Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 777 ggr
Charlotte-Aveback
0

Hold your horses!

Med anledning av urspårningar, m.m. skulle jag vilja framföra följande, vilket förmodligen de flesta av er redan känner till:

Kommunikation är en konst. Kommunikation består huvudsakligen av två parter:

• En sändare som ger information om något
  • En mottagare som tar emot informationen

Hur mottagaren uppfattar information beror på flera saker, bl.a.:

• Sändarens val av ord och uttryck
  • Sändarens ansiktsuttryck, röstläge och kroppsspråk
  • Mottagarens erfarenhet i det aktuella ämnet
  • Mottagarens tidigare erfarenhet av sändaren
  • M.m.
  • M.m.

Det bästa sättet att kommunicera för att undvika missförstånd är att vara öga mot öga. Då framkommer så många av ovanstående faktorer som möjligt.

Nästa steg är per telefon, då man åtminstone har rösten som komplement till orden.

Den sista och förmodligen svåraste metoden är skriftligen då orden är helt avskalade och det inte finns några som helst ansiktsuttryck eller kroppsspråk och inte heller något tonläge som kan hjälpa till att tolka meddelandet.

Det huvudsakliga syftet med ett forum som detta är att vi entusiaster på ett jämbördigt och respektfullt sätt kan utbyta erfarenheter med varandra. Detta forum står inte för sanningen då det inte finns en enda sanning. Det handlar om utbyte av erfarenheter samt förmedling av tycke och smak. Vi måste vara ödmjuka och inse att vi alla kan lära av varandra och att det berikar oss alla att vi just är olika.

Som sändare behöver man tänka över hur man uttrycker sig och att man inte är för aggressiv i sin framtoning. Det befrämjar inte en öppen och ärlig dialog.

Som mottagare bör man se till att man inte övertolkar meddelanden eller läser för mycket mellan raderna. Då förstorar man lätt problem som egentligen inte finns.

Jag hoppas att vi all kan bidra till att detta forum kan vara den guldgruva av erfarenhetsutbyte som vi alla kan ha glädje av, ung som gammal, ny som erfaren!

Ha nu en riktigt bra shetlandsdag allihopa! Glad

moa
0

Det var en bra text!

Jag har inte varit här inne på senaste tiden men när jag läser alla trådar så förstår jag att något verkar ha hänt.

sanne
0

Mycket bra skrivet, Charlotte !!!

[Anna-N]
0

Genom att läsa inlägget en extra gång innan man postar det så kan man själv upptäcka att man kanske borde uttryckt sig i en annan ton eller på ett annat sätt…

paparatzi
0

#0 Åh! Charlotte, så klokt skrivet av Dig, man blir alldeles alldeles varm i sitt shetlandshjärta, du har så rätt i det du skriver, varför ska man åka ända till USA för att gräva guld, när det finns så nära ändå.

GLAD PÅSK! alla kanske vi ses på Blåkulla.Kyss

lilleman
0

Roligt inlägg.