Motion
Många av er här inne har ju en drös med hästar (ja, jag är avundsjuk ;-)), så jag undrar hur ni hinner motionera dem? Eller om ni motionerar dem överhuvudtaget? Isåfall; hur ofta och på vilket sätt?

Mina blir inte alls motionerade. Inte ens halvblodet blir motionerat.
Ibland är jag ute och går med dem, men då är det främst unghästarna för att de ska lära sig bli ledda och kunna gå iväg från kompisarna utan att bli stressade.
Vi har i dagsläget sex ponnyer, avelshingsten och unghästarna tränas regelbundet, avelsstona går på promenader ibland och blir annars bara ompysslade och pussade på. Stona har dock ridits och körts in tidigare och om de t ex går gall så hålls de i gång då.
Ja, vi har sjutton hästar. De äldre hinner vi tömköra ibland och tjejerna rider någon då o då.
De yngre får den grundläggande hanteringen. Ledvan, träns osv. Alla ponnyer hanteras dagligen men inte i motionsform alltid, då-
Dock är de ute mesta delen av dygnet o motionerar sig själva med lek o bus :-).

Ja vi har ju 29 hästar och där motioneras en del och en del inte , jag ligger faktistk lite efter i inkörningen men det ska jag väl snart komma i kapp bara det slutar regnar snart, sen har vi ju de som går på travet de tränas ju (förutom vilo tiden på vintern) , skäms lite för att jag inte har satt igång mitt 3 åriga halvblod ännu hon borde ju varit sutten på men men jag hinner nog..
Sen går de ju ute dygnet runt så de rör sig ju bra och hingstarna motionerar sig rätt bra själva.
# 4 Våra treåringar (hingstarna) går fortfarande i dagisgruppen och leker hela dagarna, men vi jobbar på att tag i inkörningen , hoppas det blir mogna män av dem ändå
Underlaget så här års är ju perfekt på grusvägarna.. iaf runt mig.. dem e så mjuka så d går ju o köra o träna! Sen är d väl vädret som gör att det e lite motigt o ta sig ut men men…

Stona gör ingenting nu mer än busar lite i mellanåt och unghingsten tömkörs ca 1-3 ggr/v
Just nu har vi mest is på vägarna så det blir lite svårare.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Våra shettisar går 6 dagar i veckan med en vilodag.
Ridhus är välbesökt med tanke på underlag
Mina ston gör inte för många knop. Hingstarna leker hela dagarna och kommer in svettiga så dom får nog vad dom behöver i hagen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

min motioneras inte alls(går i hagen) pga en benskada så får hon inte motioneras.

Mina ston går bara i sina hagar. Ibland körs/tömkörs ett par av dem. De yngre hästarna tränas mer "regelbundet". Ngn motion är det väl inte direkt tal om dock :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Många shettisar lever ju väldigt "naturliga" liv, är alltså ute dygnet runt i stora flockar och har tillgång till lösdrift, mat, m.m. I och med detta så rör de sig på ett naturligt sätt, med lek och annat socialt umgänge, och har därigenom inte samma behov av "motion" som hästar som står på stall större delen av dygnet.
Sedan är det ju aldrig fel att låta dem få "arbeta" lite då och då, för att träna både kropp och knopp! 

Hejsan!
JAg har 2 shettis ston och ett halvbblodssto på 2 år. Mina hästar motioneras regelbundet. Brukar ta dom varanna dag var. De följer med mig på promenader i skog och mark. Zettan tömkörs en del och det är meningen att hon ska göra bruksprov de året hon går gall. Valerie gör inte så mkt mer än små promenader. Hon har ändå sina 13 år på nacken och har inte gjort ngt annat än varit avelsto. Men några små promenader i veckan får hon allt traska med på.
Halvblodet är i full gång med sin unghästutbildning. Så man har fullt upp numera :)

Jag skäms lite, för på sistone har nästan bara fullblodet fått motion, och inte ens hon har fått så mycket som hon behöver. Hon brukar ridas 5 dagar per vecka, men senaste veckan har det nog bara blivit 2 gånger. Det ska bli ändring, om nu vädret kan stabiliseras lite. *morrar lite*
Shettisgrabben körs lite då och då, tanken är att komma igång inför tävlingarna i vår, men som det är nu så körs han nog bara 1-2 gånger per vecka. (Återigen, jag skäms!)
Shettistjejen tömkörs 1-2 gånger per vecka, ska vänjas vid skaklar nu och vänjas vid vagn vad det lider.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
I stallet finns ca 24 shettisar, och det är ridskola och medryttare så visst blir de motionerade ;) och körda. Unghästarna har jag och mina kompisar börjat göra lite saker, borsta och gå med dom, och ha träns på ibland, och de som inte blir ridna och pysslade med så mycket (t ex gamla Piroschka) brukar jag ta in ibland (från hagen asså ;P) och borsta, och ibland gå med liite i skogen för att få komma ut lite.
Alla hästar har minst 1 vilodag.
Jag blir arg på min faster när hon inte sköter sin shettis! Mammas shettisar rids/tömkörs 2-4 gånger i veckan. Men min fasters nog bara någon gång i månaden. Körs eller promeneras alltså. Men hon har haft fång många gånger också.
Jag försöker motionera dom så gått jag kan. Stoet börjar komma i kondis nu men hon behöver gå ner rejält mkt i vikt också. Men det är svårt. Jag har sprungit omkring med henne över stock och sten nu men hon går inte ner ett gram, däremot har jag gått ner 2 kg än så länge
Våra shettisar (8 st) används i ponnylekis så dom motioneras 5 dagar i veckan och rids ut i skogen minst 1 dag varje vecka av "skötarna", de som är inkörda kör vi nån gång ibland, dock inte jättemycket….alla är ute i hagar hela dagarna och även nätterna nu när det är väder för det.