Verkning av småhästar
Hej!
Finns det någon som har några bra tips hur man håller upp småhästarnas hovar vid verkning? De stora hästarna är det ju aldrig problem med, men med de små är det väldigt jobbigt att få en bra arbetställning.

Min hovslagare sitter på knä när han verkar mina, själv tycker han att det inte är speciellt jobbigt med shettisar men han tycker det är jobbigare med b-ponnyer.
Min hovslagare står också på knä. Ibland sitter han med benen in under hästen (han är drygt 1,90 lång) Bakbenen verkar som vanligt , men längre ner. Ibland håller han som frambenen.
Han klipper med verktång.

en hovslagare som ja anlitar endast ibland så brukar han ha ett slags stång som han sätter upp hoven på. Men hovslagaren jag anlitar för de mesta sitter ofta på huk.
Jag har två varianter, antingen håller jag med ena handen och nyper av med verktången med den andra.
När jag behöver använda båda händerna så sitter jag på knä med ena benet, har foten i golvet med andra benet och håller fast hoven mellan benen. Hmm. får kanske plåtografera det nån gång….
Tack för svaren, har ni någon bild så vore det intressant också.
jag sitter alltid på knä och lutar hoven mot benet. Försöker inte lyfta för högt för då ramlar ju lilla pållen. Verkar med ena handen bara. En bra tång krävs ju dock.
Min hovslagare som är minst 1,90 lång står upp men håller hoven med en hand och klipper och raspar med den andra. Han vill gärna dra ut på verkningstillfällena.
Jag har en fråga. Hur gör ni när ni verkar hovarna på unghästar som är lite bångstyriga? Har ni dom uppbundna eller? Vore kul att höra lite tips och ideer,snart dax o verka den lille och han är inte så glad i o lyfta hoven en längre stund,försöker träna varannan dag o lyfta.

Jag håller i dom. Ofta behöver de stöttas lite också.
#8 binder aldrig upp unghästarna! Håller alltid i dom och kanske har dom mot en vägg. Har aldrig varit problem med det här
Binder heller aldrig upp utan håller i o kanske stöder mot en vägg om det behövs. Men för det mesta lyfter även fölen o unghästarna snällt och står stilla så det brukar aldrig vara ngt större problem.
#8 Låter som en god ide att du håller på och lyfter hovarna både nu och då, det är det allra bästa tycker jag. Håll bara uppe hoven korta stunder varje gång och se till att det är DU som släpper först, så det inte är hästen som "väljer" att sätta ner hoven, utan DU som säger "varsågod och få tillbaka hoven", även om du bara höll i den i typ en sekund, två cm över backen. Jag lovar att du kommer kunna hålla längre och längre för varje vecka som går.
Självklart måste han lära sig att stå uppbunden, men det ska han isåfall läras INNAN hovis kommer, kan han det inte då så får du hålla och stötta från sidan, med en vägg på andra sidan hästen, medan hovis får försöka tråckla sig in mellan dig och hästen. Nu vet jag inte hur gammal din pålle är, men den här metoden har jag använt med framgång på föl..

min förra hovis som flyttade till stockholm han satt ner och värkte. han hade hoven i knäet.
Min hovslagare sitter på huk och lägger hoven på knäet eller så stor han upp och håller hoven med ena handen.
#9,10,11 Tack för tipsen. Han kan stå uppbunden när han bostas och så,men inte när jag lyfter hovarna.
#12 precis så tänker jag med. Gjorde så med vårat unga kallblod, gick jättebra o verka han sen. Min nya pålle är 10 månader

Min hovslagare står på knä, bak står hon nog på huk om jag nte minns fel.
#8 när hästar är krångliga får jag absolut inte binda upp dem utan hålla i dom.