när jag köpte min shettis så
Låter litet, men jag tror 4 kvadrat är tillåtet för sto med föl. Är inte säker.
Hmmm… kanske var 6 kvadrat?

4 kvadrat är ju för shettisar och 5 kvadrat är inte det fölnings storleken på boxar för shettisar.
Kan ju vara så att de stod ihop i boxen just bara för att du skulle komma stod kanske separat annars eller gick ute.

Jag frågade en jurist på Jordbruksverket och han sa att första året räknas mamman och fölet som samma individ, och man behöver inte räkna in fölet i boxstorleken. Däremot under fölningen finns det minimimått på kortaste boxväggen och jag vill minnas att det är 2,5 m för shetland. (Men jag kan ha fel.) 2 gånger 2 meter är helt enligt reglerna för en shettisbox som det inte ska fölas i, i alla fall.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det kollade jag när jag bygde sdtall. Mina fölboxar är minst 5 kvm. Men 4 är ju inte litet för sto med föl. Finns dom som har mindre långsmala boxar också

Jag vet också folk som har haft sto med föl i typ 2 kvm stora boxar, vilket inte är lagligt för fem öre. Man blir så less…
www.stuteriprecious.se

Jag vill minnas att jag har läst någonstans att fölningsbox är godkänt för stoet + fölet tillsammans fram till avvänjningen. En mindre box än så är för liten.
Enhästbox ska vara minst 4 kvm och detta är miminimått för EN shettis. SÅ jag kan inte se att det på något sätt skulle vara okej att ha sto plus föl i en sådan box, det är FÖR TRÅNGT!
#5 vem sa nåt om 2 kvm? Kommer dom in där ens? 2*2 är ju 4
#7 Sto med föl i en box på 4kvm medans fölet är litet är ju inga problem. Beroende på storlek på hästarna förståss. VÄldig skillnad på 86cm och 106cm
Tänk på alla små som står i spiltor, DET är väl lite plats om nåt. 4 kvm är rätt stort till shettis ändå om den inte är maxad förståss.
Jag har ett sto som ska föla nu men hon står i en box som är 9 kvm. Det är lagon till att föla i tycker jag 

#8 Jag har sett andra som har sina hästar i 2-3 kvm stora boxar, det har inte med Steffys hästar att göra.
www.stuteriprecious.se
. och hon var lite för smal då. stallet var inte det bästa, men hästarna var i bättre skick än stallet.