Rimlig stallhyra ?
Vad betalar ni som inte har eget för era shettisar i stallhyra ? Måste flytta min lilla nu vid månads skiftet så letar stallplats för fullt. Kollade på ett idag, hon skulle ha 800 för en liten box (endast A-ponny får plats) Visst då ingår hösilage & spån + in och utsläpp. Men reagerade endå på priset. Nu betalar jag 400 för boxplats och då ingår utsläpp veckodagarna. Hö köper man själv, som min lilla kostar under en hundralapp i månaden, spån kostar han under 50-lappen i månaden.
http://minihingstar.n.nu

Hyr själv ut stallplatser o tyckte det var ett helt ok pris faktiskt.
400kr låter däremot VÄLDIGT billigt.
Spån för under 50 kr i månaden låter osannolikt. 
Givetvis varierar priset beroende på vart man bor osv
Att du har så låga kostander som under en hundring för hö och under 50kr för spån låter ju osannolikt tycker jag. Vad betalar du för hö och hur mycket få din ponny?
800kr inkl allt utom mockning tycker jag låter billigt! Jag betalar 1500kr för stallplats!
Alltså om man räknar att en ponny käkar 4 kg ensilage om dagen så kostar ju detta 300kr i mån med ett pris på 2.5kr/kg
En enda liten bal spån kostar ju 70spänn och det måste väl gå åt några balar i månaden om man inte kör med bulk.
De som släpper in och ut hästen kanske vill ha någon krona för det.Om man räknar 5 minuter varje dag på in och utssläpp per häst så är ju det 2.5 timme !! av stallägarens tid i månaden som går åt till ER häst. Räkna 150kr/timme.
Jag skulle säga att 800kr är direkt underpris för att ha hand om någon annans häst i stallet inkl foder och spån.
Och vilken häst äter för under en hundring i månaden? Hur liten är denna ponny?
Köp ett stall själv skulle jag vilja säga och kolla vilka extra kostnader som tillkommer. Hantering av spån, hantering av gödsel, stängsel och div andra saker. Vissa tror att man bara kan ha en häst hos någon utan att betala. suck! Allt under 1200 tycker jag är för billigt med foder, strö och hantering morgon och kväll
Medarbetare på djurskydd.ifokus
1 & 2. Vi har betalat 14 kr/bale för hö vilket blir ca 1.5 kr/kg. Han får 2 kg hö + 1 kg halm om dagen, är en liten (fet) mini-shettis. Halmen har jag fått gratis av en bonde jag känner så har inte räknat med det. Spån köper vi på träindustrin dom tar 16 kr/säck och jag har 240 l säckar. Då han nu står i ganska stor box + att han är renlig i boxen så har vi klarat oss på en säck månad så denna månaden har han kostat 16 kr i strö ^^
2# För 1500 får man boxplats & hö + ridhus där jag bor.

ja och även om en bal spån kostar 70 kr kanske stallvärden tar 75 kr per bal till kund för svinn och andra kostnader….

800 kr/mån är billigt, i princip självkostnadspris för foder/halm/spån mm. Om man hyr ut stallplats vill man ju kanske tjäna lite på det också, inte arbeta gratis.
Jag tar 600 kr/månad för lösdrift, så jag skulle säga att 800 är billigt för box inkl strö och grovfoder!
Jag ger för tillfället 2500:-/månad. Hehe.
800:- låter som en väldigt normal hyra för en liten ponny.
och med det sim ingår i stallet du kikade så låter det ju nästan billigt :)

tycker att det låter som en jäkla bra hyra !
vi tar 1250 för ponny o 1500 för stor häst, då ingår utsläpp, hösilage, 2 säckar spån a´80 liter. betfor o havre.
tänk på att stallägaren står för försäkring, staket o el mm, underhåll av stall mm..

Jag hade nog tackat o bocket över det priset. Det är inte dyrt, däremot är det VÄLDIGt billigt där du står nu. I mitt förra stall betalade jag 600 kr i kallhyra (inkl halm), då ingick lite ut/insläpp, men höet betalade jag. Iof var det en stor box, men ändå. 2 kr kg och min tjej fick då 5,5 kg hö.
#8 Jäklar! Samma hyra som med stor häst då eller? :)

Man får nog tänka på att det inte är mindre jobb med en mindre häst, att ta ut/in och fodra tar ju samma tid. Det enda som skiljer är ju hur mkt hästen äter. Jag betalade precis samma för min shettis som för min islandshäst. Deåt faktiskt lika mkt med. Shettisen var på gödning och islandshästen på bantning.

Tyckte inte 800:- var dyrt, jag håller med de andra här. Man står ju för ganska mycket som stallägare, vatten, tillsyn, stängsel, tråd, förslitning i stall och i vissa fall står även stallägaren för strö, hö, in, ut, middag m.m
Jag tar 600:- här, men då delar jag och den andra på mockningen och in/ut släpp, fodring m.m maten står vi för var för sig även spånet.
Vi fodrar två ggr om dagen ( i hö automat) en gång på morgonen och en gång på kvällen, just nu går våra hästar på lösdrift, men kommer in när det är skitväder ute :-) nu när de går på lösdrift tar jag 500:-
Lycka till med stall letande, hoppas du hittar något bra!! 
#11 Nix, rabaterat. Dom stora ger ytterligare 500:- :)
Tog boxen
Enda jag inte var så glad för är att det är 3 månader uppsägningstid >__< sedan att dom bara får mat 2 ggr/dag. Nu får dom 4 gånger. Men då vi måste flytta vid månadsskiftet och jag inte hittat något annat inom cykelavstånd får vi nöja oss med det. Nu hoppas jag bara att hon inte får sin shettis såld så han får gå med någon i "lagom" storlek 
jag tar 1000:- för lösdrift för shettis..Då ingår allt!
Jag har tagit 600 kr/häst för lösdriftsplats, då ingår fri tillgång på hösilage. Jag hade som önskemål att ägaren skulle ge hästarna vatten 2 ggr/vecka, men det funkade inte jättebra.
För heltidsinackordering i lösdrift där all mat, vatten och tillsyn ingår så tycker jag det är rimligt att betala 1000 kr/månad.

jag har tagit 400 kr för lösdriftsplats med fri tillgång på ensilage , bara erkänna att jag är billig ;)

600 kr betalar jag för lösdrift, bra pris tycker jag.
På box när han stod inne 750 då ingick utsläpp, morgon och kvällsfodring, nöjd där med.
Jag betalade 2000 kr för en utebox med fullinackordering där ingick hösilage , spån in o utsläpp + havre, korn o betfor.
I det stall jag står nu tar de 2600 kr för box och hösilage och kraftfoder, in o utsläpp. Spån köper man själv.
Lösdriften kostar 1100 kr per häst/ponny, då ingår fritillgång på hösilage o halm i ligghallen. Sen hjälps alla åt att fylla vatten, mocka hage o ligghall.
Jag säger som #3 det är då i underpris, men givetvis väldigt billigt för dig!
Själv skulle jag aldrig stalla upp en häst för under 1000 kr för stallplats + matning samt in och utsläpp (ja alltså exklusive foder och strö).
Själva boxplatsen är ju något som knappt kostar när man väl har dit den, så där kan man väl sätta både 100 och 500 kr för bara den om man vill.
Men sedan ska man tänka på allt arbete och kringkostnader som tillkommer. Hagen ska hållas ren och skötas, staket ska bytas ut, och utsatta ställen som in/utgång osbv ska ofta ha grus eller liknande för att klara av det om man har fler hästar i hagarna.
Dynga ska förvaras på en dyngplatta som INTE är gratis, och sedan ska den spridas ut på en åker. Har man inte egen åker att kuna plöja ner det på så ska man "ragga" någon till det, och sedan är det inte heller många som har gödelspridare som tar halm/spån.
Utöver det så är det ju då givetvis själva in och utsläppet som ska skötas. Täcken ska på och av t.ex. Och det tar ju ändå några minuter.
Vatten ska finnas till hagarna, och det ska bäras/köras ut om man nu inte har turen att ha vattenkopp som inte fryser.
Så att folk ens tar på sig att ha andra hästar inackorderade för i princip självkostnadspris är för mog obegripligt. Det är något som för mig bara förekommer om man t.ex har en bekant med häst om man själv behöver hagkompis till en häst t.ex.
Men ja, 800 kr är BILLIGT i.af!
Hakuna matata!
Jag betalar 1000/månad i stallplats. Allt annat får jag köpa själv.

I stallet jag rider shettisar kostar det 250 för lösdrift :P
jag betalar 300:- i månaden för min inkl hö, halm, spån, in och utsläpp. Nu är detta visserligen min mors stall men hon tog även detta när en utomstående hyrde in en shettis där.
#24 Jag har eget stall och 300 kronor räcker inte ens till hö åt en häst…
Lägger man då till spån och halm, och kostnad för in och utsläpp går det inte alls ihop.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag betalar 2300 kr för min shettis som går på lösdrift. Hon får hö/ensilage vatten och fri tillgång till mineraler där. Inget annat.
har dessutom mitt russ där så det blir ju en smasikg summa på 4600kr i månaden.
när jag hade min häst uppstallad hos en kompis då betalde jag 400kr för box, in-och utsläpp samt tillgång till spån och hösilage. Det är grymt billigt måste jag säga nu när man har hästen hemma så inser man hur billigt det egentligen var..
Har 2 ston installade i ett annat stall nu och då betalar jag 100kr per häst och månad hela året och då får jag tillgång till el, vatten, enorm hage och lösdriftsbox. Sen är de snälla som hjälpa mig fylla på vatten och kollar hästarna på dagarna.. Helt ok det också..
#26 Vilken variation på priset! Det där var ruskigt dyrt tycker jag. Vart bor du någonstans? Är det något speciellt läge eller vad är det som gör att det är så dyrt?
Jag betalar 500:- per ponny för lösdrift och då ingår hösilage,mineraler,strö,mockning,vattning,borstning och självfallet daglig tillsyn. Priser varierar nog avsevärt beroende på var man bor, ute på landsbygden som där jag bor, är det hyfsat billigt. Normalpriser häromkring för själva uppstallningen ligger på box-500:- spilta (ja det finns fortfarande)-300:- lösdrift-150:-
#28 Bor i Finland och ponnyerna får tillgång till 10 hektar mark… Så det är en STOR lösdrift. Därav priset antar jag. Plus nyrenoverat stall, sadelkammare och klubbrum och belyst ridplan.
Och Jaa-a. Det är ruskigt dyrt. :P
/ Sabina