Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 11594 ggr
Hanna-D
12

Selenbrist

Efter en intressant diskussion i går - hur yttrar sig selenbrist hos häst? Blir de fullt återställda och hur behandlas det? I så fall, hur lång tid tar det att bli återställd?

Annette
0

Vi köpte sto med föl 1981. Någon månad senare dog fölet pga selenbrist, 3,5 mån gammal. Han fick muskeldegeneration, blev stel och trots snabb veterinärhjälp gick han inte att rädda.

Pheobe
0

Selenbrist kan ge akut hjärtdöd, föl som föds med selenbrist har svårt att suga. Det kan även ge tuppspatt, pattellaupphakning, muskelskador, korsförlamning, "shivering" dvs nervskada i ryggen, kan även ge skador i hjärnan hos pålle. Selen brist kan också orsaka infertilitet.

Hanna-D
0

Hos äldre hästar än föl då?

AnnaLundin
0

#2 - Jag skulle gärna vilja se källor till att selenbrist skulle orsaka tuppspatt, shivering, patellaupphakning och korsförlamning. Jag har nämligen aldrig hört talas om det som orsak, är det så "enkelt" som selenbrist så vill jag gärna veta var jag kan hitta mer info om det.

(inte för att ifrågasätta, utan för att få lära mig mer)

mariajalrup
0

Utan att ha vetenskapliga belägg; vi hade en russtravare i slutet på 70-talet som blev väldigt dålig, rörde sig stelt med korta, korta steg - såg ut somom han hade total träningsvärk i precis varenda muskel i kroppen. Vi höll på ganska länge med undersökningar tills vår gårdsveterinär kom på tanken att det kanske kunde vara selenbrist. Han träffade mitt i prick - vi testade att ge selentillskott + B12 injektioner under en period och hästen kom tillbaka i full träning, helt återställd efter ett par månader.

Nu, i modern tid:), har jag mina nuvarande hästar på samma gård ( föräldragården ) och har en unghäst som inte vill bli frisk, inte har en helt klar diagnos. Jag tyckte att han hade lite samma rörelsebegränsningar som det där russet och chansade på att det kanske kunde vara selen som spökade denna gången också. Blodprov togs och bingo; selenbrist. Nu har vi börjat ge Tokosel och ska ta om blodprovet om ett par månader igen för att se hur det ligger då. Jag vill inte påstå att detta är hela problemet på denna hästen - han har visserligen blivit bättre men vi har gjort många andra insatser också som säkerligen spelar stor roll.

Men är det inte ett intressant sammanträffande? Kan selenbrist ha större betydelse än man tror?

UG
0

#2 Precis som Anna undrar jag vad du har för källa till uttalandet. Skulle vara intressant att läsa mer om detta. Jag har inte sett någon forskning på SLU att selenbrist yttrar sig i alla dessa sjukdommar.

AnnaLundin
0

#5 - det är inte så svårt att få selenbrist på hästar i vårt land. Vi har så selenfattiga marker att det krävs att man tillför selen i fodret på ett eller annat sätt för att det inte ska bli brister.

Alla svenska mineralfoderblandningar har selen tillsatt för att förhindra brister, men det gäller att hålla lite koll.

Sen kan man ju vara medveten om att selen och e-vitamin samverkar och i viss mån kan ersätta varandra.

pippa__
0

Kan man överdosera selen, eller det kommer ut i avföring/urin? Hur har man koll på hur mkt selen hästen ar fått i sej?

jalla
0

Vad jag har läst är selen giftigt i större mängder och bör inte överutfodras.

polgara
0

#8 Hästar kan bli selenförgiftade om man överdoserar, lagom är bäst, som det heter

mariajalrup
0

Selen kan överdoseras men enligt min veterinär så är risken för detta väldigt liten - det ska till mängder betydligt större än de maxdoser som anges. Jag följer det som står på produkten och följer upp med blodprov.

AnnaLundin
0

I SLUs häfte "utfodringsrekommendationer för häst" kan man läsa att:

• Dagsbehovet av selen är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt
  • Maxtolerans/dag är 5 mg/100 kg kroppsvikt.

Det är alltså ganska stort spann mellan behovet och maxtoleransen, så om man bara följer den rekommenderade doseringen av det preparat man ger, så är det nog ingen större risk för förgiftning.

[Teddy]
0

#8 Selen är ett spårämne, inte vattenlösligt, och kommer inte ut i urinen. Det lagras i kroppen och är därför viktigt att inte överdosera.

Aribigga
0

Min mosters häst hade selenbrist, jag minns tyvärr inte symptomen särskillt väl. Det jag minns var att det verkade som om hon hade ont i hela kroppen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

pippa__
0

#13 Ja, isf förstår jag att det inte är bra att överdosera om det lagras i kroppen :/

Ranni
0

Är det ff Veterinär som skriver ut Tokosel?

SofieN
0

#16 Om jag inte minns helt fel såg jag att det stog tokosel i hyllan på apoteket vilket borde innebära att det är receptfritt?

Cattis
0
mariajalrup
0

Tokosel är receptfritt men man kan också få det på recept - skillnaden är att på recept är det billigare pris på det, om jag är rätt informerad. Köpte mitt utan recept, tyckte inte det var ngt att trassla med veterinär för att köpa det.

Cattis
0

#19 Klicka på länken i #18 så ser du priserna - det stämmer att det är billigare med recept.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hittade en gammal tråd :) Vart kan man köpa Tokosel??

kicki80
0

Tidigare fanns det på Apoteket så kolla där:-)

thilda-
0

oki :) Hur mycket kan en sån burk/flaska gå på?

Hanna-D
0

Tokosel finns inte längre, det har utgått och ersatts av Selevitan.

Hanna-D
0

Här finns mer info om selevitan:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19781215000020&DocTypeID=4&UserTypeID=1 

Det är receptbelagt och jag tror jag betalade 270 kr för en liten burk men det var ett tag sedan = kan ha ändrats.

AnnaLundin
0

Vill man slippa recepten så finns det Selen och E-vitaminpreparat hos i princip samtliga foderfabrikat. Jag brukar köpa Basic selen + E på Lantmännen, finns både flytande och som pulver.