Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 636 ggr
steffy
0

när jag köpte min shettis så

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

stod hon och hennes mamma i en box som var 2 gånger 2meterLedsen. och hon var lite för smal då. stallet var inte det bästa, men hästarna var i bättre skick än stallet.

Kratern
0

Låter litet, men jag tror 4 kvadrat är tillåtet för sto med föl. Är inte säker.

Hmmm… kanske var 6 kvadrat?

VeronicaP
0

4 kvadrat är ju för shettisar och 5 kvadrat är inte det fölnings storleken på boxar för shettisar.

Kan ju vara så att de stod ihop i boxen just bara för att du skulle komma stod kanske separat annars eller gick ute.

Ahnna
0

Jag frågade en jurist på Jordbruksverket och han sa att första året räknas mamman och fölet som samma individ, och man behöver inte räkna in fölet i boxstorleken. Däremot under fölningen finns det minimimått på kortaste boxväggen och jag vill minnas att det är 2,5 m för shetland. (Men jag kan ha fel.) 2 gånger 2 meter är helt enligt reglerna för en shettisbox som det inte ska fölas i, i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Det kollade jag när jag bygde sdtall. Mina fölboxar är minst 5 kvm. Men 4 är ju inte litet för sto med föl. Finns dom som har mindre långsmala boxar också

Ahnna
0

Jag vet också folk som har haft sto med föl i typ 2 kvm stora boxar, vilket inte är lagligt för fem öre. Man blir så less…

www.stuteriprecious.se

steffy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men lina var 1-2år gamal när jag köpte henne för 11år sedan, hon och hennes mamma kunde knabbt röra sig i boxen.
lina i en stor box

AnnaLundin
0

Jag vill minnas att jag har läst någonstans att fölningsbox är godkänt för stoet + fölet tillsammans fram till avvänjningen. En mindre box än så är för liten.

Enhästbox ska vara minst 4 kvm och detta är miminimått för EN shettis. SÅ jag kan inte se att det på något sätt skulle vara okej att ha sto plus föl i en sådan box, det är FÖR TRÅNGT!

Pheobe
0

#5 vem sa nåt om 2 kvm? Kommer dom in där ens? 2*2 är ju 4 Fundersam

#7 Sto med föl i en box på 4kvm medans fölet är litet är ju inga problem. Beroende på storlek på hästarna förståss. VÄldig skillnad på 86cm och 106cm

Tänk på alla små som står i spiltor, DET är väl lite plats om nåt. 4 kvm är rätt stort till shettis ändå om den inte är maxad förståss.

Jag har ett sto som ska föla nu men hon står i en box som är 9 kvm. Det är lagon till att föla i tycker jag Flört

Ahnna
0

#8 Jag har sett andra som har sina hästar i 2-3 kvm stora boxar, det har inte med Steffys hästar att göra.

www.stuteriprecious.se