Instabil bak?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad innebär det? ngn som vet?
Vore intressant att veta vad man ska titta efter.
titta på den bakifrån i rörelse, så kommer du sannolikt att se att den "vinglar" med haserna eller kotorna, beroende på var instabiliteten sitter.

Det är vanligtvis bakknäna och inte haserna som är instabila, men man ser det lättast genom att hästen skruvar hasen utåt när den trampar igenom steget. Detta kan bli bättre när hästen musklar sej.
Tror jag förstår.. Tackar så mkt.
Någon som kan/vill förklara vad ngt gracil, omarkerade framknän, ngt gracil under knä? innebär (på extremiteter), vad man ska titta efter?
#2 - att de skruvar brukar kommenteras separat, det är också något som går att åtgärda med rätt skoning/verkning. De som jag haft som fått kommentaren instabil har inte skruvat, utan snarare "darrat" i sidled när belet belastas.
#3 - gracil betyder att benen är smalare än önskvärt. Gracil under knät betyder att det är främst nedre delen av benen som är smala. Och man vill gärna ha stora markerade ledgångar på shettisar. Omarkerade framknän är "små" helt enkelt.
Titta på Mulle http://www.lenafurberg.com/mulepage3.html han skulle nog klassas som gracil med välmarkerade ledgångar…. 

#4 Tja, man kan ju beskriva samma sak på olika sätt. 
Min kommentar är gjord utifrån vad jag själv sett till kritiken instabil bak, men jag är gud-bevars ingen domare. Bara överdrivet intresserad av exteriörbedömning.
Jag tycker man brukar kunna se att vissa får raden instabila kotor jag…
#5 Gud bevare?? Var det inte du som gärna ville bli domare?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 tack, kom på det själv när jag tänkte till…
synd jag kastrerade hästen om insabilitet kan växa/tränas bort men han hade nog ändå aldrig blivit godkänd så jag gjorde rätt. Men bra att lära sig se detaljerna! I det stora så ser de så lika ut…
Hade en häst som skruvade sig förr och fick nästan alltid komentaren "instabil bak", har träffat en handfull domare med den hästen och alla har sagt samma.
Så jag har helt enkelt förutsatt att det ät det som är instabilt? Körde den hästen med (så har bra uppfattning om bakbensarbetet) och kan absolut inte påstå att den var instabil på det sättet #4 beskriver (har dock sett det på någon enstaka häst på utställning). Hästen tog friska stabila steg, men när påskjutet kom så skruvades benet lite helt enkelt (så att hästen nötte utsidan av hoven mer så ni förstår).
Men det låter ju faktiskt logiskt att man borde skilja på instabil och skruvar som #4 sagt, men har som sagt aldrig sett någon använda det på "rätt sätt".
Hakuna matata!