Patellaupphakning
Försöker söka på forumet om petallaupphakning men hamnar bara på google hela tiden. Finns inget inlägg här om det? Luxtation har jag läst om men upphakning…?
Hur som helst - om någon kan dela med sig bra länkar om upphakning vore det jättebra! 
det är Google som gör sökningen här på iFokus numera.
Vad är det mer du vill veta om upphakning?
Jag är oxå intresserad av patellaupphakning! Min shettis har det, han föddes med det och är idag 22 år. Men han verkar inte ha ont av det.. Det blir bättre när han rör sej o på vintrarna i snön.
Rent allmänt information om det. Har försökt söka på anatomibilder e.dyl också. Film? Träningsscheman osv. Vet en del om det men söker lite forskning osv.

Träna i vatten är bra , högt gräs är också bra får då får de använda bakbenen mer, även att klättra mycket.
B-Vitamin är ju allmänt kännt att de hjälper till bla
Har inga länkar att komma med.. Men träning, mycket utevistelse i (backig hage), korta tår bak och lite akupunktur fick min förra häst att blir problemfri. Tror till och med att hon fick b-vitamin också!
Så vad det var som gjorde det är kanske svårt att säga, men bara att ha henne ute dygnet runt alternativt hålla igång ordentligt med körning gjorde att man endast såg upphakningar ytterst sällan. Så det är ju en bra början om man inte redan "kör" med det.
Har inga länkar att komma med.. Men träning, mycket utevistelse i (backig hage), korta tår bak och lite akupunktur fick min förra häst att blir problemfri. Tror till och med att hon fick b-vitamin också!
Så vad det var som gjorde det är kanske svårt att säga, men bara att ha henne ute dygnet runt alternativt hålla igång ordentligt med körning gjorde att man endast såg upphakningar ytterst sällan. Så det är ju en bra början om man inte redan "kör" med det.
Har en bekant med en lippizanare som hade upphakning i unga år, den hästen promenerades med vikter lindade på benet. Fungerade bra, och hakningarna försvann. Minns dock inte hur lång tid det tog.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min ena 2-åring har idag drabbats av patellahakning. Efter samtal med vet, så skall han gå i backar. Hon sa att det är de otränade hästarna som drabbas. Hakningen beror på att knäskålen fastnar och glider inte tillbaka på sin plats. Man kan ibland trycka tillbaka knäskålen, menoftast går den tillbaka av sig själv. Man kan höra ett klickande ljud när den åker på plats igen. Hsten själv lider inte av det utan är fortfarande pigg och glad och äter, det är bara när den rör sig som det är problem. Ser att det var längesedan du skrev, men bättre sent än aldrig
.