Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 20-föreningsfrågor-sss
Läst 4747 ggr
sanne
0

Höstmötet i Gränna

I morgon är det höstmöte med SSS i Gränna, hur många har tänkt att åka dit ?

sanne
0

Vi hade planer på att åka båda två, men det har kommit en hel saker i mellan, men jag hoppas att jag ivf kommer iväg..

polgara
1

Hade varit trevligt att åka

VeronicaP
0

Jag vill ju ¨åka men jag åker inte hela den vägen själv , så de beror på om hon den där skåne damen har lust att åka :P

Charlotte-J
1

Har tänkt att åka.

Amor vincit omnia Kyss

Milla
1

hon den kära skånedamen kan inte åka tyvärr, ska hämta mer hö och sen måste jag fixa lite hos pappa också så tyvärr

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
1

Kan tyvärr inte åka, jobbar natt hela helgen.

[Billan]
0

Hade verkligen velat åka. Men verkar som intresset är vagt bland Dala folket. Lite långt att dra iväg själv.

PP
0

Skulle vara trevligt om någon som åker kunde plita ihop en liten sammanfattning här…Oskyldig

[Teddy]
0

Tråden verkar handla mer om vem som INTE åker!

Minsanne
0

#9 Vi åker iaf, som vanligt

VeronicaP
0

Då blir det nog tyvärr så att den här halmstads kvinnan får stanna hemma , inte lätt att få med sig folk härifrån :D

Förstår dig Millan :D

Charlotte-J
0

Någon mer som vill ha nåt levererat imorgon från butiken? Typ Sprayer, glansmedel, grimmor, pepparkaksformar etc.

PM:a eller maila mig så tar jag med!

Amor vincit omnia Kyss

sanne
0

Någon som kan berätta vad som togs upp idag ?!

då vi ej kom iväg..

Minsanne
0

Det var endast 5 personer utifrån Förvånad Tycker det var jättetråkig,t för det var mycket information om vad som kommer att hända till nästa år. Varför åker inte folk till höstmötena?

Sto avgifterna kommer att försvinna bland annat. På förslag eller om det var klubbat redan är att man får köpa betäckningsblock 10 stycken för 1000:- istället för stoavgiften.

Det kommer troligen också att bli dyrare att registrera, ca 3-400:- dyrare per registrering

Hingstpremieringen i vår blir i Mullsjö början av April

Fång verkad vara den största boven hos shettisarna i Agrias försäkrings statistik.
Samt att strup (kollaps) jag vet inte vad det heter, börjar bli mer vanligt och att enligt forskning så var det ärftligt.

Kommer inte på mer vad som sas, men kan skriva mer senare

polgara
0

Jag har ju pga sjukdom lite svårt att åka nånstans just nu,klarar inte av att sitta i bilen långa stunder

VeronicaP
0

För min del så var de för långt att köra själv med tanke på att jag har opererat hälsenan 1 nov

[Teddy]
0

#14 Tack för info!!
Var det Agrias statistik ang tracheal kollaps? Vems forskning? Jag har ju haft tre med åkomman, helt obesläktade individer, så jag är rätt intresserad.

sanne
0

tack för infon, det känns så trist att vi inte kom iväg, men ibland får man bara inte ihop det..

vad sades om Sh o hur SSS kommer göra efter årsskiftet ?

Lauth
0

Blev det några stora förändringar i grundpropositionen för nästa års utställningar?

AnnaFagerell
0

#14 Jag är kanske lite dum men köpa 10 block… måste man det?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sanne
0

#20 det är nog lite så här, att det är inte lätt o göra det per betäckning när man ska betala i förhand !

detta är ju föratt lösa de problem som varit för vissa, där inte avgifter kommer in o fölen ej går att registrera, nu betalar man i förväg, o det kommer ju bli betydligt billigare än nuvarande SH avgifterna.

detta var ett försalg på avelskonferensen o det är ju väldigt roligt att det gav resultat !!

då det var fler på konferansen mot mötet tydligen…

AnnaFagerell
0

#21 jag är nog dum för jag begriper inte… Jag har en hingst och två ston… vad ska jag med tio block till?

Linda-A
0

#22 Varje block kommer innehålla 10 betäckningsrapporter istället för nuvarande som innehåller 25 st. Ett block med 10 st kommer att kosta 1000 kr.

AnnaFagerell
0

#23 Nu är jag mer med, tack… annars hade jag ju haft en oändligt massa papper över… så man måste köpa ett block för 1000 kr? Inte tio block för 10.000?

Linda-A
0

#24 Precis! ett block för 1000 kr och inga stoavgifter behövs eftersom de så att säga blir inbakade i avgiften för betäckningsrapportblocket.

AnnaFagerell
0

#25 Vet du om man kan dela de tio på flera hingstar eller löses det ut till specifik hingst?

sanne
0

det skulle vara specifikt för varje hingst, som jag har förstått det ivf

Linda-A
0

#26 Blocken är per hingst eftersom alla betäckningsrapporter i ett block matas in på samma individ i databasen och det krävs DNA mm för att få ut ett block till sin hingst. Jag tror inte att detta kommer ändras men allt som ska gälla efter årsskiftet är väl ännu ganska osäkert.

AnnaFagerell
0

#27 Ok, tack

VeronicaP
0

Så de blocken man har gäller inte from nästa år då ?

AnnaFagerell
0

#30 Det var väl inte klart vad jag förstod… ???

Så om man bara betäcker två ston har man betalt fem år framåt… känns lite onödigt men samtidigt var det ju billigare per sto. Men med en sån hög regavgift känns det som man skulle lägga av ändå… för höja språng går väl knappast heller

VeronicaP
0

Fast 400 kr är väl eg inte dyrt att betala för regavgiften ?

Det kostar de nog nästan i de övriga ponny raserna tror tom vissa tar mer

[Teddy]
0

400 är billigt!! Har du en äkta arab och vill ha den registrerad får du betala ca 3500.
Halvblod kostar väl en 1000lapp, nordsvensk 900, tror jag.

AnnaFagerell
0

#32 Jag förstod det som att det skulle gå upp 400 kr, alltså kosta 600 ? Men det kanske var jag som läste fel?

AnnaFagerell
0

#33 Kolla på vad dom raserna kostar i språngavgift! Jag har inte heller betalat 15000 för en betäckning… och jag läste väl fel, som vanligt! Jag trodde det skulle kosta 600 per föl

AnnaFagerell
0

Det kommer troligen också att bli dyrare att registrera, ca 3-400:- dyrare per registrering

Jag läser att det blir DYRARE…  men det är jag det

VeronicaP
0

Kan var jag som fattat det fel också Anna men på russen betalar vi 400 kr nu och de är lika billigt att betäcka dem som shettisarna .

Nu har det ju varit väldigt billigt på shettisarna vi betalar väl bara 250 eller något sådant väl och skulle det kosta 600 kr så är väl inte det så man dör heller :D

AnnaFagerell
0

#37 Visst men en höjning på 200% känns ju lite lustigt

Charlotte-J
0

Kostnaderna för att regga föl kommer att bli:

Troligen 325:- för passet (inte klart än)

+ 400:-/per registrering som ska in till SH. Detta gäller ALLA nyregistreringar alltså även äldre importer som ska reggas i SSS.

Total kostnad för registrering av föl blir således 725:- + alla övriga kostnader då som Chipp. mm men det tillkommer ju även idag.

Obesrvera att de 400:- till SH per registrerat föl bara är prelimenärt uträknat från SH så kostnaden kan bli både högre eller lägre. Dessa 400:- gäller från och med 2012 då 2011 täcks av de redan inbetalda Stoavgifterna.

Och jag var på Höstmötet!

Amor vincit omnia Kyss

sanne
0

tack Lotta, för bra information !

då kanske detta kommer innebära att fler kanske planerar sina betäckningar o inte betäcker allt man har.. allt för att öka efterfrågan på våra shettisar !

lite konstigt bara att Sh ska ha så pass mkt , men det handlar väl om hur SSS kommer göra efter års skiftet eller ?

kan du säga om dom berättade något om vilket alternativ SSS kommer välja ??

PP
0

#40 då kanske detta kommer innebära att fler kanske planerar sina betäckningar o inte betäcker allt man har.. allt för att öka efterfrågan på våra shettisar !

Förhoppningsvis har du rätt. Men med tanke på hur många verkar se på shetlandsponnyn kanske det istället innebär att det blir ännu fler A-ponnyer utanför stamboken…

Eller kommer SH följa med i prisutvecklingen för sina registreringar..?

Kan inte hjälpa att undra över hur de 400 kr extra till SH motiveras? Vad kostar plötsligt så mycket mer? Även om det skulle vara en omskrivning av det som tidigare kallades stoavgifter innebär det ju ändå en ökning. Obestämd 

Någon som var där som kan förklara?

#14 Varför åker inte folk till höstmötena?

Jag tror att en bidragande orsak kan vara avelskonferensen som hölls bara en månad innan. Åtminstone jag fick lov att välja vad jag skulle lägga tid och pengar på - 30 mil enkel resa blir ingen liten apparat.

Sen skulle jag oxå önska en mer utförlig "dagordning" där det bättre framgår vad som ska tas upp. Det skulle iaf kunna motivera mej att dra iväg en hel dag (om något särskilt lockade).

Milla
0

själv åkte jag inte pga en kass nacke, jobb, en pappa som behövde mig och lust som tryter.

Personligen tycker jag att höjningen är både bra och dålig, dålig pga att jag också tror att det kommer bli fler A-ponnyer istället för rena shettisar, bra för jag hoppas att man tänker efter innan man betäcker.

Att ett block kostar 1000kr känns lite si och så måste jag säga är detta bara för att folk slarvar med sina stoavgifter? Jag använder min hingst till mina ston och tio betäckningar kommer ta tid innan jag har kommit upp i och då har det kanske tom blivit ytterligare ändring.

Blocket jag har nu är det bara att slänga sen? slöseri tycker jag då det är endast använt till 5 hästar, jaja bara att gilla läget.

zettan
0

när och var kommer hingstpremieringen till hösten vara ? Togs de upp på mötet? Eller är de bara Mullsjö de kommer vara på 2011?

AnnaFagerell
0

Tja jag var inte på mötet för att jag har en 4 månaders bebis… är det ett bra argument?

susanne-s
0

Man ska väl inte behöva förklara sig varför man inte kom.
Jag kom inte heller.. av olika skäl.
Det tråkiga är ju att det är så liten uppslutning.
Vad det beror på är väl mer intressant att diskutera tycker jag.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Jag tror iof en bidragande orsak kan vara avstånd , att det inte finns någon riktig dagordning och svårt att få ihop samåkning , för som sagt det kostar att köra idag och tiden räcker inte till när man har kanske barn och familj mm och då vill man ju planera så mycket som möjlig :D

Miica
0

Jag kunde inte komma, dels då jag missat infon om de helt, och ja lyckats planera in annat.

skall alltså bli spännande att se nästa år, när ajg får mina första shettisföl till våren (hoppas jag). Får se hur allt gå helt enkelt. Spännande är de!

ESJE
0

Känns lite konstigt att alla hingstägare ska vara med och betala för att en del inte sköter sina papper.

Visst det kan vara en viss garanti för stoägarna, men som jag förstått det så har de hingstägare som inte skött sina papper inte rapporterat alls, inte bara struntat i att betala…

Undrar också vad hingstägarna får för garanti på att stoägarna registrerar sin avkommor i shetlandsstamboken?

Förstår inte riktigt heller hur någon skrev här ovan att det blir billigare än dagens stoavgifter, när dels blocken blir oerhört mycket dyrare, 100 kr/betäckningsrapport mot dagens dryga 5 kr. Dels ska SH ha ytterligare en avgift på 400 kr. Jag får inte riktigt ihop hur detta blir billigare än dagens system?

cinna
0

Saker och ting blir aldrig billigare för oss vanliga dödligaObestämd

Tur man håller på med hästar för sitt egna nöjes skull, och inte för att gå med vinst!Flört

Charlotte-J
0

#48 Stoavgiften på 280:- försvinner och istället betalar man 100:- per betäckningsrapport (blir alltså en form av stoavgift). Men visst blir det dyrare, från dagens 200:- för en Fölregistrering så blir det 725:- istället.

Amor vincit omnia Kyss

Minsanne
0

För hingstägaren blir det ju billigare, eftersom varje rapport kostar 100:- istället för sto avgiften som kostar 280:-

Att sedan Sh ska ha 340 - 400:- per registreing är 1. inte bestämt 2. pga att SSS inte anser sig vara kapabla att ta hand om allt  som en avelsorganisation ska, utan kommer att köpa den tjänsten av SH.

Jag tycker att lösningen med betäcknings blocken är ganska bra. Inte för oss kanske som har ca 20 st hingstar i avel och alltså måste börja med att köpa 20 block. Men för er andra som bara har en hingst och tar emot kanske 5-6 ston.
Det finns inget stöd i plan o riktlnjerna att ta ut en avgift som kallas stoavgift, har jag fått mig berättat.

#48 Du får nog ingen som helst garanti för att stoägaren reggar sin avkomma.

Sen var det absolut ingen menat som kritik att det inte var något folk på mötet. Men jag tycker det är konstigt när det är så viktiga saker som diskuteras att inte fler var där.

AnnaFagerell
0

#49 Precis! och vem frågar efter att få se blocket när man lämnar stoet på betäckning?

Sen en väsentlig fråga är ju om det ska gälla detta årets betäckningar för isåfall suger systemet fullständigt! Om man ska behöva betala denna summa nästa år för de fölen som föds. Det har man inte åtagit sej när man betäckte i år. Jag är ledsen men så är det faktiskt. Jag tänker på dom som betäckt en massa ston och får flera föl, hade dom vetat att det skulle chockhöjas såhär skulle dom kanske inte betäckt så mycket i år.

Mmia
0

Vem har bestämt att blocket ska användas just till en och samma hingst och varför matar dom in nr innan, för det kan dom väl göra allt eftersom papperna kommer in.

Vad gör man om man skriver fel ?

Har man typ 7 godkända hingstar och alla ska ha ett eget block =7000:-

Är det SSS eller SH som kommit på idén och gäller det enbart Shetland eller även andra raser.

Miica
0

#53 är det inte så nu med då? Att betäckningsblocken är hingstens egna?

I övrigt så kan de nog bara ändra själva betäckningsblocketspris till nästa år, och höja fölregisteringsavgifterna till året efter. Borde ju bli så för att man inte skall drabbas i år, eller hur man nu skall säga..
Men jag var inte där, så endast min egna fundering =)

Minsanne
0

# 53
Vet inte vem som kommit på idén, och jag tycker också att det är lite dåligt att man inte kan använda samma block till flera hingstar.
Tror inte det är helt bestämt heller hur det blir så skicka in en fråga till styrelsen.

Vad jag förstod och som det också skrivits ovan … så börjar detta med blocken gälla 2012, har svårt att tro att höjda avgifterna ska gälla innan det också.

AnnaFagerell
0

#55 Ja jag menar väl det… Det lär nog synas i nästa års statistik… bra eller dåligt?!

Miica
0

Kommer kanske bli svårare för hingstarna att få fler ston?
När det blir såhär emd fölregisteringen.
Bra och dåligt klart. Dåligt pga att det blir nog en otrolig sänkning av kommande betäckningar, (föl som registreras), samt fler avkommor som reggas som korsningar?

Bra är de kanske, just för att de itne skall finnas för många shettisar på marknaden, så att priserna faktiskt kan höjas lite på våra sötnosar!

Charlotte-J
0

#55 Anne, vad jag fattade så gällde blocken från och med 2011 men den avgiften per föl till SH från 2012 då dessa redan är betalda med 2010 års stoavgifter. Så blocken får vi nog köpa redan i vår.

Amor vincit omnia Kyss

susanne-s
0

#51 Men "billigare" för hingstägaren blir det väl ändå inte
Nog har väl alla som tar emot ston idag tagit ut även 280:- för SH avgiften… Spelar ju ingen roll eg vilken summa det handlar om, det betalar ju stoägaren.  Har man bara egna ston så blir det ju däremot billigare så här - i längden.
Däremot kanske man får höja bokningsavg så att man vet att man får igen pengarna för blocket även om stoet inte skulle komma.
* Man behöver ju heller inte beställa blocken förrens man fått in ngn bokning heller - då behöver man ju inte lägga ut för dom.
Trist bara för de hingstägarna som vars hingst betäcker ett eller två ston. Men å andra sidan så kostar det ju heller ingenting då året efter eftersom man har kvar rapporter.
Att SH ska ha 400:- tycker jag känns däremot.
* Det finns ingen garanti för att folk reggar sina föl, tyvärr..

www.gullsmyrastuteri.se

Ellinor Johansson
0

Jag tror det blir bra när allt allt blir klart.  Utan att vara helt insatt i allt tror jag inte det fanns ju inte så många valmöjligheter.

Det känns bara lite surt att få lov att köpa betäckningsblocken. Har de kommit till för att några få inte skött sin rapportering känns det surt att det ska drabba alla som har skött sina åtaganden.

Hanna-D
0

#60 Håller med dig, hade kanske varit bättre att straffa dem som inte sköter sig istället för att anpassa sig och göra om rutinerna.

polgara
0

Någon som vet vad SH tar för att regga en a-ponny utan stam då?

PP
0

#52 Betäckningsblocket kommer ju bli den nya licensen, så stoägare som är intresserade av att avla stamboksberättigade shetlandsponnyer kommer säkerligen börja begära att få se det.

#60, 61 Som stoägare kan jag tycka att det nya systemet ger en större trygghet. Det är förstås bra.

Men det skulle ha funnits en trygghet för hingstägaren oxå - att avkomman verkligen blir stamboksförd. Med en avsevärt högre kostnad för stamboksföring, känns det kanske inte som om hingstägarens intressen tas tillvara i samma utsträckning. Det är förstås mindre bra.

Kostnaden för blocken tycker jag inte är något att orda om egentligen. Man får väl helt enkelt höja språngavgifterna eller vänta med att lösa block tills man vet att det finns intresse för att använda hingsten. Blocken ska väl (förhoppningsvis) inte ha något bäst-före-datum.

PP
0

#62 Enligt hemsidan tar de 900 kr för att utfärda pass till ostammade hästar, så då har de ju faktiskt mer än fördubblat kostnaden för det sen passtvånget infördes.

VeronicaP
0

Fast inte kan vi gnälla över regavgiften eg ?

det blir ändå inte så dyrt , vi har haft det väldigt billigt länge.

Det är de nya reglerna som gör att man får köpa tjänster av SH om man inte kan lösa det själv , jag har läst de nya någonstans men kommer inte ihåg vart de var någonstans, det gällde ju alla raser vad jag förstod det som, var en massa saker som man var tvungen att kunna göra själv eller köpa tjänst .

hm var kanske på welsh sidan och det stod ju om att kunna behålla rasförening och för att kunna få visa på premieringar mm

Fast det här med betäcknignsblocken retar mig också , för hur gör man om man skrivit fel på en betäckningsrapport , nu kostar de mig inte många ören men om de blir som de pratas om så blir det en dyr 100 lapp och hur gör man om ett sto byter hingst under säsongen ? för eg ska man ju bara betala en sk sto avgift per sto ? Eller det kanske ingen har tänkt på ?

Sen retar det mig också att alla ska straffas för att några miss sköter sig och inte kan betala in sto avg i tid eller betala alls…..

AnnaFagerell
0

Jag tror att färre hästar kommer reggas pga den höjda avgiften. Nästan 300% är väl inte rimligt? Hingstar kommer slaktas istället för att reggas. Det är min åsikt!

Kratern
0

#66 Detta sker ju redan idag…

Jag tror att det blir bättre "koll" på betäckningarna faktiskt.

Det jag undrar över är ju om de som inte köper block men ändå betäcker…. Blir det något "straff" för dessa?

susanne-s
0

#67 Straffet blir en ostammad avkomma som kostar 900:- att regga..
eller menar du en hingsthållare som tar emot ett sto för bet. som inte köper block? Där handlar det väl om att som sto ägare kräva att se blocket innan.

www.gullsmyrastuteri.se

[Teddy]
0

Ett förslag (om jag inte minns fel) på avelskonferensen var att publicera namn på de hingstar som har betäckningsblock på SSS hemsida.

Alltså inte peka ut de som INTE har det, utan vartefter blocken säljs, publicera de som köpt.

AnnaFagerell
0

#68 Det är just det, tror du folk kommer göra detta? Och hur vet man att hingstägaren har papper nog åt alla ston de tar emot? Kan ju visa tio papper men tar dom emot 12 ston räcker ju inte detta till ändå.

#67 Javisst, och fler lär det bli!

Milla
0

#69 det var en himla bra ide måste jag säga.

#70 ja hur gör man då? om hingsten låt säga tar emot mer än 10 ston per år då måste man alltså köpa två block till den hingsten, alltså 2000 kr eller kanske ännu fler block, nä jag vet inte längre vad jag tycker egentligen.

AnnaFagerell
0

#71 Ja man måste ju köpa till alla stona… Och jag tror ju att vill man fuska och ändå ta emot ston gör man nog det ändå… Block eller inte. Tror inte heller det hjälper speciellt mycket att publicera några köp då jag som jag skrev tidigare ju kan köpa ett block men ta emot många fler ston än så

Värdelöst säger jag som bara har två ston själv och man vet ju aldrig och kan aldrig räkna med att få ston till sin hingst

susanne-s
0

Man får väl helt enkelt ha med det i bet. kontraktet, att avtalet bara gäller vid vissa kriterier.. tex att hingsthållaren redovisar bet och att pengarna i annatfall betalas ut och att hingstägaren själv får bekosta reggning av ev föl  Flört

Den som bryter kontraktet gör då ett lagbrott…

Det finns nog inga sätt tyvärr att vara helt säker, varken som sto eller hingstägare.

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-J
0

#70 Fast du får väl fortfarande en kvittens när du hämtar stoet så då ser du ju att stoet är infört på en betäckningsrapport. Jag tror detta blir bra i slutändan när alla kommit in i det nya förfarandet.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#74 jag har aldrig fått en sådan lapp och jag har aldrig lämnat ut det heller…

#73 Fast sådana kontrakt är väl svåra att få rätt för?

susanne-s
0

# 75 Jag har ALLTID fått och ALLTID lämnat ut en sådan kvittens.
Ang kontrakten så är dom bara rätt utformade och underskrivna korrekt så gäller dom i allra högsta grad.

www.gullsmyrastuteri.se

cinna
0

Fast hur svårt kan det vara för hingstägaren att fylla i pappret när stoägaren kommer för att hämta och betala egentligen?
Vet vi änns hur blocken kommer att vara utformade? Kommer det kanske t o m vara så att hingtshållare och stoögaren ska ha varsin del av rapporten för att kunna rapportera?

Angående publicering av utlämnade block kan ju en variant vara att SSS helt enkelt skriver ut hu många block som lämnats ut på varje hingst. Är ju bara att uppdatera vartefter utlämnandet sker, och ärligt talat: Hur många hingstar har mer än 20 betäckningar på en säsong?
De allra flest har ju färre än 10, en mindre mängd mellan 10 och 20 och ett *fåtal* över 20

Sen kan jag tycka att den här disskusionen håller på att bli som hönsgård av en fjäder.
Det är ju inte precis som om en tusenlapp för ett block och lite höjda avgifter kommer att skjuta shetlamdsaveln i sank.
Helt plötsligt betalar vi ju faktiskt åt oss själva, SSS, istället för att blanda in SH så mycket. Det tycker iallafall jag är bra. Kortare beslutsvägar…

Vi har under iallafall de år jag varit med i den här svängen haft *väldigt* låga avgifter inom shetland som någon nämnt ovan. Vi har blivit bortskämda med att det inte kostar något nämnvärt att föda upp. Jag tror snarare att det här gynnar de som verkligen vill och är beredda att satsa, för vem vill kosta på att betäcka sämre ston när det börjar kosta lite? En och anna vill säkert avla på sitt lilla gulliga sto, men det stora flertalet tänker nog efter en extra gång…

Jag vill ändå tro att det här i slutänden kommer att bli bra!

Kratern
0

#68 Ja, så menar jag….

Jag antar också att det går att köpa blocken även om hingsten inte är RS?

AnnaFagerell
0

#77 Kan undra om du tror att priserna kommer gå upp också och att det verkligen går att få ut nerlagda pengar på ett hingstföl

Charlotte-J
0

#79 Men Anna, det handlar om drygt 500:- mer. Kan du inte lägga på en 5 hundring på ditt föl du ska sälja menar du?

Amor vincit omnia Kyss

Kratern
0

#77 Jag tror också att det kan bli en förbättring med blocken, men undrar ju samtidigt vad som händer med de som inte köper block..

Är det inte ett lagbrott då? Att låta sin hingst betäcka ston utan block menar jag.

Camilla
0

Vet någon vad det kostar att regga sina föl i moderstamboken?

CamillaE
0

#69 Bra förslag!

#77, Jag håller med dig!

Tycker oxå att detta kommer bli bra. 1000.- för blocken är inte dyrt, specillt när sto avgiften försvinner. Blir ju faktist billigareFlört

Och sen har man som hingsthållare rätten att välja de ston som ska betäckas. Man får välja dom som är ute efter att ha en renrasig och är villiga att betala för de.

Sen får man ju alltid räkna med att de kan bli hingstar när man betäcker. Och med de höjda avgifterna så får man väl tänka efter en gång till innan man betäcker. Vad har man för plan för de framtida fölet.

AnnaFagerell
0

#80 Så om man då har betäckt 10 ston så blir det ju 5000 spänn… Kanske inte så kul…  Och tittar man på de som säljer sina hingstföl idag för 2000-3000kr så gör en femhundring ganska mycket. Jag tror inte bara det är jag som reagerar… det är bara jag som vågar säga nåt, så tror jag det är. För hur det än är så tror jag att många ser den faktiska kostnaden på 725kr vid själva regtillfället och tänker då när fölen är födda att dom inte lägger detta på dom. De som redan tycker det är dyrt med avel som det är idag kommer se detta ännu tydligare nu

Språngavgift 2500kr varierar ju väldigt här också
Chip och id kontroll 500kr
Reg 700kr
Ultraljud 400kr
ev kastrering 2000kr

Behöver jag säga att man går ganska mycket back vid ett hingstföl om man säljer denne för 3000? Och kom inte och snacka riktpriser för det är inte många som får ut detta för sina hästar

VeronicaP
0

Fast jag kan inte förstå vad det är som gör at det helt plötsligt blir så dyrt för SH innan betalade vi 280 kr dit nu ska vi helt plötsligt börja betala ev 400 kr till SH för att regga våra avkommor.

Det är väl eg det som är frågan .

Sen likadant hur gör man om man skrivit fel , då har man som sagt förlorat 100 kr helt plötsligt blir kanske mer kladd då på betäckningsrapporterna.

Jag har ju tex 2 nästan helt nya block till mina hingstar , tråkigt att ha slängt de pengarna i sjön allt pga vissa inte kan sköta sina åtagande,känns som sagt fel att vi alla straffas pga det när det är de som borde straffas och få betala för det och inte vi som sköter oss men det är väl som vanligt i samhället de skötsamma får ta straffen för de som inte sköter sig -----

Tycker tyvärr att det är för kort varsel om det ska behöva köpas alla redan nästa år , bara en månad kvar till års skiftet tex , sådant borde komma ut bra mycket tidigare .

För mig är de eg inte kostnaden som gör mig irriterad utan det är varför vi ska ändra det om man säger så …..

CamillaE
0

Sen får du ju även räkna till försäkring, avmaskning, hovis, vacc + stel och fodret som går åt innan man har sålt hästen..

Men man avlar väl inte om man inte har råd??!! Och då får man väl betäcka färre ston..

AnnaFagerell
0

#86 Många avlar utan att ha råd… det kan man läsa i deras saluannonser. Vad jag menar är ju att man inte får ut det man betalt för att tillverka hästen. Kanske är det ju inte många som tänkt leva på det men man vill ju inte gå back allt för mycket heller. Då blir det plötsligt mindre roligt

#85 Jag tror att det blir samma visa ändå för de som inte sköter sig…

susanne-s
0

Någon som vet när infon från höstmötet redovisas av SSS.
eller måste man vänta till tidningen kommer ut??

www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
0

#85 Tror du verkligen på allvar att man gör om hela systemet med betäckningsblock för att några inte skött sina åtaganden?

Du tror inte att det kan vara så att man egentligen inte har rätt att ta ut en stoavgift (har jag fått berättat för mig iaf) och att man därför enligt SJV måste ändra på detta förfarandet.
Mycket konstigt annars att hela systemet skall ändras pga ett fåtal personer, tycker du inte att det låter lite väl överarbetat?

Jag tycker det är en utmärkt ide. Det enda jag kan tänka är att jag tycker man ska kunna köpa block per stuteri istället för per hingst. Har man många hingstar så är det mycket pengar att ligga ute med.

Sen kanske en ide som dom gör i UK att dom har en lägre regkostnad för hingstfölen. Tror att dom också där har problem med att få folk att regga hingstfölen.

Charlotte-J
0

#87 Fast det du skrev Anna att på 10 föl blir det en extra kostnad på 5000:-, det ska ju sen delas på 10 föl alltså 500:- styck.

Jag tycker det är lite märkligt tänk att hänga upp sig på 500:- kr då man köper så mycket annat "tjafs" för såna summor. Och lite konstigt är det att ALLA vill ha så mycket som möjligt, sommarpremieringar, Hingstpremieringar, Blå Basen mm men man vill inte betala för det nu när det är en stor omorganisation på gång.

Vem ska betala för att vi ska ha kvar sånt som vi vill ha kvar? Ingen eller! Det är väl ganska självklart att det är vi uppfödare som får betala för det vi vill ha i vår "organisation" eller ska vi försöka få Staten att göra det? Eller kanske en stor insamlingsgala på TV? Detta är faktiskt inget SSS hittat på själva utan dom har en massa regler dom måste följa från Jordbruksverket för att få bli en egen "Avelsorganisation" från och med 1/1 2011 och för att finansiera detta måste det tas ut någonstans. Eller ni kanske vill att SH tar över SSS och sköter allt, handen på hjärtat, tror ni det blir bättre och billigare då??

Jag kanske lackar ur men blir irriterad på att alla vill ha allt men ingen ska betala för det och observera att Hingstblocken man nu ska betala i förskott inte har med att göra med att en del stoavgifter inte betalas, Det är alltså inget "straff" till dom som skött sig utan ett sätt att förenkla och göra det tryggare för både hingst och stoägare.

Och har man bara 1-2 betäckta ston per år så räcker ju blocket jättelänge alltså en bra affär med andra ord om du har en engångskostnad på 1000:- som räcker kanske både i 5 och/eller 10 år, inte många ören per år där inte!

Amor vincit omnia Kyss

Minsanne
0

Charlotte Glad så bra skrivit

CamillaE
0

#87 Ja Absolut vill man ha tillbaka pengarna man lägger ut!

#90 Helt rätt, håller med dig!

Sen måste vi inom föreningen ha mer reklam utåt. Så folk hittar oss, att folk väljer att satsa och köpa en renrasig. Att folk kanske inser att man ska betala för att få en renrasig. De är då vi har en chans att få tillbaka pengarna på våra uppfödningar.

[Teddy]
0

#91 Lotta - du är ju riktigt klok… Men en gala vore väl kul!! Peter Jöback kommer inridande på en vit shettis och sjunger I´ll be home for Christmas! DET kommer att ge pengar till alla som inte vill köpa blocken!!

Måste bara tilllägga att jag fått en grön lapp hos ALLA jag lämnat ston till för betäckning när jag hämtat stoet. Det trodde jag alla visste.

På halvblod finns ett system för betäckning, man bokar via datorn och för att få bokningen godkänd måste man betala, liknande stoavgift. Vi hade det också uppe på avelskonferensen.

Charlotte-J
0

#93 Flört

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

Jag ser det som en bra sak med dessa block. Kostnaden går väl att baka in i betäcknings avgiften. Som de flesta haft tidigare har ju stoavgiften tillkommit utöver språngavgiften.

Om den högre kostnaden till SH säger jag som Charlotte, alla vill ha men utan  insats eller kostnad.

De flesta som bedriver avel idag har det väl som hobby, och säg den hobby som går med vinst,.  Tror inte  att det är många som har shetlandsuppfödning  som huvudinkomst. . Eller har jag fel ?

Jag skulle helst se att även licenserna kom tillbaka…Glad

PP
0

Måste rätta mej själv ang kommentaren om SH:s passavgift (#64). Tidigare var det ju ASRP som utfärdade pass för ponnyer utan stam och om jag inte minns galet kostade det runt 400 kr. Hur SH:s passavgifter har utvecklats har jag ingen aning om… Oskyldig

AnnaFagerell
0

#90 Vem är du att döma vad jag köper som du kallar tjafs?  Här har du nog inte rätt gällande mej iaf…

Ja, jag tycker det är en ganska rejäl höjning, sen inte sagt att jag inte betalar och ser "glad! ut…

Men att betala ett block och tycka att det ska räcka i så många år om man nu då bara har få ston känns ju ganska onödigt. Hingsten kan dö, man kan sälja hingsten, den kan bli steril, man kan sälja stona mm mm. Varför man måste ha ett block per hingst begriper jag inte. Kanske kunde man annars dela om fler har få ston. Jag menar inte att 1000 kr är mycket utan att det ändå känns onödigt hålla på pappren i 5 år eller längre. Sen hinner det ju komma nya råd och rön på vägen och vem förlorar då?

Här får man premiera ELIT ston gratis… varför ska detta vara gratis då kan man tro… Varför inte ta betalt där man kan för alla istället för att ge vissa det gratis? Jag gnäller inte här heller för jag har också prem ELIT gratis men det är bara en tanke.

Allt ska gå upp men helst så ska priserna på shetlandsponnyn gå ner…

#95 Nä vinst får man inte men man vill ju inte heller gå allt för mycket back heller. Men det är lite svårt att baka in kostnaderna om man inte får några utomstående ston  Glad

Charlotte-J
0

#97 Om hingsten dör eller blir steril skickar du in överblivna rapporter och får pengarna tillbaka för dom. Säljer du hingsten skickar du med blocket och kan då kanske lägga på för det på priset om du vill ha tillbaka pengarna för det.

Jag skrev inte att DU köper en massa tjafs, jag skrev att man köper en massa tjafs ändå så vad gör 500:- för skillnad.

Det är inte alls säkert att Elitston får premieras gratis nere hos dig i fortsättningen eftersom hela den "stora avelsapparaten" styrs om på alla möjliga vis. Och det kommer att gälla ALLA raser (dock kanske inte Russ som äger sin egen stambok, vet inte säkert)

Hur tror du det blir för dom "små" raser som inte uppfyller kriterierna för att bli en egen Avelsorganisation, dessa måste lägga ALLT på SH och får således ALLA sina kostnader dit! Vad tror du deras registreraingar, Pass mm. kommer att kosta? I dagsläget är jag glad att jag föder upp Shetland där det enbart blir 500:- dyrare per registrerat föl + att "stoavgiften" blir 180:- billigareFlört

Amor vincit omnia Kyss

ESJE
0

#98 Förklara gärna hur du tänker när du skriver att stoavgiften blir 180 kr billigare.

Miica
0

#99 tror att hon kan mena att istället för att man ebtalar 280 kr för varje sto till hingsthållaren, så kanske de räcker med 100 kr nu, för att täcka den avgiften för betäckningsblocket..

Kratern
0

#99 Vanlig matematik… 280 kr minus 100 kr = 180 kr

Charlotte-J
0

#101 Just precis! Stoavgiften på hösten som tidigare varit 280:-/sto försvinner ju nu och istället "förskottsbetalar" du ditt block med 10 rapporter i för 100:- per blankett! Alltså är det 180:- billigare per betäckt sto!! Flört

Detta kan vändas och vridas i all oändlighet och det kommer att finnas både för och emot men ändå tror jag att detta kan vara bra i långa loppet! Ge det en chans då kontraktet som knyts med SH bara varar i 3 år så kan man ju utvärdera sen!

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

Här uppe i Dalarna får man allt betala lika som för alla ston för att få ut elit  Så vi har kanske betalat åt er i syd också då.Glad

Charlotte-J
0

#103 Samma här, inget gratis här inte!! Kanske är som du skriver May! Flört

Amor vincit omnia Kyss

ESJE
0

#69 Om man inte har för avsikt att lösa ut ett betäckningsblock innan det har kommit in bokningar på en viss hingst (om tex äger flera hingstar) kommer man alltså inte med på listan på hemsidan. 
Är en hingst inte med på listan får den inga bokningar. Lite av en ond cirkel…

Frågan är ju också hur man ska hålla en sån lista aktuell. För vissa varar ett block i flera år, för andra inte ens en säsong.

#101 Det uträkningen klara till och med jag… Det jag undrar över är nog för vem det blir billigare?

Tycker att det är bra att dessa saker diskuteras och vänds ut och in på. Känns tråkigt att vissa blir irriterade på dom som framför sina åsikter. Förhoppningsvis blir det bra till sist ändå.

Charlotte-J
0

#105 "Stoavgiften" blir 180:- billigare. Alltså för Stoägaren då man "bara" påför för blanketten 100:- per betäckt sto. Och det kanske är så att många kanske inte ens påför den hundringen och då blir det ju 280:- billigare för Stoägaren. Och tar man då som exempel den totala regkostnaden för Föl som hamnar på ca. 725:- minus 280:- så kostar Pass mm. 445:- alltså bara 245:- mer än idag. Ingen katastrof, eller hur Flört

Amor vincit omnia Kyss

ESJE
0

#106 Katastrof?? 
Visst så kan det vara naturligtvis. Många hingsthållare tar dock en klumpsumma för betäckningen, språng, stoavgift, bete, osv. Frågan är då om denna klumpsumma nu sänks med 180 kr?
Har lite svårt att tänka mig att betäckningar överlag blir billigare framöver, men man vet ju aldrig…

AnnaFagerell
0

#103 verkar som om vår förening har sponsrat då dom levt gott… Så avgift till SH har betalats ändå…

#107 Tidigare har jag haft allt uppdelat viket resulterade i förbannade stoägare som tyckte dom fick betala mkt… Att dom sen inte kan räkna är ju deras problem… Nu har jag en klumpsumma istället så vet alla hur mycket de ska betala. Så slipper stoägare räkna vad det kostar när man tar 10 kr dygnet…

[Billan]
0

Hur mycket man tar för att upplåta sin hingst till andras ston är väl upp till var och en. Vad jag vet finns ingen  summa som gäller för samtliga. Likväl som det är valfritt för stoägarna att välja vilken hingst/hingsthållare man besöker.

AnnaFagerell
0

#109 Det där skulle jag önskat faktiskt… att alla gick efter samma normer… kanske lite beroende på meriter

VeronicaP
0

#89 ja de skulle inte förvåna mig alls .

Det verka bara var för shetland som man inte ska få ta ut stoavgifter då , för det är tillåten i andra raser .

Men det är bara i shetlands sammanhang det är så mycket tjafs med jordbruksverket och disrkiminering och annat löjligt .

Jag förstår att folk inte vill köpa shettisar snart just pga alla dessa konstigheter som sker.

Vi har som sagt andra raser och tror inte jag har varit med om samma ändringar på regler och annat så ofta som just inom shetland, men klart det är väl bara här det är diskrimenering också Oskyldig

VeronicaP
0

#90 Fast nog är det väldigt sent att komma med att from nästa år  måste köpa nytt betäckningsblock , den infon kunde kommit mycket tidigare med tanke på att året snart är slut , det är kanske inte så kul för de som alla redan köpt nya block i år och sen behöva köpa nytt igen ,det är sådant som jag kan reta mig på att informationen kommer alldeles för sent (som vanligt)

VeronicaP
0

#103 Nej det är faktistk föreningarna i syd som bjuder på det tex NSVH bjuder på att elitston visas gratis just för att de kommer och visar upp sig :D det har inte med andra föreningar i landet varje hästavels förening gör som den vill , det är ju samma med priserna på 3 års test och annat de kostar ju också olika i olilka län.

NSVH har väldigt många fina hederspriser med som de delar ut till olika ston som visats fram på premieringarna i deras område

Tycker det är bra inisativ av skåne att göra det just för att man faktistk får se alla dessa fina Elitston Live (om de fortfarande är i livet vill säga)

polgara
0

Förstår inte hur ni får det till o bli 180kr billigare, vi betalar idag 280kr till SH eller hingsthållaren tar ut 280kr för stoavgift som betalas till SH. Det nya blir ju att vi ska betala 400kr till SH istället, för mig blir det +120kr. Det är väl skit sak samma om man betalt till hingsthållaren eller till Sh direkt, pengarna ska ju ändå ut, dessutom ska man då betala för betäckningsrapporten 100kr så för mig blir det +220kr direkt+ den nya regg. avgiften. Förstår inte hur ni räknar när ni säger att man tjänar på det nya systemet.

Kratern
0

#114 Nu var det ju "stoavgiften" vi pratade om. Du blandar ju in avgiften för fölet nu vad jag kan förstå. Det blir ju inte föl av alla betäckningar…

Däremot måste du ju betala stoavgiften vid språng. Den har hittills varit 280:- och blir ju då 100:- om man delar upp blockavgiften på 10 ston.

Hanna-D
0

#111 Glad

Jag har två oanvända block här hemma, känns ju sådär att behöva slänga dem…

Jag hade tänkt låta min hingst betäcka ett sto nästa år och inte ta emot utomstående, känns inte jättekul att köpa 10 betäckningsblock för det. Känns nästan enklare att låta honom stå över helt och gå med unghingstarna en sommar.

AnnaFagerell
0

#116 Tänk nu framåt Hanna… Du har ju block i en hel evighet då… eller hur var det ja fick kommentar av någon ovan  Kyss  Suck… jag förstår dej helt och hållet… Vi kanske kan dela ett block? OM vi nu får det förståss… eller så skickar du ner din tös till mej… jag kan bjuda på hundringen då    Flört

Hanna-D
0

#117 Och om jag säljer/leasar ut hingsten utomlands? Det blir EN dyr betäckning.

AnnaFagerell
0

#118  Glad

VeronicaP
0

#116 Jag har ju inte ens bestämt mig för om jag ska betäcka någon här hemma nästa år och om jag ens i såfall ska betäcka med någon av våra egna hingstar och jag kommer ju inte att köpa något block i alla fall förrens man i såfall vet om det kommer något sto , jag har ju tänkt att jag skulle ta emot ston nästa år  , utan i såfall få de stå över nästa år och kanske satsa mer på travet med Bethoven och Madgic får gå på bete hela sommaren,

AnnaFagerell
0

Men hur fungerar det egentligen om man betäcker och sen köper block?

VeronicaP
0

#121 du måste kunna köpa block precis innan du betäcker precis som man gör med vanliga betäckningsblock.  Jag menar varför köpa block innan du vet om hingsten ska betäcka ? Det kommer nog att bli mer bokningsavg i framtiden ..

AnnaFagerell
0

#122 jag menar kan man betäcka samma dag man beställer blocket? Många stoägare ringer ju först när stoet brunstar

VeronicaP
0

#123 Ja de borde man ju kunna för det kan du göra nu , huvudsaken är ju att man eg har blocket när stoet åker hem och de ska betla :D

Fast vet man att det ska komma ett sto , så kan man ju ta ut en bokningsavgift och beställa hem blocket :D

AnnaFagerell
0

#124 Jag har aldrig tagit bokningsavgift…

VeronicaP
0

#125 inte jag heller men man får kanske börja med det i framtiden då

AnnaFagerell
0

#126 Låter så bökigt  Glad

PP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Puttar denna gamla tråd med anledning av att det i mötesanteckningarna från SSS styrelsemöte 27/9 2010 (Shp nr 1/11) står att läsa att höstmötet skulle få uttala sej om ett förslag på att ta bort galoppen i det ridna bruksprovet. Vad sades om detta?

Personligen kan jag tycka att det är synd om man vattnar ur bruksprovet när det nu är frivilligt - hur ökar det värdet på bruksprovet som merit?

Hur tänker ni?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.