lokalföreningarnas hemsida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag undrar hur mycket ni får betala för att ha er hingst eller stuteri info med på öst,väst eller nords sida?

Mej veterligen kostar det inget på Nords hemsida. Problemet är väl istället att få hingstägarna att lämna uppgifter till webmastern så att listorna kan vara kompletta.
Ett annat problem är ju vilka hingstar som ska vara med - enbart RS-hingstar, alla avelsvärderade hingstar inom och utom Sverige eller samtliga shetlandshingstar som upplåts till allmän avel. En mycket känslig fråga…
Eftersom jag också har fått mejl från Syd om att det ska kosta pengar att finnas med där, så förstår jag din fråga - och jag undrar hur de tänkte… (berätta gärna!)
I min värld är förteckningen av hingstar och stuterier i regionen en service till medlemmarna och det bör ingå i medlemsavgiften att finnas med där.

Jag har svarat på mailet som skickades från Syds styrelse och frågat efter anledningen. Jag tycker det var konstigt att inte någon förklaring gjordes i mailet. Som det är nu väcker det bara irritation hos föreningens medlemmar.
#2 I min värld är det samma anledning sidor med uppfödare och hingstar finns - en service till medlemmarna.
Beror väl på den krashade ekonomin kanske? Själv tänker jag inte vara med… dåligt tycker jag också
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Ja jag förstår då inte i heller hur man tänker här. Jag menar betala 100 kr för stuteri annons och sen 50 kr för hingstannons nä tack säger jag och väljer istället att stödja Väst.
Jag fick besked om att alla måste hjälpas åt att skrapa ihop till föreningen men med tanke på alla dom ideella timmarna jag har lagt i syd så anser jag att jag har gjort mitt där. Syd får inte en spänn av mig och som sagt vi i familjen Linder har nu gått över till Väst i stället.
Jag har i alla fall gjort mitt val.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Gratis i Väst.
Gratis i Öst också! En bra service tycker jag!
Amor vincit omnia 
Vad är detta?
Är detta verkligen ett beslut från Styrelsen i Syd eller är det bara ett förslag?
En anledning till att vara med i en lokal förening är väl ändå att få någon form av service för den summan som tillfaller lokalföreningen från SSS när man kryssar i och gör ett aktivt val av vilken lokalförening man vill tillhöra.
Skall jag dessutom betala 100:- + 150:- för jag har 3st hingstar.Nu handlar det kanske inte så mycket om summan, utan mer om föreningens service till medlemmarna.
Ur mitt perspektiv förlorar syd nu mina 100:- som dom får från SSS.
Är det någon annan lokalförening som uppskattar mitt bidrag?

#4Krashade ekonomin? Du får gärna dela med dig om du har info om det.
Jag trodde aldrig jag skulle säga detta men jag lämnar syd för om inte info på hemsidan är gratis för medlemmarna förstår inte jag vem den är till för.
Ett av själen att jag lämna styrelsen var för vissa tyckte att vi inte gjorde vad vi skulle då vi inte skulle ha en vinterutställning, en stor anledning var att det kostar pengar att anordna en utställning och ju färre deltagare destu störreblir förlusten,det går åt lika många funktionärer(vi hadde dom inte grattis men jag hoppas att dom som klaga på oss har dom gratis)
Jag tyckte det var konstigt att det nästan bara var styrelsemedlemmar som sponsra och vi stod även för en stor del av utställnings ponnierna (det förklara en kompis med att vi var så utställningskåta)hoppas det gäller den nya styrelsen också.
Tyvärr är dom lika dåliga på info som vi var i slutet så jag frågar här
Är det någon som vet vilken plats o vilken dag bruksdan kommer att vara?

Jag funderar också på att lämna Syd, trots jag tidigare sett en självklarhet att vara med men vad får man för pengarna? Inte ens vara med på en hemsida gratis.
#9 Ska det vara bruksdag? Det har jag missat…
Jag är för övrigt intresserad av vem som sitter med i den nya styrelsen och kan inte hitta det på hemsidan än.

#10 Janni Ringdal ordförande carlgustav ringdal kassör camilla kjelman sekr kan tyvärr inte namnen på de övriga då de flesta var nya för mig.
Det är klart att anordna en bruksdag men den gammla styrelsen bestämde inte tid o plats då det fanns medlemmar som ville anordna den.
#9 - eftersom jag var inblandad i önskemålen om en bruksdag blev jag kontaktad med förfrågan om jag kunde hjälpa till med det - vilket jag kunde tänka mig att göra i någon mån, men inte som ansvarig.
De skulle ha styrelsemöte dagen efter detta, jag har inte hört mer sen.

#11 Tack Anders för informationen!
Ja jag skulle också vilja ha den nya styrelsen på hemsidan så man vet, fast nu bryr jag mig inte då jag inte tillhör syd längre.
Det har ju ändå gått ett tag sen årsmötet och om inget annat så borde den nya styrelsen presentera sig för medlemarna.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#12Inget svårt att vara ansvarig ,allt löser sig själv och styrelsen ställer upp på de övriga posterna

Tycker det skulle vara synd om det inte blir någon bruksdag ,för det är den ända dagen på året som nästa generation får visa vad dom kan i shetlandskretsar, så snälla ge oss tid o plats.

en fråga bara.. får man verkligen ha två från samma familj på två så betydande poster inom samma förening ?
det blir väldigt mkt jäv vid en ev omröstning..
vet att två syskon ej fick vara med i SSS styrelse samtidigt, o då är detta två mkt drivande o kunniga människor som skulle varit en tillgång.´
Hoppas verkligen att Syd kan funka igen, tråkigt att den gamla styrelsen lämnat, men förstår er.
Sen skulle jag inte betala för att få ha med min hemsida el hingst till en idiell förening…. det tycker jag är väldigt konstigt..
#15 - jag tycker också att det vore synd om det inte blir någon bruksdag. Men faktum är att valda ordförande och kassör tidigare har visat vad de tycker om mig, så det känns måttligt roande att lägga ner någon större möda.
jag vet inget om när eller var det blir, tror att de hade varit i kontakt med Vinslöv men de fick ngt ytterligare förslag av mig om datumen inte skulle funka. De skulle fatta någon form av beslut på mötet.
Min tanke när jag erbjöd mig att ha en bruksdag var att den skulle vara nära här, men det föll ju lite på att juli-utställningen ligger såpass nära här. Jag kan inte ansvara för något som ligger långt bort geografiskt, eftersom jag för första gången faktiskt hade tänkt ha med mig barn och ponnyer på bruksdag.
#16 - jag vet inte var gränsen går för det, men jag har för mig att de var engagerade båda två när Syd startades. Det kanske skiljer i stadgarna?
Det är ju ändå årsmötet som har valt in dem båda, så det ska väl förhoppningsvis vara okej.
# 10: Syds styrelse blev: Ordf: Janni Ringdahl. Ordinarie ledamöter på två år: Carl-Gustav Ringdahl, Camilla Kjellman och Johanna Norén, två stycken ordinarie ledamöter på ett år; Erika Fernlund och Ann-Britt Ferm. Två stycken suppleanter för två år; Marika Johansson och Leif Pettersson, en suppleant för ett år Rebecka Ljungkvist.
# 16 Frågan kom upp med man fann inget i några stadgar att det var förbjudet för två personer från samma familj att sitta i styrelsen. Dock är jag säker på att detta har hindrat folk förut, men det är kanske olika regler olika år?
# 18 Årsmötet valde vad som fanns att välja!
/sonja
Anders… Jag var inte på mötet nej… men fick info därifrån att om syd fortsätter som de gjort att spendera pengar så finns inte föreningen om två år… Så illa fick jag höra att det var
Jag tycker att folk ska ge den nya styrelsen en chans att visa vad de går för. Sämre kan det väl inte bli? Men att börja med att ta betalt av medlemmarna kanske inte är den rätta vägen att gå.

Finns faktiskt ingen regel om att mer än en familjemedlem får sitta i styrelsen , sen kan ju varje förening göra upp som de vill i sina stadgar men i de regler som gäller för alla oavsett vilken förening det är så finns inte den reglen
vi har tex varit 2 st från samma familj i en styrelse men kan tala om att vi 3 tyckte alla olika så de var ingen fördel *S*
Tycker också att det är fel sätt av Syd att gå .
Min fråga är då , går det att byta förening efter man har betalt in till en alla redan för året eller vilka regler gäller där ?
Tycker att man får försöka vara ödmjuk inför att det finns människor som är villiga att lägga ner tid och massor med idellt arbete på att driva syd vidare.
Tror att många värdesätter att det ordnas utställningar och aktiviteter i södra Sverige. Givetvis behöver man inte gilla alla beslut som tas, diskussioner är alltid bra. Men väljer man att stå utanför kan man heller inte vara med att påverka.

Efter alla år i föreningar, med varierande ekonomi, så vet jag att det bara finns ett sätt att komma på fötter: ha större inkomster än utgifter hela tiden tills det är stabiliserat. Nu vet jag inte hur det är ställt med Syds ekonomi, men om medlemmarna inte går med på att betala för annonser på hemsidan så måste de ju försöka arrangera "idiotsäkra" evenemang som betalar sig så att det blir plus i kassan. (Även om det bara rör sig om 500:- i överskott. Många bäckar små…) Det är inte alltid så enkelt, men det går. Jag har varit med om två totala krascher i föreningars ekonomi och båda har vi lyckats vända till åtskilliga tiotusentals kronor i kassan på mindre än ett år. Tänker man efter före och inte lägger ut pengar på saker som man inte får tillbaka så löser det sig förr eller senare.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Fattar inte hur ekonomin kan ha kraschat??? I somras/höstas var där ca 40.000:- på kontot vad jag kan minnas.
En ideell förening ska väl inte gå med jättevinst?
En buffert är såklart ett måste och 'bra att ha' - men annars är det väl meningen att pengar utöver bufferten ska komma medlemmarna tillgodo? Eller?
Jag har inte fått ngt mail om att det ska kosta att vara med på Syds hemsida, men jag är väl bara bortglömd… 

Nä jag förstår faktiskt inte det heller och jag var ju på årsmötet och inte var de någon fara med ekonomin då inte ;)
#20 Tänk vad du hör mycket, varför inte ta reda på fakta någon gång.
Vad jag vet så är det ingen kris med ekonomin i Syd.
Bara en sådan sak som att där är ett lager på rosetter, klassvinnarglas, guldglas, championathästar osv… för ca: 19.000:- och det täcker en hel del av detta årets utställningar men priserna är inköpta förra året, vilket innerbär att utställningarna detta året inte har så stora kostnader vad gäller denna biten.
Så snälla Anna Fagerell, ta reda på fakta istället för som du så ofta gör,
Jag har hört från en vän för det blir ofta så fel när man hör saker i andra eller tredje hand.
Tycker för övrigt att den nya styrelsen gott kan informera hur det ekonomiska läget ser ut i syd, för alla som inte var på årsmötet.
Inlägget redigerat 30/3-2011 18.50 av Medarbetare på sajten.
#26 Jag vet inte vem du är och varför du har rätt att sitta och kritisera mig som person. Jag fick veta av en som varit på mötet att ekonomin inte alls var bra och om denna person inte skulle vara tillräckligt bra för att informera om en sådan grej vet du kanske bättre än jag. Konstigt att man kan få så fel svar av någon som var på mötet. Jag menar om man inte kan tala med dom som var på mötet, vem ska man då tala med om man inte själv varit där, GUD kanske? Och du kan ju tala om för mig vem du är innan du vuxenmobbar mig genom att förvränga mitt namn. Var är alla de där forumpoliserna nu någonstans? För det där var väldigt onödigt gjort!

#24 Jag har fått mail från ordföranden att föreningen hade ett underskott på 31 000 förra året. Skrämmande tycker jag.
#26 Vad jag kommer ihåg sedan jag hade rosetter, glas osv här hemma brukade det finnas en hel del kvar vid årets slut som täckte en del av nästkommande års utställningar. Det kan väl inte vara unikt för förra året?
#28 Japp, vilket betyder att det snart är ett kraschat företag om det bara finns 40´ kvar…

#28 Sa även ordförande att det var underskött men att föreningen ändå låg på plus + , att de blev underskott kanske inte är så konstigt då de var färre sponsorer till utställningarna än året innan , som du ser högre upp priser köptes in som är kvar till i år så det sk underskottet är inte hela sanningen , ibland går det minus på någon del men islutändan kan man ändå ligga på plus och som sagt en förening ska inte gå med hur mycket vinst som helst så jag som var på plats tycker att det hela har förstorats upp för sådan kris är det verkligen inte….
Bättre de lägger ut resultatet på hemsidan i sin helhet , Anders har inte du papperna hemma och kan scanna in det och lägga ut det här ? för jag har inga kvar då jag gav bort mina på årsmötet, annars hade jag lagt in balansrapporten här.
Men de är som sagt viktigt att de lägger ut hela årsräkningen inte bara en del utan ALLT som vi fick på årsmötet.

#30 Nej, i mailet stod inget om att föreningen ändå låg på plus. Eller hur mycket plus. Resten av det som stod i mailet gjorde att i alla fall jag fick en känsla av att det står väldigt illa till i föreningen. Jag har inte sett några papper och det är mitt eget fel eftersom jag inte var på årsmötet. Du såg kanske min kommentar ang rosetter och glas högre upp.
Men visst, ibland går det upp och i bland ner så är det för alla både privatpersoner, företag och föreningar. Det ordnar sig nog men för att återgå till vad tråden egentligen handlade om så kommer jag inte att betala för att vara med på hemsidan.

#27 läs #20 mobbing av en hel styrelse ,så tagga ner och se hur du stavat ditt namn i rubriken för i min dator står det precis som #26 stavat det men vi har väl fel 
#30 tänker inte säga att pappren var i bra ordning då jag själv hade problem att läsa ut dom,tyvärr kunde jag inte gå igenom o rätta till fel konteringar som gjorts av byrån som gjorde bokföringen pga ohälsa.
En domare kostar ca 3000:- åker dom långt tillkommer mat o hotel
utställningsplatsen 2-2500:- funktionärer får mat samt om dom inte ställer ut milersättning. Katalogen steg från ca 2000:- till 4000:- Till i år hade vi fått den sponsrad då vi skulle dela ut den på utställningsplatsen så kostnaden hade sjunkit till ca 300:- per utställning . rosetter ca25:- per st +guldglas+championglas+bis res bis rosetter.
Räkna ihop ovanstående och fortsätt tycka vi var idioter som ställde in utställningar.
Och JA vi var för dåliga på hitta sponsorer.
Styrelsemöten har vi hållt hos varandra ,den som haft mötet har oftast bjudit på frukost samt lagat maten kostnad 2-400:-
Vi har fått milersättning för körning till mötet och oftast åkt många i bilarna
Vi har haft flera utställningar med 2 dommare bland annat har vi haft en standard o en mini utställning på samma gång för att få dela ut champion unghingst (jag fick tipset av Jannie ) High Capparall med 2 dommare vilken vi trott skulle dratt mer folk samt älmhult med en hollänsk domare och då måste man även ha en svensk dommare.
Vi har haft en bruksdag med en massa starter tyvärr ger det inte lika mycket pengar som jobb.
Dessa utställningar har kostat mer pengar än om vi hade nöjt oss med en "vanlig" utställning med 1 domare ,MEN vi har inte bara gjort detta för vår egen skull utan för vi hoppades att det skulle vara positivt för medlemmarna.
Vi fixa tält och laga mat med hjälp av familjemedlemmar ,detta har inte gett några pengar till föreningen men vi har oftast inte behövt betala för maten till domare o funktionärer
Vi har gjort en riktig inventering dvs vi har bara tagit upp det som har ett värde, inte en massa saker som ligger o skräpar bara för att hjälpa upp resultatet. Lagret av rosetter glas hästar tröjor osv är ca 32000:- Så lagret är nedskrivit ca 7000:-+att vi blev av med hästar på en utställning för lika mycket. Namnlös hade med ett lager som lämnades på en utställning som ingen har tagit därifrån och hästarna har alldrig hittats.
Med detta vill jag säga att visst vi gjorde ett minus men vi har inte skutt oss själva och jag hoppas några medlemmar har tyckt vi har anordnat trevliga utställningar. OCH med katalog kostnader på nästan 0:- och inte lika avanserade utställningar i år tycker jag visst att vi förstått och gjort något för att hålla igen.
För 3-4 år sen fick den styrelsen som satt på taffsen för att dom hade för mycket pengar i kassan och årsmötet mena att man skulle göra något som kom medlemmarna till godo och det tycker jag vi gjorde i fjol även om det var några år för sent.
Så gonkan detta var en beskrivning om var pengarna tagit vägen och hade jag kunnat skulle jag scannat in det du bad om men är man datalektiker så är man
#32 Som du ser har Magnus blivit korrigerad i sitt inlägg så nej, han hade inte stavat det rätt och vuxenmobbning på hög nivå borde kanske inte förekomma och speciellt inte av någon som suttit som ordförande i en förening
Jag tillhör inte Syd eller så men…
En förening är SKYLDIG att vid årsmötet tillhandahålla/dela ut årets resultat. (Samt då givetvis verksamhetsberättelsen.) Dessa ska finnas att tillgå skriftligen på plats.

#34 Det fanna papper och verksamhetsberättelse men jag var snäll och gav bort mina till några som inte hade tagit papper och då jag hade läst och var nöjd så fick de mina :D
Anders de var lite svår att tyda men det var ju inte ert fel utan de var ju de ni hade anlitat som hade gjort det 100 , men man kunde ju tyda i slutändan att de inte var någon penga kris i föreningen ändå :D
Fast svar på frågan , jag har ju inte annonserat innan på syd och kommer absulut inte att göra det nu .
#35 Ok. Då är det ju bara för alla medlemmar som inte var närvarande att de helt enkelt begär att få nämnda "papper" från styrelsen. Finns säkert "i datorn" så det ska gå att få mailat också…
Har scannat och lagt in balansrapporten i tråden om shetland syds nya hemsida.
/sonja
Jag hoppas vi i Syd kommer göra vårt bästa för att stödja upp den nya styrelsen, eftersom det var ett stark back i ekonomin när den förra avgick!
Heja syd, vi är snart tillbaka på rätt spår!
# 38
Snälla du, jag tycker du skall läsa tråden shetland syds hemsida.
Mvh/
Magnus Archenholtz
#39 Magnus, jag läste precis den tråden. Detta var absolut inte riktat mot er i förra styrelsen. Ursäktar om jag formulerade det fel……menade absolutt inte på något sätt att det skulle vara ni i styrelsen som "slarvat" med ekonomin….
Jag tyckte den tidigare styrelsen var jättebra, så detta var absolut inget klagomål mot tidigare styrelse!!
mvh/sandra