Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1547 ggr
AnnaFagerell
0

Dagsformen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att dagsformen påverkar hästen i dess bedömning, det vet vi, men hur mycket påverkar dagsformen hästens visare och även skribenter här inne?

Själv tror jag att ett bråk med sambon/maken/makan/vännen etc påverkar ens humör negativt. (kan påverka positivt också men det hör inte hit)… Har fått höra att det finns dom som festar till lite en helg och sen sitter och avreagerar sig på forumet… Moget?!

Vad tror ni påverkar humöret och hur bör man hantera detta?
Kanske ska man inte efter ett gräl på jobbet sitta och skriva saker på ett forum? Kanske ska man inte efter några glas vin göra det heller… kanske bör man inte visa ponny nr två på en utställning om nummer ett gått dåligt? Hur har ni blivit påverkade i olika sammnahang?  Vågar man erkänna sina brister?

Själv funderar jag numera två och tre gånger innan tangenterna trycks in och ytterligare en gång innan skicka knappen används. Och dagsformen på utställningar har stooor betydelse för hästens visning och framträdande tror jag.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SandraO
0

Jag tror absolut på att dagsformen hos oss som visar påverkar när man visar sin häst(vid fler tillfällen också)

Jag blir tex alltid väldigt nervös när jag ska iväg med mina hästar, och detta visar sig först och främst när man kommer till lastningen. Jag tappar mycket fokus och blir stressas och självklart blir hästen nervös där med.

Jag vet att jag har kort stubin och jag blir nervös väldigt lätt i situationer man inte är så van vid. detta är något jag försöker bättra genom att träna på saker och ting, för att osäkerheten inte ska påverka!

Att bråka 1 timme med lastning och sen komam till plats stressad är ju inget att föredra!

Kratern
0

#0 Om du funderar både två och tre gånger innan tangenten trycks in…

Hur kan du då kalla alla spekulanter till din hingst för oseriösa?

AnnaFagerell
0

#2 För att det är så… De som svarat har bara givit mig skambud eller så har de bara velat veta vad han kostar och inte ens svarat på mina frågor…

Kratern
0

#3 Jag förstår…Flört

Om man tycker att ponnyn är för dyr så är man oseriös för att man inte är intresserad längre.

AnnaFagerell
0

#4 Nej. För det första står det i annonsen att endast svar via telefon! för det andra ställde jag flera frågor vilka inte blev besvarade utan jag fick bara ett tack det var för dyrt till svar… Det kallar jag oseriöst och bara snokande vad gäller priset.

Kris_J
0

#5 Nu har jag ju inte svarat på din annons men jag undrar i alla fall en sak.

Gällande: "tack det var för dyrt till svar… Det kallar jag oseriöst och bara snokande vad gäller priset"

Hade jag fått ett sådant svar hade jag uppskattat det, det känns för mig ärligt, och jag behöver inte ödsla tid på någon som ändå inte kommer att köpa.
Som du påpekar, du ville ha endast telefon förfrågningar, de som mailar är respektlösa.
Oavsett ovanstående, hur gör det dem oseriösa?

För övrigt kommer jag aldrig mer ödsla tid på mailkoversationer vid hästaffärer, den som vill ha något får vara så god att ringa. Saken är i ett annat läge när handpenning är på bankontot, då kan jag gärna mailaFlört

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#6 Eftersom jag ställde ett X antal frågor i samma "brev" som jag skrev priset så förväntade jag mig ett svar på dessa… så ja, det var en oseriös kontakt.
Jag brukar inte och har inte svarat på andra mail angående min hingst för jag velat ha telsvar men just detta meddelande kändes från början rätt bra. Så när jag då "erbjöd" andra alternativ och inte fick svar på detta så kändes det väldigt oseriöst.

Jag vet inte hur man gör med oseriösa svar… sånt som du kan få 10.000 för hingsten… och så säger man då ja det går bra men då får du hyra honom en säsong för den summan…

Jag kan tänka mig att maila om det i fösta anblicken står något åtråvärt. Men oftast står det bara vad kostar DEN… Eller varför säljer ni DEN… Eller nåt annat dumt. att ringa tycker jag är det bästa och jag har själv ringt på hästar som jag sedan inte köpt men då har man fått en uppfattning om något per tel som ksnake gjort att man backat ur men det tycker inte jag är fel.

Sen kan jag tänka mig att man mailar och frågar om hästen är kvar men då lämnar man namn och telnr så man kan ringa upp den som frågat

VeronicaP
0

Det är ju så att jag tror väldigt många inte läser annonserna ordentligt.
Jag har ju texfått frågan på en som jag har lagt ut och där de står klart och tydligt att hon inte har gjort något i sitt liv pga olika orsaker som inte har med henne att göra utan mig då jag var skadad mm (gäller stor häst) och ändå så frågar de om hon är riden , gjort 3 års test mm , sådant kan ju jag tycka är väldigt tråkigt när de inte läser ordentligt och man blir trött…

AnnaFagerell
0

#8 ingår i att vara oseriös tycker jag… är man intresserad läser man väl ordentligt

VeronicaP
0

#9 Kankse det men jag svarar med ett leende att hästen inte är gjord något med och att de står i annonsen ;) och önskar dem lycka till i sitt letande

AnnaFagerell
0

#10 ja det kan man göra… eller så svarar man inte alls… någon ringde på min treåring och undrade om hon var dräktig    Glad men dom ringde faktiskt dock

Ahnna
0

För att återgå till trådens ämne…

Jag går alltid in på tävlingsbanan eller ringen med fokus på den hästen, den klassen, den bedriften. Oavsett om jag var stressad innan eller inte fått sova ordentligt eller whatever. Som skådis får man lära sig att lämna sitt eget bagage utanför dörren till studion/replokalen och bara fokusera på sin roll, och jag tycker att tävling med häst är samma sak. Innan jag ska starta så fokuserar jag om från det som hände innan till det jag ska göra NU.

Vad gäller skrivande på internetforum så varken dricker jag eller skriver när jag är arg, utan funkar på samma sätt som vid tävling; jag fokuserar på ämnet och frågeställningen som diskuteras och svara utifrån egna åsikter. Annars kan man ju inte förvänta sig bra respons eller att man ska nå ut till de som läser.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AndersA
0

#11 eller så svarar man inte alls

Tycker det låter som en mycket seriös säljare när man själv hackar på köparna Oskyldig

Sonja m
0

När jag ska skriva här så tänker jag efter på vilka svar jag kan få och från vem jag kan få dem och oftast så struntar jag då i att skriva.

[Teddy]
0

#14 Skrattande

AnnaFagerell
0

#13 ska jag inte svar i telefonen? denna köpare ringde och frågade om hon var dräktig… en treåring…  klart man kan få hacka på "köpare" om dom nu var några köpare… inte i mina ögon inte… men så fick jag sålt på bättre håll istället så det var ju positivt

sanne
0

tycker detta var en underlig tråd ?! Enligt överskriften skulle den handla om dagsformen på visaren till häst. Men jag tycker mest den handlar om en persons privata försäljningar av hästar ?

Skulle aldrig låta yttre saker påverka min visning av en häst. Om jag så har festat, bråkat el bara är på dåligt humör ! Sen kan jag vara på dåligt humör efter, men inte när vi är i ringen !

Sen det andra samtals ämnet.. alla är inte lika kunniga som trådskaparen, det finns faktiskt dem som betäcker 2åringar o  det är inte konstigt att folk frågar ? men jag tycker faktiskt att denna tråd är helt urspårad, men men…

AnnaFagerell
0

17 Lika urspårad som alla andra trådar?!  Glad

Sen tycker inte jag att Sanne behöver vara sådär sarkastisk… kunnig?! För att man inte betäcker en treåring? det tillhör väl det allmänna hästvettet att veta!

Kris_J
0

#18 Det är inte ovanligt att 2-åringar betäcks, jag uppfattar det som mera vanligt i NL & UK, än här.

Så har man influenser utifrån kanske det är högst normalt att betäcka en 2-åring, man kan inte alltid utgå från sig själv. Då får man en väldigt "smal/trång" världsbild. Personligen skulle jag inte ens överväga att betäcka en 2-åring.

Och det finns också ett och annat exempel på 3-åriga ston som själva varit driftiga och blivit dräktiga som 2-åringar, eller hingstar som gått med ungstona och ägaren varit övertygad om att de varit för unga för att ta sig.

(Jag tror absolut inget av detta om dig Anna)

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#17 "Att dagsformen påverkar hästen i dess bedömning, det vet vi, men hur mycket påverkar dagsformen hästens visare och även skribenter här inne?"

Läser man sedan vidare så handlar det om att skriva på forum.
Jag tolkar TS som att hon undrar hur vi tänker innan vi gör ett inlägg här på iFokus.

sanne
0

jag har inte kallat någon vid namn som TS gör, men jag säger inte heller att vi betäcker stona som 2åringar, men det finns de som fölar som 3åring ! jag är inte det minsta sarkastisk, bara undrande över trådens innehåll då det inte handlar om det som står i överskriften.

VeronicaP
0

Mitt humör påverkar aldrig när jag visar häst , även om de inte sker så ofta att jag visar själv längre pga skador och annat , de som har hänt utanför eller innan de får man släppa när man går in i ringen :D

De är ju likadant när du jobbar , du kan ha haft en h-vetes morgon hemma men inte kan man tjura och uppföra sig illa på jobbet för det utan då får man allt slppa det och var go och glad :D

AnnaFagerell
0

#19 Det där finns inte i min värld… att ta föl på tvååringar… ush… Visste inte det var så utbrett ändå, där ser man… alltid lär man sig något nytt. Vet du hur dessa ston blir betäcka sedan? Låter man de "vila" upp sig med skelett och sådant?Intressant…

"#20 Exakt… jag vet att Jag påverkas och ibland/ofta(?) låter mig påverkas…

Gör inte mig något om tråden spårar ur och innehåller diverse… Är ju en uttryckfull tråd i sig och det var detta som var meningen… Kanske man håller sig på mattan i andra trådar   Oskyldig

#22 Jag kan känna att jag blir mer nervös om jag ite "mår bra" innan jag går in i ringen… Men jag skulle aldrig slita och dra i en häst för att den förra fått dåliga poäng eller stå och skälla pga domaren eller så.  Men det där med jobbet är ett problem för det vet jag på flera ställen där chefen kan vara sur och arg pga privata problem, ja även andra anställda också

Poängen med tråden är att granska sig själv, och andra… och kanske "kräka" lite =)

VeronicaP
0

#23 JO jag vet också många som låter de gå ut över anställda eller arbetskamrataer om de har en dålig dag och jag tyker har man en väldigt dålig dag då får man väl tala om det för folk runt omkring en och be dem att itne prata med en för att man är sur eller irriterad , är eg inte svårare än så :D

AnnaFagerell
0

#24 ha ha, just så gör jag på mitt jobb =)

cinna
0

Är det något jag lärt mig genom åren på diverse forum jorden runt, så är det att tänka både tre och fyra fånger innan man trycker "sänd" på sitt inägg. Speciellt om det berör ett känsligt ämne.

Vi människor är ju sociala individer och vana att tolka kroppspråket på den vi kommunicerar med, och eftersom det ju går förlorat vid chat/foruminlägg så är det ju som gjort för att missförstånd ska uppstå. Det som är skrivet kan ju aldrig tas tillbaka om det väl publicerats och kan ju komma upp till ytan lååångt efteråt…

På jobbet vet min chef att jag behöver lång startsträcka på morgonen, så det är ingen idé att be mig om något inna första kaffekoppen. Likaså är jag väldigt noga med att tala om för vår samordnare om något gått snett på morgonen så de förstår om jag skulle fräsa ifrån. (Ni som känner mig privat vet vad jag brottas med…)
Sen är det ju så att med tanke på mitt yrke kan jag ändå inte bete mig hursomhelt då jag ofta träffar människor i kris/rädda/stressade.
Då är det som Annha skrev, bara att trycka undan sina egna problem för att hugga tag i vad man har framför sig. Privatlivet får bara inte smitta av sig på jobbet!!

Charlotte-J
0

#26 Flört

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

sunt förnuft kommer man väldigt långt med dock är det en stor bristvara i vårt samhälle på alla plan.

Sen får man inte heller glömma att som man bemöter andra blir man själv bemött.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se