Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 581 ggr
Midlingur
0

Hur hade ni gjort?

Skulle behöva lite hjälp med min beslutsångest. Om ni hade haft en ettårig shettishingst hade ni:

a.) Skickat honom till Hallands Väderö

b.) Haft honom på hingstbete 1,5 km från stallplatsen tillsammans med 3 andra shettisunghingstar?

Jag är velig!

Hanna-D
0

Jag hade valt alternativ B. Ser fler fördelar, att ha dem nära och ha koll på dem, kunna sköta hovvård m.m.

Skickade bort min hingst på hingstbete en sommar och det var hemskt att inte kunna åka och titta till honom.

Annette
0

Jag hade också tagit alt. B.

zettan
0

ja tycker också allternativ b låter bäst.

VeronicaP
0

Jag hade tagit alternativ B

Cattis
0

B

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Midlingur
0

Okej, ni har övertalat mig! Jag tar alternativ b om det fortfarande finns kvar.

Milla
0

Jag säger också B då har du en helt annan koll på honom. Även om ön är kanon,men den har dock en del negatvia sidor också då du inte kan ta hem när du vill. Fick ju hem min dartmoor genomförkyld och det var inte alls skoj, hade jag haft honom nära så hade man ju haft bättre koll.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miija
0

B

sammy
0

Jag har en lite detsamme problem. Tänker om at skicka min shetissar till väderö, men det är inte i närheten och jag kann inte har en koll på den. #7 Var det  på vaderö. Men min andra val är att lämna de hemma och min bete är inte bra just nu. Jag få met bete, men den är just nu inte heller i bra skick. Det behövs arbete…

Milla
0

#9 ja jag har haft hingstar på Väderön 2 år på rad och jag tycker det är kanon, dock fick jag en chock när jag såg hur min ena häst mådde. Vi var och hälsade på dom under sommaren men hittade dom inte.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Midlingur
0

#9 I stallet jag står kommer det att vara hingstbete i år! Boka nyss en plats åt min bebbe. Kommer nog bli minst 6 unghingstar. Hör av dig om du vill ha nummret..

Pheobe
0

jag skulle nog först vilja veta mer hur alternativ B ser ut. Väderön är en extremt kanonbra plats för unghingstar där dom utvecklas något enormt. Vilka karraktärer det är som kommer hem igen. Sen är det ju hur det andra stället ser ut, hur mycket bete det är och hur stora ytorna är. Visst kan det vara skönt att ha dom nära men kanske kan man inte hantera dom på det betet ändå? jag skulle inte vilja att alla hingstägarna gick in i hagen för att hantera sin ponny om det var mitt bete. Blir för mycket spring tycker jag men visst kan man kolla dom på ett annat vis kanske.

Skulle nog välja A faktiskt.

Cattis
0

#12 Håller till viss del med. Men det är ganska viktigt att kunna fixa fötterna på dem tycker jag. Då jag lämnade bort mina på bete en hel sommar, så var de ganska illa i fötterna då de kom hem. Då var det en som åkte dit mitt i säsongen för att kolla dem och skulle verka om det gick. Men hon hittade dem inte. Iom att det var så långt dit kunde man inte åka dit särskilt enkelt och kolla av dem.
Däremot tycker jag att väderön och liknande ställen är extremt bra ur de aspekterna att de lever fritt o har stor flock. De fostras ju aldrig lika bra som där! Och även om de inte är tjocka då de kommer hem så har de ju satt en massa viktiga muskler och annat viktigt. Så kunde jag släppa på ett bete liknande väderön här uppe, så hade jag gjort det alla ggr. Helst i en STOR flock i olika åldrar och på STORA ytor. Det är det absolut bästa tycker jag.

/Cattis

Pheobe
0

#13 ja det är nackdelen med hovarna men det brukar inte vara problem säger dom som haft djur där.

Ytorna viktioga för så unga individer som inte känner varann. måste finnas plats för dem. Därför sa jag att kanske B hade gått om ytorna finns

Pheobe
0

passar på att ge lite reklam för Aina då hon har ett stooooort bete på öland. Vill man släppa häst där går det bra. Görs 1 maj och kostar liten slant. Går PM a mej för hennes nummer.

Alla raser, hingstar och valacker

Midlingur
0

#14 6,5 hektar är betet på.

Pheobe
0

#16 man kan räkna ca 1 ha per häst för att säga "lagom". Sen tycker ju jag att ytorna skall regleras lite på storlek på häst och  även på könen faktiskt. Ston kan vara lite mer trångbodda

Midlingur
0

#17 Detta gäller 4 a-ponnyhingstar.

Pheobe
0

#18 läste ovan att det var minst 6 stycken…. det beror ju mycket på hur och vad för terräng det är också. Så fort man blandar in annat än gräs minskar ju också fodret åt dessa liven. Jag skulle nog inte vilja ha felr än 6-8 stycken på den ytan för att gräset ska räcka länge också, beroende på terrängen då förståss

Midlingur
0

#19 4 vad vi vet, men vi räknar med minst 6. Eller ja, jag gör iallafall :)

Pheobe
0

#18+#19 beror ju på mycket egentligen, om man gödslar det och hur regnet kommer sej. Vissa hagar hemma kan jag ha en ponny per tunland och då skulle du ju kunna ha ca 10-13 stycken i det betet men är det hingstar bör man ha större yta också, tycker jag

Cattis
0

#15 Nu var det ju på Öland jag släppte mina hingstar. Hagarna är helt fantastiska och stora - men om man bor så långt bort som jag så skall man nog inte släppa där. Hade jag bott åtminstone inom 2-3 timmars avstånd, så hade jag gärna släppt där igen. Men fötterna på mina var katastrofalt dåliga efteråt. Inget ont om betet eller de som skötte om det - absolut inte så ingen får tolka det så. Men som sagt, man bör bo skapligt nära så man kan hålla efter fötterna.

/Cattis

VeronicaP
0

skiljer lite på hektaren per häst och hästens storlek också .. tycker nog att det räcker gott och väl till hästarna , de hinner fly långa vägar och har gott om plats.

Midlingur
0

#21 Vi ska försöka att inte trycka in för många ;)

Pheobe
0

#22 hi hi ja men bor man nära kan man ju släppa där om man vill. Jag har också alldeles för långt dit. Sen har jag inga unghingstar heller så problemet är ju löst Räcka ut tungan

Pheobe
0

#24 går ju att stödfodra om betet blir dåligt förståss… kul kunna ha ponnysarna nära också såklart

Midlingur
0

#25 Jag kommer släppa där iallafall, och eftersom jag har stallplats antingen på gården eller på en gård en liten bit därifrån så kan jag närsomhelst ta hem min kuse om maten börjar ta slut.

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

två gånger har jag varit på ön, båda gångerna såg vi hästar. En häftig ö!

Pheobe
0

#28 härligt eller hur?!  Flört

På öland går dom tillsammans med nötkreatur, vet inte om dom gör det på väderön???

MrsM
0

Det viktiga är kompisarna. Hade valt B eftersom det alltid är skönast att ha koll på läget.

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 på Hallandsväderö betar både hingstar, nötkreatur och får.