Spårvidd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som vet varför de flesta rockard's görs med för smal spårvidd?
Tävlingsmåtten är väll antaligen framtagna för säkerheten (?) så om de flesta vagnarna görs för att användas till fritidisvagnar (om det är därför de inte har tävlingsmåtten) så borde ju det vara samma riskfaktor? eller?
Att det ska vara så svårt att hitta en bra rockard i rimlig prisklass (enligt mig runt 5000). Har någon nån bra begagnad får ni gärna höra av er då jag söker rockard till brukstävlingen i april. Men får snart lägga ner dom planerna tror jag! ;)
Vad har ni för rockarder? (känns som jag frågat liknande saker förut, jag vet - men behöver verkligen tips!!)

De som tillverkar billiga rockarder med spårvidd smalare än 110 cm är antagligen bara ute efter att tillverka något för så billiga pengar som möjligt, som de kan sälja till hobbykuskar som antingen inte kan reglerna för tävling eller inte är intresserade av att tävla. Säkerheten tror jag inte att de flesta av dessa vagnstillverkare bryr sig ett dugg om, så länge vagnen som sådan håller ihop och inte skadar ekipaget. De som däremot tillverkar vagnar i lite högre prisklasser, som ska användas till tävling i samtliga discipliner, har ju dels bättre koll på rådande regler och ett större säkerhetstänk. Annars får de inte sina dyrgripar sålda till tävlingsfolket.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag vill råda att köpa en riktig vagn direkt, istället för att lägga dyra pengar på en vagn som inte kommer att hålla i längden.
En 5000 kronors vagn har ett jämförelsevis instabilare ramverk. Ingen Torisionsfjädring, veka cykelekrar, inga teleskopskacklar, inget justerbart säte osv. När du tycker det är som roligast att köra, kommer du inte ut på tävlingar. För att vagnen inte håller måttet.
Vagnen på bilden är en NHS-rockard. Den kommer att hålla hela mitt liv. Jag får gratis service hos tillverkaren. Jag tävlar den i alla tre diciplinerna. Den är komfortabel för ponny och kusk. Den går att lita på. Jag kan ändra skackeltrycket genom att skjuta fram eller tillbaka sitsen över hjulaxeln. Jag kan dra ut skacklarna så att stommen passar flera ponnystorlekar. Den är värd sina 15000:- många gånger om.
När jag som grön kusk köpte min första shettisrockard, köpte jag ett lågt spektakel på bilhjulsaxel. Jag ångrar mig och önskar att jag hade sparat pengarna till att skaffa en utrustning jag verkligen ville ha och behövde.

#2. Jag håller inte riktigt med.
Om alternativen är att köpa billigare och komma igång att köra eller att vänta att handla tills man har råd med en vagn för 15000:- och därmed få avstå helt från att köra så skulle jag välja det förstnämnda. Förhoppningsvis kan man spara ihop till bättre utrustning medan man utvecklar sitt intresse.
Blev lite fundersam när jag läste denna tråd. Vad är spårvidd?? Kör min shettis, bara för att det är kul och för att motionera honom. Man vill ju att sakerna man använder ska vara säkra därav min fråga.
#3 Jag har full respekt för din synpunkt. Jag ville i inlägg #2 bara förmedla att jag i mitt eget fall önskar jag inte hade lagt ut pengar på utrustning som inte var funktionell.
#4 Spårviddsmåttet är hjulspåret. Du kan exempelvis köra över ett litet parti sand och mäta bredden av hjulspåret med tummstock. 115 cm är tävlingsmåttet just nu, som minimum i lätt klass.
Jag har hållt på med körning länge så det är inte prova på :) och jag har en rockard. Däremot har jag inte tävlat körning förut, och det skulle va kul att ha en vagn man både kan fritidsköra med och tävla mindre tävlingar med. Vartefter kommer jag antagligen köpa en dyrare vagn.. men det kan jag tyvärr inte prioritera just nu (om jag inte hittar en begagnad) så därför tycker jag det är synd att alla billigare vagnar inte håller måtten.
#5 Har de bytt från 110cm i spårvidd till 115cm i år?
Såg att det står 110cm i det nya TRet, om de inte har ändrat precis nu.
Det är 110 cm nu, har varit 115 tidigare och från medelsvår och uppåt är det 125.

Här finns en rockard med svängel och fjädring för 5900 kr. Står inget om spårvidden, men "tillverkas efter kundens önskemål". http://www.jensa.nu/default.cfm?page=Vagnar

#10 Jag har tittat på den där förut och tycker att den ser väldigt smal ut på bilden. Men säger man till Jens att man vill ha 110 cm så kanske han kan fixa det.
www.stuteriprecious.se

Någon som vet varför de flesta rockard's görs med för smal spårvidd?
Jag tror det är av samma enkla anledning som att många enkla selar utan baksele och draglinor säljs som kompletta: det går. Så länge det finns en marknad kommer det tillverkas och säljas.
Det är nog inte så många som köper sin första körutrustning under förevändningen att man ska ut och tävla. Har man inte så höga krav är nog priset oftast avgörande.
Sen ska man inte glömma att alla inte vill tävla heller. För många är en körtur efter skogsvägen en skön avkoppling. Kör man klokt, så kör man säkert - även med en något smalare vagn.
Någon som vet vad som bestämdes på RKS möte om spårvidden? blev den fortfarande valfri?

Inget krav på spårvidd på RKS tävlingar framöver heller. Men det är viktigt med säkerhetstänk, att utrustningen är hel och funktionell.

Inget krav på spårvidd på RKS tävlingar framöver heller. Men det är viktigt med säkerhetstänk, att utrustningen är hel och funktionell.
#14. Vilken tur ! jomen det är väll självklart….

#16 Man kan tycka det, men tyvärr är det inte alla som tänker på säkerheten. Så RKS ska försöka formulera en uppmaning till alla som anmäler till körklasserna framöver att se över sin utrustning och tänka på säkerheten först. Det kommer också troligen att erbjudas en helgkurs i körning i vår, där en B-tränare går igenom precis vad som krävs för att tävla, hur en sele och en vagn ska vara tillpassade och hur de tre momenten i klassisk körning går till. (Dressyr, precision och maraton.) Jag hoppas verkligen att det blir av, för jag tror att den kursen kommer att erbjuda något för alla, nybörjare som erfaren. :)
www.stuteriprecious.se

Håller med #6 - Man kanske först vill lära sig att köra innan man sätter igång o tävlar. Man kan ju faktiskt starta i lokal klass oberoende av spårvidden på vagnen.
På Flyinge hölls i helgen #vårmönstring" för nya kuskar/nya körhästar.Ett ekipage körde en "Globus-vagn" med en spårvidd på 97cm. Ekipaget hamnade på en plats i mitten och var nöjda med resultatet vid en första tävling.
Har själv en Globusrockard som jag byggt om på diverse sätt. Kör i skog o mark, på fält och på banor och tycker den passar min shettis på 88 cm alldeles utmärkt. Det är lite trist att man ska behöva ha en vagn med 125 cm bredd eftersom den faktiskt blir alldeles för bred för min ponny…….

#17 Jag har 3 gånger informerat om körträning på Tågarps RF i Annelöv, men intresset har varit svalt.
Instruktören går ju givetvis igenom vad som fungerar med den utrustning man har och hur man kan förbättra den utan att bli ruinerad.
Det skrivs en hel del om tävlingar, men träningen för att kunna tävla måste väl ändå komma först…….

#18 Nej, du kan inte tävla lokalt med vilken spårvidd som helst, 110 cm är det minsta måttet tillåtet i TR. Klubbtävlingar däremot kan ha andra regler. 
Jag tycker nog inte att 125 cm blir för brett för någon A-ponny, så länge skaklarna är anpassade efter hästen och inte blir för breda. Men jag har å andra sidan tävlingskört i… *tänker*… massor med år och har alltid kört vagnar mellan 110 och 130 cm bredd.
www.stuteriprecious.se

#20 enligt "experterna" på Flyinge så kan man tydligen det……
#21 Det var ju en träningstävling på Flyinge, så man tog nog inte så hårt på det då. Men egentligen så skulle nog TR gällt, det har jag för mig att det stod någonstans.
# 21, som sagt det var ju en träningstävling. Sedan är det inte riktigt sant att vårmönstringen är för nya kuskar och hästar. Det är vad jag förstår tänkt som en inledning på tävlingssäsongen för att stämma av hur man ligger till, vad som ska tränas, finslipas etc.
Sedan var det jättekul, tycker jag, att se så många nya fina ekipage. Vet inte om det var lika många förra året. Dock borde man haft olika klasser i maraton för de hindren var alldeles för svåra för nybörjare även om många klarade dem galant ändå.
# 22 Jag tog bort inbjudan från hemsidan när anmälningstiden var ute, men har lagt in den igen om någon vill läsa
http://www.skanskakorsallskapet.com/pdf/2011/varmonstring_11.doc
mvh/Sonja

#20 Du har helt rätt! Enl. TR är det 110cm som gäller i lokal klass. Det var Skånska Körsällskapet som såg mellan fingrarna. Man vill gärna se nya kuskar på banorna.
#23 Det var ju bra att få förtydligat anledningen till vårmönstringen. Såg ju också många ekipage som tävlat förut. Roligt i alla fall att se så många nya.
Jag blev sugen…..
För dom med smal vagn, så går en del vagnar att bredda. Just nu är en Globusvagn på väg att breddas till 110. Skickar bilder när det är klart.
Jag tycker det är viktigt att få "komma igång" med körning. Hade jag varit tvungen att lägga 20.000:- på sele o vagn vet jag inte om jag hade kommit igång……
För bara några hundralappar fick jag min Globusvagn (den senare varianten med grövre hjul etc) modifierad genom att hjulaxeln förlängdes hos en lokal mekanisk verkstad. Självhäftande reflexer inhandlades för några tior på Mekonomen och vips, så var vagnen godkänd för lokal klass! Man behöver inte alls göra det så komplicerat och dyrt och för att komma igång och ut och prova på tävlandet behöver man absolut inte köpa vagn för tiotusentals kronor!