Banta 3 årssto!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte kolla om någon har något gott råd/tips på hur jag kan banta mitt fruktansvärt tjocka 3 årssto. Jag kan ju inte vara ensam i världshistorien om detta "problem" att ha för feta pållar
Hon är så pass tjock nu att jag börjar bli orolig för diverse följder av det. Hon har ätit precis samma hösilage som alla de andra (dom är också tjocka men på ett mer hälsosamt plan) och inget kraftfoder. Hon går ute dygnet runt året runt på lösdrift. Det finns ju liksom inget att dra in på direkt så min fråga är; Hur har ni andra gjort? Flyttat dom till egen hage med ransonerad fodermängd? Hon är inte inriden eller inkörd och tanken är ju att hon ska betäckas i år men jag vet inte om jag vågar släppa henne på 5 hektar sommarbete med de andra stona + hingsten med tanke på hennes vikt. Jag skulle så gärna vilja banta henne nu så hon har en bättre trivselvikt när det är dags för bete.
Tacksam för alla tips och råd!
Amor vincit omnia 
Motion är enda modellen tror jag.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Då får jag försöka "hyra" nån villig att ut och promenera med henne
Kan tyvärr inte själv pga. diverse krämpor.
Amor vincit omnia 
jag har samma problem med mitt 3 års sto och jag funderar på att sätta munkorg på henne igen då det fungerade så bra i somras
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Motion i första hand. Greenguard i andra, men greenguard skulle jag bara sätta på om det verkligen var risk för sjukdomar. Kör in henne så slipper du motionera 

Cykla med henne!
Eller en hage med ransonerat foder
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Min tvååring jag hade ett år longerade jag varannan dag. Eller tömlongerade kan man säga för det var inte på volt… 10-15 min varannan dag i två månader. Domaren satte 40p på henne men sa hon var tjock… Suck! Men hon var mycket mycket finare än innan motionen och hon fick 9p på skritten
Mindre mat, mer motion… Ogillar munkorg för jag är osäker på hur det påverkar deras naturliga beteenden. Har hellre en avbetad hage då och fodrar med hö. Och snabb viktnedgång har jag hört dom får av en munkorg vilket betyder svält. Ogillar det också. Man ska gå ner i vikt sakta
Säger som #4…. Kör in henne!!
Är hon lätt att leda så kanske du kan hitta nån som vill promenera eller jogga med henne. En ponny är ju minst lika trevlig som en hund att ha med sig. Kissar inte lika ofta som en hund heller.
Köra in eller longera låter ju också som bra motion ifall du inte själv kan promenera henne. Eller om någon av de andra ponnysarna går att köra så kanske du kan ta tjockisen på släp?
För stråfoder finns väl nät eller galler som är så tätt att hästarna får pillra extra länge för att få i sig maten. För om de andra är tjocka även om de inte är spällfeta så kanske det inte skulle skada dem heller om det var svårare att komma åt maten? Eller om du fodrar i omgångar istället för fri tillgång och fodrar på olika ställen i hagen så att hästarna tvingas gå runt och leta (om det är praktiskt möjligt).

och att betäcka är ju inte alls fel, då det ju är något som kommer att tära på hennes goda hull, även om det inte sker nu på en gång förstås 
Min 3-åring höll jag igång och bantade lite förra året genom att ransonera maten, cykla och tömköra! Cyklade ca 30 min varje/varannan dag, intervaller.

Det är ju tyvärr ett stort problem bland våra shettisar idag att de är för feta , största boven är väl att vi har för bra grovfoder.
Säger som de andra bra motion , varför inte ta henne och någon av de andra som är lite tjocka och sätta i egen hage där du ger grovfodret ut portionerat i såfall.
Kör in henne , de är de lättaste sättet att motionera om man har värk i kroppen.
Tack för alla tips!
Det får bli att vi arbetar igång henne så hon får motion då ransonering av foder är uteslutet så länge hon går på lösdriften med de andra. Hon går med unghästar och dräktiga ston som jag inte tänker börja ransonera något stråfoder till då dom behöver allt nu i slutet av dräktigheten. Dom andra är runda och goa men ingen är så "smällfet" som detta sto. Har aldrig haft någon så här fet ponny att jag varit orolig för följderna så det är därför jag undrar hur övriga gjort.
Amor vincit omnia 
Att betäcka för att få ner hullet på en ponny är väl inget bra alternativ.
#12 Kan du inte göra en fålla till henne där hon får gå sidan om de andra? Kanske halva dagen eller så?
Lotta!
Har du ingen annan ponny som är inkörd o skall köras ibland? Ta med damen som handhäst sen, hon kan springa jämte!
Skitbra träning plus att hon får lite koll på vad vagnen är för ngt konstigt påhitt! =)
Annars longera, tömkör.
Jag själv är ju ingen joggingperson men annars be ngn dra med henne ut? =)
Så lite motion som 10 minuter varje till varannan dag har visat sig göra stor skillnad enligt en studie jag läste i Ridsport (?)

#15 Samma artikel var publicerad i Shetlandsponnyn nr 1 som kom nyss.
#15 Kanske funkar på folk också…
#16 Ok, har inte läst Shetlandsponnyn än… 

#17 Jag tror faktiskt att det kan ligga något i det. Om man har tålamod.
En agronom med stort intresse för fodring sa på en föreläsning att när man ska banta en häst, bör det göras på sånt sätt att det tar lika lång tid att få den i sin idealvikt som det tog för den att bli fet. Inga "quick-fixes" alltså. Svält är aldrig bra.
Jag tror att detsamma är det bästa för folk om man vill ha en bestående förändring, fast det är förstås svårt att hålla motivationen uppe om man inte ser någon eller mycket liten förändring. I mitt fall kan man kanske snacka Beach 2016… Eller nåt.