som om det blir mer och mer "vanligt" att hästar drabbasRynkar på näsan

MariaA
0

#23 Mycket intressant läsning! Tack för informationen!

polgara
0

Min "Raketen" dog i denna sjukdom, endast 6månader gammal. Han hade dock haft flera konstiga koliksymtom i över en månads tid o behandlats på klinik bla. Sista dygnet intensivvårdsbehandlades han hemma med dropp osv. Vi vakade över honom hela dygnet o hade veterinärkontakt hela tiden. Det är en hemsk sjukdom

MariaA
0

#26 Så tragiskt :(

Var Raketen en Shetlandsponny? om inte , vad var det för ras på honom?

Vad sa Vetrinären? jag menar, visste vetrinären vad det kan bero på? eller hade vet. någon teori?

Det är ju mer och mer skrämmande att det verkar vara relativt "många" som fått diagnosen, men att ingen vet orsaken till det Rynkar på näsan

Jag är då extremt orolig och rädd att någon av mina ponnyer ska drabbas,kan inte tänka mig någon värre sjukdomRynkar på näsan

polgara
0

Ja "Raketen" var en shetlandsponny, Navarro hette han på riktigt.

Vad som orsakade det vet vi tyvärr inte

ThiffannyJ
0

#21 Bianca ja. Hon dog för åtta år sedan i denna sjukdom. Det finns flera länkar i denna tråd om att sjukdomen är en akut matförgiftning och att att den är väldigt ovanlig (#2 #8).

Du skriver att det är många som drabbats av denna sjukdom, vad är många? Vi har haft en.

Att du sen vänder och vrider på det till att det skulle vara ärftligt och att våra andra fyra dog i det. Vad är det för fel på dig? Jag skriver ju att de inte hade någon diarré. Ingenstans har jag skrivit att de fyra stona dog i kramper, det har jag ingen aning om. Mjälten och tarmarna var normala enl. obduktion vilket utesluter förgiftning.

Jag förstår inte ens att jag ska behöva sitta här och försvara och förklara.

www.minishetland.com

MariaA
0

#29 Eftersom jag tyckte det var så otäckt det som hände hos er, och att förklaringen inte gick hitta så googlade jag på ihjälstressade hästar (som ni skrev att era gjort) då hittade jag en tråd  där han som var där och hjälpte er skrev att hästen krampade, då googlade jag på krampande hästar, och hittade en tråd där er granne som var där och hjälpte er skrev om händelsen, och att alla 4 hade haft svåra kramper…då gick jag in på er sida och läste att även sonen till stoet krampat 2008, och mamman till stoet 2003…därav så googlade jag vidare på liknande symtom, och hittar flertalet hästar som haft Baron Gruffs( alla möjliga raser) , därav min tanke att även era kunde haft det då symtomen var mycket lika….trodde mer att  det var bra om det gick hitta en förklaring….men tydligen tyckte ni inte det….

Jag kan inte förstå varför du blir så upprörd över det!

Och jag kan inte heller förstå varför du fortsätter dra upp detta, när du inte ville fortsätta prata om det?

Jag har inte vridit det till att det skulle vara ärftligt?!

Det står ju överallt att det inte finns något som tyder på det, så varför tror du det?

Anledningen att jag tyckte det är relativt "många" är för att det bara i denna tråd framkommit 3 shetland med den diagnosen! och i det jag googlat om verkar travhästar vara mest drabbade, och det står även att sjukdomen är extremt ovanlig, därför anser jag 3 shetland i en nystartad tråd vara "många"

ThiffannyJ
0

Du förstår inte varför jag blir upprörd?! 3 veckor efter att det hände så ploppar denna tråd upp. Jag har inte bett om en tråd där våra hästars död ska utredas. Andra människor som bryr sig, har skickat ett mejl.

Jag behandlar alla våra djur som familjemedlemmar, hur skulle du själv reagera om jag startarde en tråd där fyra av dina familjemedlemmars död skulle utredas och disskuteras?

www.minishetland.com

MariaA
0

# 29 Krampade dom inte enligt dig? varför skriver han som hjälpte er att obducera att dom krampat? varför skrev grannen som hjälpte er att alla 4 krampat?

Annette
0

#32. Det finns ingen skyldighet för någon att svara på ett diskussionsforum. Du verkar inte förstå att man kan må dåligt efter en sådan här händelse, men var vänlig att respektera att det finns människor som gör det.

Ann-Christine
0

#32 Ser du inte att Linan ber dig att sluta?
Snälla, visa en gnutta respekt och låt henne sörja i fred, det måste väl finnas meningsfullare saker att lägga tid på än att strö salt i redan öppna sår?

MariaA
0

#31 självklart skulle jag bli väldigt glad om 4 av mina familjemedlemmars död blev utredd, jag skulle bli galen av ovissheten.

Jag har mailat dig i går, men fick delivery failure…

Jag ville inte fortsätta dra upp det här, det var tyvärr du som fortsatte, se ovan där jag skriver att jag respekterar det att vi inte ska prata om dina hästar.

Jag tycker att det du drabbats av är oerhört tragiskt…jag tycker jättesynd om dig, och jag ville verkligen inte fortsätta prata om dina hästar….

Däremot så vill jag gärna ha din rätta mailadress, så kan jag få svar på mina frågor per mail istället.

RebeckaSvensson
0

#32 Jag ber dig tänka efter innan du skriver mer om något specifikt fall i denna tråd. Det sista inlägget du skrivit låter mer som ett förhör än något annat. Var finns medmänskligheten när man skriver på detta sätt på ett forum till någon som förlorat fyra av sina älskade vänner? Jag kan inte ens föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara och det tror jag inte heller att någon annan kan göra som inte upplevt det. Blir ledsen när jag läser hur den här tråden har utvecklat sig. Thiffanny har skrivit att deras ponnyer inte dog av den här sjukdomen och vem vet det bättre än deras veterinärer och dem själva? Ingen.

Sluta nu upp med det här och ta det privat med dem det berör om det är något speciellt du undrar över, men sitt inte här och diskutera andras hästars död. Jag hade blivit helt förtvivlad och mått skitdåligt om någon hade startat upp en tråd för att diskutera vad som hade hänt mina hästar som dog under förra året.

MariaA
0

#36 jag förstår precis, och kommer att ta det privat med thiffany, som jag skrev ovan (i flera olika inlägg)

MariaA
0

Thiffany: jag har nyss försökt skicka dig ett mail till thiffany.j@gmail.com

men jag fick meddelande om delivery failure, kan du skicka din aktuella mailadress till mig?

RebeckaSvensson
0

#38 Thiffanny stavar sitt namn med två n.

Jannie
0

Har den med botulism (förgiftning) att göra. Har de som drabbats varit vaccinerade mot botulism?

Hanna-D
0

Sjukdomen har inte med botulism att göra.

polgara
0

#40 Sjukdomen har inte med botulism att göra

[Billan]
0

Baron Gruff sjukdom, är en tarmstörning främst i grovtarmen. Beror oftast på stress av någon anledning. För mycket kraftfoder /protein kan vara orsaken. Det är  en kraftig tillväxt av bakterier i tarmarna främst i grovtarmen. Ger oftast en kraftig diarre' som luktar urk.

Sjukdomen har ett snabbt förlopp, endast några timmar kan helt slå ut en häst.

Hemska sjukdom.