Häst med astma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett av mina ministon har hostat en tid, torrhosta. Eftersom jag vet att de kan bli hostiga om det är dammigt inne, så lät jag hästarna vara ute dygnet runt. Men hon blev inte särskilt mycket bättre, så idag åkte vi iväg med henne till Veterinärstationen. Hon har astma. Och ska nu behadlas med cortison och slemlösande i tre veckor. Sedan får vi se hur hon mår.
Jag vet ungefär hur vi ska eliminera risken för återfall när vi stallar in hästarna igen. Vattna höet, dammfritt underlag i boxen osv. MEN, om någon här inne har förslag till att förbättra stallmiljön vore jag tacksam.
Råspån säger min hovis, för det innehåller terpentin som ska vara bra för luftvägarna. Någon som provat ?
Torv säger någon, men det torkar väl när det får ligga i boxen, eller ?
Förslag någon ?????
Det har visat sig att hösilage är väldigt bra för hästar med luftvägsproblem (då slipper man blöta höet hela tiden) Tidningspapper vet jag att man använder.Lycka till!!!
Min mamma köpte en hosthäst (halvblod) för många år sedan, hostan han såldes på grund av försvann dock när han bytte stall! Så se över stallmiljön.
Det räcker inte att bara blöta hö - det ska helst ligga i en hink/badkar en längre stund.
Vi hade en ponny som var dålig för några år sedan. Min vet sa då att vi skulle använda torv. Men då måste det vattnas. Vettens egna häst var super känslig och hon använde bara torv sa hon. Men tidningspapper måste väl vara bra annars?
Har haft ett ministo med astma och för henne var det bara lösdrift som gällde och hösilage att äta. Hon kunde inte stå på stall.
När min kompis köpt en hosthäst med astma, byggde hon nytt stall i samma"veva". Det blev utan fönsterglas men med luckor. Luckorna stod för det mesta öppna om det inte var riktigt dåligt väder eller väldigt kallt. Hästen mådde utmärkt i en massa år i detta stall. Samtliga hästar stod på spån. Hosthästens hö blötlade eller vattnades rikligt.
Veritas odium paretFörvånad
Tack så mycket för era svar.
Något som jag tycker är konstigt är att till och med veterinärer tycker att hosthästar kan stå på spån. Vi använder alltid sågspån, och tycker det blir väldigt dammigt. Halm däremot, läste jag i en artikel, ska man inte använda.

Kanske de tänker på det spån man köper på balar? Jag köpte kutterspån på bal i vintras och det var avsevärd skillnad mot sågspånet jag haft förut.
"7 Vi använder också kutterspån på bal när vi inte fått tag i sågspån. Men vi har talat om att endera börja med torv eller kutterspån, åtminstone till hostehästen.
#6 - jag tror att man ska skilja på damm och damm. Det som dammar i spån är små sågspånspartiklar och visst kan de reta luftrören (spån är tämligen irriterande att andas in) men man får inga dammallergiattacker av dem.
Det damm som finns i t.ex hö är inte sällan mögelrelaterat i någon mån.
Jag skulle börja med att se över stallmiljön så att det är riktigt frisk luft i stallet, alternativt släppa på lösdrift.
Jag har haft en astmahäst på foder för många år sedan. Med henne var det viktigt dels att man blötte höet ordentligt och dels att höet hade riktigt god hygienisk kvalité redan innan man blötte det. Vi höll på att förlora henne en vinter när det hö som stallägaren tillhandahöll var för dåligt. Inte förrän vi testade att köpa eget hö blev hon symptomfri igen.
Hon mådde bäst på spån.
Men jag har också räddat livet på en (drygt 20-årig) hosthäst, som ironiskt nog skulle bo i mitt stall i några veckor medan utdömningen blev klar… Hästen var JÄTTEdålig hos sin fodervärd, så de ville slippa den direkt. Ägaren ställde den hos mig. Den placerades i den "sämsta" boxen i stallet, sett till luftväxlingen. Den stod på halm och fick småskvättar med torr havre samt torrt hö. Sämsta tänkbara förutsättningar alltså…
Efter en vecka var hästskrället helt symptomfri, så hon hamnade hos en ny fodervärd där hon levde pensionärsliv i ytterligare 10 år!!
"9 Jo det ska jag göra, se över stallmiljön menar jag. Och det första som gäller är i allafall att byta ut sågspånet mot något annat.

#10 Torv är jättebra till hosthästar tycker jag.
Ensilage i stället för hö , hade du kunnat så skulle du haft den på lösdrift.
Har också haft en häst som jag köpt som nästan hade kvickdrag helt fri idag och hon tävlar och mår hur bra som helst.
"11 Det är så skönt att höra att de kan bli friska från eländet. Jag tror nog att den här 16-åriga damen också fixar det, bara vi kan utesluta allt som kan framkalla hostan igen, när den väl gått bort vill säga. Idag är hon faktiskt redan piggare fast jag bara hunnit ge cortisonet 2 gånger. 
Nyfiken bara… Hur gör man vid ridning om de har astma, påverkas inte det (att de får svårare att få luft eller så)?
Hakuna matata!

#13 När jag jobbade på ridskolan hade vi faktiskt 2 st hästar som hade astma/bronkit de åt bricanyl tabletter precis som vilken astmatikier som helst och de kunde ridas och tränas lika mycket som de som inte hade det inget problem alls
Min veterinär sa att det gick bra att motionera mitt sto när jag märkte att hon inte var så tungandad längre. De mår bara bra av att motioneras/ridas/köras.
#14 Intressant! Aldrig hört om det innan *sökte lite på internet nu*
Är astma ärfligt?
För övrigt så håller jag också med om att det många gånger kan vara stallmiljön. Vi hade en hosthäst som kom hit (eller ja en uppfödning kom tillbaka). Hon fick stå i en utebox första halvåret, hade spån först men hon grisade ner något fruktansvärt så det vara bara att drömma om. Tog in halm som till alla de andra och nu står hon innomhus på halm, med torrt hö och allt annat "dåligt" där till utan problem.
Jag skulle nog tippa på att torv är bäst om man vatnar den hela tiden, men jag har fått upp ögonen för ett nytt strö til råttorna som suger ganska så bra (bättre än halm i.af) och inte dammar (då de är väldigt kännsliga!). Och det är hampströ, finns för 149 kr/storbal på granngården (kallas då "Lättströ"). Men andra med häst som provat det sade att det är väldigt drygt. Kanske vore något att prova?
Hakuna matata!
"14 Åt de hästarna medicinen för jämnan ? Min ska ha en kur cortison i 3 veckor, och förhoppningsvis ska det då gå över och vara bra över sommaren. Men kan komma tillbaka vid installningen.

#17 Ja de åt nästan hela året , men de hade utvecklad astma/bronkit
"18 Vad menar man med utvecklad astma i så fall. På fakturaunderlaget står: Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom, som vetten säger är astma. Fast det är klart astman kan ju vara av olika svårighetsgrad. Kanske våran pålla har en lindrig form ????
Trodde Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och astma var två olika saker?
KOL hade mer med rökning att göra medans astma ofta har en allergisk orsak.
Någon som är mer insatt i det här??
"20 Ja du har rätt, det betyder nog KOL, kanske. Jag fattar nada i det här nu. Fast vetten sa faktiskt astma, KOL kan det ju inte va när hon inte röker hi hi hi, Skämt åsido så är det ju så att astma har, eller oftast har allergiska orsaker, som tex dammiga miljöer.

Fast KOL har väl inte bara med rökning o göra utan kan bero på flera saker.
Jag tänker på kronisk bronkit när vetten pratar om astma.
Minns du mitt Dartmoorsto? Hon fick som astmaanfall, hon fick inte luft började stressa runt med vidgade närborrar och andades med hela kroppen, hostade. Vi fick ventipulmin (luftrörsvidgande) till henne som vi hade hemma och kunde ge henne vid behov och så fick hon slemlösande ett par omgångar. Melllan de större anfallen så hostade hon till ibland bara annars symptomfri.
Hon hade haft lite symptom i flera år när vi köpte henne och vetten hade tjatat på förra ägarna i flera år att göra nåt åt miljön men de fortsatte tom ha höns i stallet ändå :´(
Hos oss mådde hon prima med medicin.
Som strö hade vi kutterspån och fodrade med hö som vi blötte. Andra åtgärder vi gjorde var att aldrig sopa på kvällen, borsta ute eller använda vatten om hon var lerig, stressfri miljö då hon kunde börja hyperventilera om hon blev orolig ofta räckte det då med massage och lugnande ord. Vi blöttorkade stallet en gång i månaden på kanter osv där damm alltid samlas.
Tack Helene och alla andra för era svar. Självklart kommer jag/vi att göra allt för att Skrållan, som hon heter, ska få det så bra som möjligt. Just nu får hon sin medicin och vi vattnar höet som hon/de får ute.
Det är bra att vi har fått så många förslag inför nästa installningsperiod, lite att tänka på. Vi vill nämligen ha våra hästar inomhus vintertid, i den mån det går i alla fall. Vi kommer testa olika ströbäddar och se vad som fungerar bäst.
Vad gäller damm osv som alltid samlas i stall så har vi en stor industridammsugare som vi brukar använda till att få bort så mycket som möjligt av damm och spindelväv som samlas. Vi vår väl bruka den ändå mer till nästa stallperiod.