Seminförsök på shetland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har idag fått veta att mitt sto kommer att få ingå i ett försök med semin på shetland som genomförs av en större hingstdepå i Holland. Detta innebär att jag kommer få möjlighet att betäcka med min absoluta drömhingst och förhoppningsvis få se resultatet av den kombination jag bara kunnat drömma om fram till nu..!
Varje sto tilldelas två strån i försöket, så om allt slår väl ut och hon tar sej på det första finns möjlighet att använda det andra på mitt andra sto vilket isf, i den bästa av världar, skulle kunna ge två drömföl nästa år!
Håll nu alla tummar och tår för att detta ska lyckas!
Åhhhh, VILKEN KANONCHANS till drömföl/fölisar för Dig
LYCKA TILL på den långa men förhoppningsvis lyckade "resan"!
Men oj vilken drömchans!! Håller alla tummarna för att det blir två drömföl nästa år!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Oj, håller alla tummar och tår, och hoppas att du får din dröm fölis!!

April April eller, Pernilla 
Amor vincit omnia 
Grattis och lycka till! Har du lust att berätta mer om hur det går till? Bland annat är jag nyfiken på hur det kommer gå med registreringen av dom kommande fölen (jag håller självklart tummarna för att du får två drömföl), har man kontaktat stamboksföraren om försöken?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

April april 
April där fick du mig nästan
! Höll på att sätta kaffet i halsen 
Men….visst ja!
Tänk att man gick på en mina även denna lurdag, TROTS att jag visste vilket datum det är!!!
DEN var BRA PP!
Ha, ha den var bra! Jag är så godtrogen så jag trodde ett tag på det, men vet att det orovats förut med semin på shetland, men ej lyckats!
Blev även lurad i natt av min busiga kolega!!!!!

(önskar dock att det vore sant, det vore en dröm att kunna plocka in semin från intressanta hingstar!)
Haha, oj hade inte en tanke på datumet 
Men det hade varit kul om det var sant!

hade verkligen varit kul om det var sant!!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Den var verkligen bra!!
För att då göra det hela till en fråga… är det lagligt med semin på shetland om det skulle finnas i andra länder? Har för mig att det inte är lagligt
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#15 Nu blev jag nyfiken, varför skulle det inte vara lagligt? 
#16 Fick för mig jag läst i nån stadgar att det är naturlig betäckning som gäller… men jag kan ha drömt det, därför jag frågar
Jag tror att man måste ansöka om seminverksamheten hos JSV innan det kan godkännas. Alltså måste hingsten godkännas för att få användas som seinhingst. Det har inget att göra med exteriör osv.
Tror inte heller att det är tillåtet men kan inte hitta belägg för det just nu, precis som det inte är tillåtet på fullblod (syftar nu på galoppaveln).

Attans att ni tog det så snabbt! 
Men måste lära mej att aprilskämta så jag inte själv blir besviken över att det bara är ett skämt… 

Jag trodde på det, och tänkte det var otroligt kul för dig Pernilla!

En seriös fundering… Vad skulle egentligen krävas för att semin skulle bli ett tillåtet alternativ inom shetland? Jag ser egentligen bara fördelar med det, även om jag vet att det kan bli passning av postpaket och grejer för stoägaren, om man beställer strån utomlands och det blir dåligt väder så att stråna levereras till någon helt annan plats än det var tänkt från början…
Jag har varit med om det inom SWB-aveln, då stoägaren fick sätta sig i bilen och köra 20 mil till en flygplats i grannlänet för att rädda stråna som hon hade beställt. Men det är ju ändå ett kärt besvär med tanke på att man genom semin kan betäcka med helt annat blod än man kan när det bara är naturlig betäckning som är tillåten.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#22 Mycket lagar och paragrafer om semin och betäckningar… Du kan ex inte ha en seminhingst som betäcker… Här har lagen en del att säga till om. Så ska man ha semin får man ha semin och inte ha hingsten med ston. Så lite mycket mixter blir det nog allt om hingstägaren vill betäcka själv också
Attans, vad du lurade mig!