Vad har ni för skottkärror??
Tydligen ett rätt så intressant område, så berätta för oss andra vad just du har och kör runt i
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Haha ja det här var ju en intressant tråd haha
Men okej då, jag har en skottkärra med ett hjul, i aluminium. Går inte i speciellt mycket men den är lätt att köra iaf.

En liten i aluminium. Det blir 4 kärror om dagen från sju boxar. Varav två i enbart Ardennerboxen.
och jag har en i plast som har två hjul stadig och lätt. Kan köra en hel hund i den om jag skulle känna för det

Hederlig gammal grön i metall. Ett hjul och skaklar i trä. Får plats massor i den fast det blir ju tungt, men då får man ju så snygga överarmar *skrattar*

En ynka liten en…borde skaffa mig en bättre!

#0 Du menar väl rullebör 
Har en vanlig Ekeby rullebör som används till allt.
#6 ja just det men det vågade jag inte skriva för då hade alla suttit som fågelholkar

#7 Får väl lära dem lite normala ord också, så de inte bara kan sin svenska. Med skånskan kommer man långt ;-)

#6 o #7 Ha! Jagfick inte bara lära mig Holländska ord i Holland, jag lärde mig även en del Skånska. Som vad skottkärra heter och vad en Skånsk "balle" är. Men det betyder inte att det är begripligt… Tur du är nära Sthlm Rebecka, så du lär dig lite riktig dialekt. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#8 17 åsså dom träffade ju skåningarna för inte så länge sedan och då lärde dom sig tydligen viktiga saker
#4 Samma här, fast den används bara när hagarna ska mockas och när det ska fyllas på spån i boxarna (har gödselstan precis utanför bakdörren av stallet och bara två hästar =)

#9 Det är därför som jag bara (i princip) umgås med skåningar här uppe så jag ska behålla min underbara dialekt. Sånt där annat smittar av sig väldigt fort har jag märkt, som vilken pest som helst ;-)
#10 Tur de fick komma iväg på den resan tillsammans med skåningar så de fick lära sig så pass viktiga saker, hur skulle de klara sig annars :-)
#12 alltså jag håller med dig till 100% du är sååå klok rebecka

#13 Ja, jag vet, brukar ofta få höra det ;-) (Ingen falsk blygsamhet här, inte ;-))
Skönt att ha medhåll. Som en kompis skrev i min sångbok under en middag, Vi Skåningar måste alltid hålla ihop :-)

Har en i aluminium jag oxå, med ett hjul, väldigt lätt! den räcker bra mockar ibl. tre boxar och det blir ff bara en kärra - bäddar..
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#14: Hear, hear! 

tror det är en hederlig grön skottkärra vi har i stallet. fungerar jätte bra tycker ja.
har en gammal tung 1-hjulad rullebör. Önskar mig en 2-hjulad i aluminium.
-Fick lära klasskompisarna i Umeå vad "ballarna" är för ngt, när jag bodde där. De höll på o dö när jag sa jag hade ont i ballarna!!!-

Vi har en grön och två orange samt en liten i aluminium

Det gröna i bakgrunden är min "skottkärra"…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#20 SÅN vill jag ha! Ska vi byta? :-)
/Cattis

#21 Hmm…jag är väldigt förtjust i min skottis. Vanten heter han…
vet inte om jag klarar mig utan honom…

#22 Vanten? Namnet på min går tyvärr inte att skriva här utan att bete sig mkt olämpligt… :-)
/Cattis
#24 jamen se du kan ju köra katten i den i allafall
oups det är ju en ekeby den lilla också
#25 ja du han åker gärna snålskjuts överallt

Det är en Avant så namnet kommer därifrån. Avanten blev Vanten!
Den är guld! På bilden har den ströaggregat för spån på, man bara kör förbi kornas bås så "slänger" den ut spånet jämnt och fint så kosserna kan sova gott.
Sen har vi pallgafflar, olika skopor, sopagreggat, blad och "tuggan" en slags gripskopa.
Den är väldigt användbar!

#23 Nu blev jag ju ganska nyfiken på vad din heter…!

#28. Är det en sån med styren istället för ratt?
#28 var köper man en sån?? och vad kostar den, jag vill också ha en sån ju

#18…sååå vad betyder då "ballarna"???
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#30 Den har vanlig ratt
#31 Nordfarm säljer såna och vår modell kostade runt 200 000:- ny… Men vår är en ganska stark modell så den var dyrare. Det finns en hel del begagnat med men de är inte billiga direkt…

#33 Bara 200.000:-? Då ska jag nog köpa två… Bah, det kan jag ju drömma om i evigheters evighet. :-)
/Cattis

Min år en sprillans ny murar "rullebör" sväljer gödsel ifrån 2 boxar! Skönt! Ballar betyder skinkor! Det var någon som undra!!

# 32 i Skåne förekommer ballarna mest i par, längre norrut är de för det mesta singlar!

#36 Vad? :-) Menar du att våra karlar här uppe bara skulle ha en skinka? :-D Vad jobbigt det skulle vara för dem att sitta ner… De lär kantra om de sätter sig ned.
/Cattis

# 37 Det är inte meningen att de ska sitta. Och skulle de kantra så har de väl den andra ballen att stötta upp med?

#38 hihi
#32 ballarna i skåne är =skinkorna, i norr var det de samma som de som bara killarna har… mellan benen.
#40 Ja med det var ju i alla fall i närheten av varandra,, jag kommer ju ifrån det senare distriktet.. med ballar som bara ena könet har..
Skottkärra, ja … en grön störreaktig modell med träskalmar som jag har byggt träram till som jag kan lägga på när jag hämtar in spån (än så länge rymmer jag alla 6 hästarnas gödsel precis i kärran.
Trotjänaren Ekeby 110 l, som är lovad en omlackering till sommaren!
har ingen egen.