Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1491 ggr
Kris_J
0

SH:s kvartalsbrev 1/2011

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kvartalsbrev 1/2011 finns nu på SH:s hemsida

http://www.svehast.se/sh/doc/1207.asp

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

På SH:s hemsida under hingst/info till hingstägare finns ytterliggare info om de nya rutineran, förhoppningsvis kommer det väl snart på SSS hemsida mer info vad som exakt kommer att gälla för oss.

Kris_J
0

Blanketten överlämning av sto för betäckning var en bra sak tycker jag!

VeronicaP
0

Vart hittade du den blanketten Kristin ?

Då blir det till att skicka till baka blocken , man får väl dra ut de användarapporterna :D

VeronicaP
0

Hittade den :D

Ja den var bra och just att det stod om stoet blir betäckt av hignsten :D hingsten kanske inte vill betäcka stoet :D bra att använda även om man har bokningskontrakt och annat :D

Kris_J
0

#3 En förutsättning är att avtal mellan SSS och SH finns gällande detta, vi får nog invänta ytterliggare info. Avtal dem emellan ska finnas men jag har inte hela dess omfattning klart för mig. Glad

PP
0

Undrar om avelsorganisation beträffande var stoägaren ska skicka resultat av betäckning i detta fall avser SH eller SSS..? För underlag för pass ska väl även fortsättningsvis skickas till SSS:s stamboksförare, antar jag. Information lär väl komma. Men vad smidigt det skulle ha varit om man hade kunnat rapportera resultat av betäckning via webben. Flört 

Blanketten överlämning av sto kan nog vara bra. Men om fribetäckning tillämpas, slipper man ju enkelt ännu ett papper om man istället direkt skriver en betäckningsrapport på stoet när ägaren lämnar för betäckning. Oskyldig

VeronicaP
0

Men man vill kanske inte slösa betäckningsrapportering förrens man vet att stoet har blivit betäckt :D

Finns ston som har gått på fribetäckning som hingsten inte ens velat gå nära :D

Kratern
0

#7 Fribetäckning är inget man kan bevaka dygnet runt.

PP
0

#7 Jag var av den uppfattningen att betäckning ska rapporteras om stoet gått med hingsten -oavsett resultat.

VeronicaP
0

#9 Fast hur rapporterar man betäckning om inte stoet har blivit betäckt ? Oskyldig

#8 Nej jag vet , men du ser om stoet har blivit betäckt , finns ju stom som tex inte har kommit i brunst på hela sommrarna , ska du *offra* en betäckningsrapport på dem ? nu när de kostar så mycket ?

Frågan  är om man inte nu ska ha ston som kommer utifrån i egen hage och bara släppa in dem under uppsikt och på det viset se att de verkligen blir betäckta så man inte *slösar* någon betäckningsrapport i onödan.

Nu ska jag iof inte betäcka några shettisar själv här hemma , utan bara russ och han har ju inte stoet inne hos sig så där slipper jag någar tveksamheter :D

cinna
0

Vaddå "slösa" blankett??Obestämd

Har vi tvång på att rapportera så har vi!
Har stoet gått med/blivit synligen betäckt med hingst = möjlighet att stoet är dräktigt så ska det väl rapporteras. Punkt slut!
Vad gör du om stoet blir dräktigt och du inte rapporterat av snålhet för du inte ville "slösa" en rapport??

Säger som jag sagt förr: Betäckningsblocken är den lilla avgiften i betäckningssammanhang. Lägg på några hundralappar på språngavgiften och sluta tjafsa! Det är ju trots allt frivilligt att avla. Flört

*nu ska jag hålla klaffen*

VeronicaP
0

#11 Det är väl slösa om du skriver en betäcknignsrapport om stoet inte har blivit betäckt.

Fyller alltid i när stoet går själv med hingsten dygnet runt  !!!

Och läste du hela inlägget så skrev jag också att de kommer nog att bli så att det kommer bli mer handbetäckning eller att man bara släpper in dem under uppsikt. Tycker jag har läst på fler och fler ställen att de kommer att bli handbetäcknignar och det är inte helt fel tycker jag för då vet man verkligen att stoet har blivit ordentligt betäckt Oskyldig

Nu var mitt ett exempel på ett sto som inte får gå med hingst mer än under just den stunden under uppsikt när hon ska betäckas och betäcker inte hingsten då så vet man ju om att stoet inte har blivit betäckt utan ratat av hingsten Cool

VeronicaP
0

#11 Det är väl slösa om du skriver en betäcknignsrapport om stoet inte har blivit betäckt.

Fyller alltid i när stoet går själv med hingsten dygnet runt  !!!

Och läste du hela inlägget så skrev jag också att de kommer nog att bli så att det kommer bli mer handbetäckning eller att man bara släpper in dem under uppsikt. Tycker jag har läst på fler och fler ställen att de kommer att bli handbetäcknignar och det är inte helt fel tycker jag för då vet man verkligen att stoet har blivit ordentligt betäckt Oskyldig

Nu var mitt ett exempel på ett sto som inte får gå med hingst mer än under just den stunden under uppsikt när hon ska betäckas och betäcker inte hingsten då så vet man ju om att stoet inte har blivit betäckt utan ratat av hingsten Cool

AnnaLundin
0

Fast alltså, det är ju ändå BILLIGARE nu med 100 kr/betäckningsrapport än tidigare när inrapporterade betäckningar kostade betydligt mer i stoavgift!

jag förstår inte riktigt varför det gnälls om saken?

ThiffannyJ
0

Man kan ha koll på sto och hingst trots fribetäckning. Själv ser jag ingen anledning till att böja handbetäcka för att man ändrat rutiner ang blocken från SH. Det är ju upp till en själv hur mycket koll man väljer att ha. Vi har alla ston på fribetäckning, och ändå vet man brunst och har koll på vilka som ev. ska brunsta om och när fölen ska komma.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
0

Jag kan tänka mig den extra blanketten som en säkerhet för stoägaren om hingsthållaren av någon anledning inte fullgör rapporteringen, då har man i alla fall någon försäkran från hingsthållaren att denna har tagit emot stoet.

AnnaFagerell
0

De som sitter och klagar över en hundring har kanske inget bättre för sig om dagarna… Har stoet gått med hingst kostade det förr 280kr och nu 100kr… Den skulle väl rap in som betäckt tidigare också oasvsett om den var betäckt av hingsten el ej, vid fribet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kratern
0

#13 Du har alltså inte tidigare fyllt i språngrullan för de ston du inte själv sett att hingsten har betäckt (fribetäckning)

AnnaFagerell
0

#18 Det är så det går till seru… och vissa stuterier tror inte man behöver rap in de som inte tagit sig heller…

Kratern
0

#19 Bedrövligt…!

AnnaFagerell
0

#20 Håller med du… men vad göra…

VeronicaP
0

#18 Om du läser vad jag har skrivit högre upp tom understruket att jag alltid fyller i på ston som gått på fribetäckning hos hingst , men man kantolka allt ext som man själv vill :D

Jag skulle kunna tolka hur mycket som helst som skrivs här på forumet helt fel, som elaka kommentare , arga kommentarer mm menväljer att läsa allt sakligt och är jag tveksam läsa mer än en gång Flört

#19 Jasså du vet hur de går till hos alla :D de vet inte jag i alla fall Skrattande

Vad jag menar , ska försöka skriva så att ALLA förstår är att om du har sto på betäckning hos dig som inte går hos hingsten pga olika anledningar antingen att hingsten inte tar emot på fribetäckning eller att stoet inte får gå hos hingsten pga fång eller annat , då blir man ju 100 % säker på om stoet har blivit betäckt eller inte och är du då 100% säker på att hingsten inte har bestigit stoet (alltså inte betäckt) då kan man ju inte fylla i en betäckningsrapport för då far man ju väl eg med osanning då stoet inte har blivit betäckt eller ? (heter ju betäckningsrapport ) Oskyldig

# 14 Anna gnälls ju eg inte överkosntaden utan de började med den bra blanketten som sh har gjort där man lämnar till stoägaren där de stod att om stoet har blivit betäckt med hingsten (frivillgt)

AnnaFagerell
0

#22 Vissa… betyder det alla i dina öron? Läs själv!

Kratern
0

#22 "Men man vill kanske inte slösa betäckningsrapportering förrens man vet att stoet har blivit betäckt :D

Finns ston som har gått på fribetäckning som hingsten inte ens velat gå nära :D"

Ber om ursäkt, men jag tolkar detta som att du inte tycker att man ska behöva fylla i en rapport för ett sån't sto.

"Nej jag vet , men du ser om stoet har blivit betäckt , finns ju stom som tex inte har kommit i brunst på hela sommrarna , ska du *offra* en betäckningsrapport på dem ? nu när de kostar så mycket ?"

Likaså den här kommentaren tolkar jag så.

Om de nya betäckningsrapporterna i dina ögon är så dyra så måste jag ju undra om du inte fyllde i de "gamla" rapporterna för ston nämnda ovan?

VeronicaP
0

# 24 Men om du läser så ser du att jag har skrivit att jag har fyllt i på alla ston

Det andra är ett försök till öppen disskusion hur folk har tänkt gör nu men det verka inte funka här utan att de blir anklageser om fusk.

Jag gillar att disskutera öppet hur folk tänker i allmänhet och lite speciellt nu när de nya systemet blir , för hur det än är blir det förändringar , kostnader , på block, betäcknignsavg , betesavg, bokningskontrakt mm, även premieringar, passavgifter, fölregristreringa kommer ju att ändras.

Verkar som att det faktiskt är mer på shettis sidan som det anklagas för fusk och misstänksamhet än på andra raser , likadant med disskusioner här så blir det bara en massa pajkastning och misstänksgörning, varför är det så är inte *vi* shettisfolk likna öppna för att kunna disskutera utan att anklaga varandra för en massa saker eller säga att det är så vanligt hos stuterierna mm,

Så jag tror jag ger upp och disskutera här för de verka inte funka :D

Kratern
0

#25 OK

Jag förstår dock inte problemet.

Lägg på 100:- per sto då istället för 280:- per sto som det var förut.

Vari ligger problemet?

AnnaFagerell
0

#25 Är du förvånad nu?! Så har det väl alltid varit, oavsett hur och vad man skriver så missuppfattas det. Även om man inte tror att en sak ska kunna uppfattas fel så gör den det för några ändå. Det går inte att diskutera med folk utan att se dem i ögonen eller låta dem höra tonval