Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1805 ggr
Ahnna
0

Hur yttrar sig botulism?

En häst på en ridskola några mil härifrån har nyligen dött och diagnosen som veterinären på plats ställde var botulism. Om jag förstod rätt så var den enda symptomen hög feber på morgonen och på kvällen var hästen död. Kan man verkligen ställa en botulismdiagnos så enkelt? Jag vet bara hur botulism kan yttra sig på människor, med långvarig koma som följd. Men hur ser man på en häst att den har det? Måste man inte ta prover?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
0

Tror man kan se det på blodprov Botulinum är ett toxin som nervdödar hästen. Hästar är mycket kännsligare för det än människor och det krävs ytters små mängder för att hästen ska dö.. Visste däremot inte attd e fick feber i samband men det är säkert inte omöjligt..

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Teddy]
0

Två hästar i ett grannstall har haft det. Det började med sväljsvårigheter, diarreér. På den första misstänkte dom foderstrupsförstoppning, men efter att den dött konstaterades botulism. Den andra hästen dog också, trots snabb intensivbehandling på Strömsholm.

Hovgarden
0

#2 Stämmer normalt så börjar det med att de får svårigheter att svälja sen förvinner resten av kroppen bit för bit..

/Katja

ThiffannyJ
0

Här finns lite info http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3327

Står bla:

**Symtom på botulism
**De vanligaste symtomen på botulism är:

• Trötthet och dålig aptit.

• Muskeldarrning, stel gång.

• Svårigheter att äta och svälja.

• Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.

• Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hovgarden
0

#4 tack!

/Katja

Ahnna
0

Med andra ord är det inte så troligt att botulism vad orsaken till hästens död i grannbyn då? (Jag hörde bara att den hade feber, inget annat.)

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0

#6 Vad jag läste så verkar det som att det ofta blir fler hästar som blir drabbade då de äter samma foder och risken är stor att de får i sig samma bakterie…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hovgarden
0

#7rätt, då toxinet ofta beffiner sig i blötare föder sprids det även mera. Tror man brukar säga att ett foder över 70%ts är risken minimal för  botulism då botulinumbakterien intre trivs i så torr miljö så det är ju oxå en fingervisning. Har hästarna ätit hö då är det troligtvis inte det

/Katja

Ahnna
0

#8 Jag har hört att TS över 50-55% innebär en kraftigt reducerad risk för botulism.

Hursomhelst låter det ju inte som att hästen ifråga verkligen dog av botulism. Anledningen till att jag startade tråden var inte att beskylla den behandlande veterinären för tjänstefel, utan för att en kompis till mig hade hört talas om historien om den döda hästen och därmed tagit beslutet att aldrig mer fodra med hösilage "för att det är livsfarligt". Jag fick intrycket att nämnd kompis tyckte att det var fel av mig att fodra med hösilage, eftersom hästen i grannbyn faktiskt hade dött av det. (Påstående.) Efter vad jag har läst här låter det inte så troligt att så var fallet, jag bara hoppas att stallet som drabbades av det plötsliga dödsfallet tar reda på fakta och inte antar att det var botulism som var boven utan vettig provtagning av hästen. (Och fodret?)

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
0

ja precis jag kom inte riktigt ihåg halten heller och jag vet att det som din kompis säger kan vara ett problem..Vi har hösilgae i år ett torrare, men faktum är att hästar faktiskt föredrar blötare foder (vetenskapligt bevisat så inga påhopp tack!) Men det är så och har man häst hos oss fodrar vi med det,går man och mår dåligt över det dag o natt så kan man ju alltid vaccinera, vilket ju iof oxå innebär en risk eller flytta hästen…

/Katja

Ahnna
0

#10 Samt att vaccinering inte innebär något 100%-igt skydd eftersom man inte kan vaccinera mot alla former av botulism.

Mina hästar vill också mycket hellre ha blött hösilage, runt 60%. Jag har nu ett "hösilage" med 77% TS och det är väldigt torrt. När jag fick en bal nyligen som var lite blötare så kastade sig hästarna över det och ville absolut inte ha det 77%-iga.

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
0

#11 precis ang vacc

Undersöningen visade tom att hästarna hellre år ensilage alltså 30% rätt häftigt eftersom de flesta alltid påstår motsattsen

/Katja

Ahnna
0

#12 Allt är ju ensilage egentligen, bara att vi hästfolk kallar vårt lite torrare ensilage för hösilage, om man ska vara petig. Jag har haft 30-40% TS nån enstaka gång och visst, hästarna har ätit upp det, men det har varit riktigt dålig kvalitet med mycket mögel och jäst i de balarna. Därför siktar jag på över 55% när jag köper numera, men i år hade jag oturen att min höleverantör inte inser riskerna med att ha för torrt hösilage. (Kondens innanför plasten = risk för mögel. Samt att det inte blir ordentligt ensilerat.) Så jag har haft en TS runt 70-77% hela säsongen. Obestämd

www.stuteriprecious.se

Kaprifolen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har just haft veterinären på besök och han konstaterade botulism på ett av våra ston. Vi hade själva en misstanke om foderstrupsförstoppning. Hon har inte ätit ordentligt på några dagar, men i morse så stod hon med tungan utanför munnen. Hon fick en påse med dropp för att inte bli uttorkad, blir hon inte sämre tills i morgon kunde det finnas en liten chans till förbättring. Finns det någon här som har råkat ut för detta? Vet att prognosen är dålig, men frågar i alla fall.