Vaccination av dräktigt sto
Har alltid vaccinerat stona ca. 1 månad före beräknad fölning mot stelkramp.
Nu har man "hört" att det tydligen kommit nya rön att man inte skall göra så…
Pratade med veterinären idag o de hade inte heller hört något annat än vad man tidigare rekommenderat.
Hur gör ni?
Jag vaccinerad mot stelkramp (Tetanus) ca 4 veckor före beräknad fölning.

Min veterinär sa att jag inte skulle vaccinera mitt sto innan fölningen, men det är ju 4 år sen… Hon sa att det räckte med ordinarie vaccin.program (var 3e år)
Vi har alltid vaccinerat 4 veckor innan beräknad fölning, pratade med en veterinär om detta för ett par veckor sedan och hon rekommenderade att man skulle göra det.
#0 Har också hört att inte ska vaccinera innan beräknad fölning, minns inte vartifrån jag hört det bara…

Jag har alltid vaccinerat ca 1 månad innan fölning men efter jag var på en föreläsning om just det så sa de att det räcker att göra den vanliga vaccineringen vart 3:e år , så har stoet ett bra grundvaccination så gör jag inte det , fast först föderskorna brukar jag göra ändå *S* litar väl inte helt på forskningen ;-)

jag har vacinerat Zettan förra veckan. Hon ska ha i mitten av Juni. Det var mest för att inte hon ska gå utan vaccin. Min veterinär tyckte jag gjorde rätt som vaccinerade nu. Men ja minns mitt halvblod. Hon fick en månad innan fölningen.

hjäälp!! Varför skulle man inte göra det? nån som vet. Jag har vaccinerat idag…

det var inget farligt utan typ bara helt onödigt att göra det så ofta

Vår veterinär tycker att om dom har fullt skydd. alltså hela grundvaccinationen o man gör det varje år så behövs ingen extra spruta.. Mina har ju ändå fullt vaccinations skydd känner jag.

Novisfråga: varför ska man vaccinera mot stelkramp några veckor innan fölningen om stoet redan har ett fullgott skydd genom regelbundna vaccinationer mot stelkramp?
Jag bara undrar, alltså. Upplys mig! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har aldrig vaccinerat mina innan fölningen, utan de får när de behöver påfyllning.

Jag vacc mot stelkramp en månad innan fölning. Det är för att fölet skall få ett skydd. Stot har redan ett skydd.

Jag har heller aldrig vaccinerat före fölning, utan följt det ordinarie vaccinationsschemat.