Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 3262 ggr
Mini-Angel
0

BRUKSTÄVLING 16 April!

RKS anordnar en Brukstävling på Skogslotten i Norrköping den 16 April.

Propp kommer!

Så sätt igång o träna nu så ni är redo Skrattande

cinna
0

Hur är det med A2 vaccinationer numera?

Mini-Angel
0

#1 Vi har ej haft det som krav att ponnyerna ska vara vaccinerade tidigare,men ska ta upp frågan på vårat Årsmöte nu i Mars o se om det blir några ändringar

cinna
0

#2 ok… får se om det förblir oförändrat då… Flört

SofieN
0

Vad är det för grenar som kommer vara med?

mizabella
0

:D WOHO!! se till att anmäl nu ALLA!

Mini-Angel
0

#3 Enligt reglerna på RKS hemsida så rekomenderar vi vacc men det är inget krav Glad

#4 Klasserna kommer vara alla hoppklasserna,Handlerhoppning,Riden precision o Agility,Körd Precision,Tömkörd Agility/Precision,Vanlig Agility samt nytt är att vi kommer ha Clear Round Agility o Precision på enklare bana (agility) för tex unghästar. Givetvis får man starta både Clear Round samt "vanlig" klass om man vill Flört

Propp kommer alldeles snart-skriver för fullt! Skrattande

SofieN
0

Åhå, Clear Round låter som nånting för mina pållar. Så får dom börja nånstans ;)

Aribigga
0

Norrköping låter lite väl långt för mig men vafan ska syd hoppa över sin bruksdag får man väl överväga saken :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

cinna
0

#6 Låter jättespännande med de klasserna. Ser fram emot att läsa proppen.

Helgen den veckan *var* ledig från andra aktiviteter *ler oskyldigt*

Shoshone
0

Gäller någon klass för 1-åringar eller börjar det vid 2 år?

Mini-Angel
0

#10 Det är åldersgräns 3 år,då får man starta vissa klasser-läs mer på RKS hemsida om reglerna Flört

#7 Ja ni måste komma nu! Vi kan ju åka i karavan från stallet hahaha

#8 Klart du ska komma!!! Man får inte glömma alla superfina rosetter o priser RKS alltid har på sina tävlingar Flört

#9 Kanon ju! Då har du bokat in detta nu Skrattande

cinna
0

# 11 Jag får nog gå och läsa på reglerna lite till.. Missade det här med åldergräns alldeles.
Hade annars tänkt komma med någon av våra 2åringar som behöver miljötränas. Agility är ju en bra början Flört

mizabella
0

Det är bara att ni bokar in den 16 April! :D

Någon som vet redan nu vilka klasser ni ska anmäla till?

Någon som ska vara med i körklasserna?

Adnocc
0

Hittar inte hemsidan, vad är adressen?

Shoshone
0

Är det pass-krav på hästen?

Mini-Angel
0

#16 Eftersom endast registrerade ponnyer i SSS får deltaga så krävs pass ja

Mini-Angel
0

Proppen är nu skickad till webmastern så snart dyker den upp på hemsidan Glad

Ahnna
0

Jag försöker hitta boende för mig och 2 stycken ponnyer (ston, de kan stå i samma box) i närheten av tävlingsplatsen natten mellan 15:e och 16:e april. Tips, någon? Jag kommer norrifrån, genom Stockholm. Närmare Stockholm är också okej, allt är bättre än att åka ända hemifrån (nästan Gävle) tidigt på morgonen, eftersom jag ska bygga banor innan alla andra kommer.

#18 Lägg ut proppen här också! Glad

För mig är Clear-Round-klasserna mest attraktiva, samt handlerhoppningen förstås. Måste bara hitta någonstans att träna… *snö, snö, snö*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#19. Bor i söderköping (ca 20 min från skogslotten), kan kolla med dom jag känner runt omkring i stallen om dom kan tänka sig låna ut en box.

mizabella
0

Proppen finns ute på hemsidan nu! :D

[Teddy]
0

#19 På Skogslotten finns sovplats att hyra.

cinna
0

…och så till frågestunden efter att ha läst proppen:

Klass 5a och 5b: Är det bom på marken i a och ngt upphöjd i b?

Klass nr 17 Riden Agility: Hur höga är ev. hinder?? Får barn ha ledare?

Clear round-klasserna: Får sådana som jag med ingen rutin i dessa sammanhang, men med äldre häst vara med?

Hade hoppatrs på dressyrklasser, men det kanske kommer vid ett senare tillfälle?

mizabella
0

#23. Kan försöka svara på dina frågor så gott jag kan så får någon annan som vet mer fylla i :)

Klass 5a och b är hindrena 10 cm (skillnaden är att i a har man ledare och i b utan ledare med vuxen på banan) Klass 5c och d är 20 cm.

Klass 17 skulle jag tro har lika höga hinder som vanliga agility! brukar inte vara så mycket 'hopp-hinder' men dom kanske ligger på runt 40 cm (max).

Klart alla får vara med clear round (iallafall som jag förstått det) syftet är nog för både unghästar och dom utan rutin :) eller som kanske vill värma upp till andra klasser etc.

Tror dressyren är 'borttagen' för att spara lite tid + att vad jag sett så har det inte varit så mycket anmälda till det.

Jag reserverar mig för fel men hoppas jag svara någolunda rätt och att lite klarna :)

mizabella
0

*Dressyren borttagen just den här tävlingen* mena jag såklart! det kommer säkert vara med på tävlingar längre fram! :) men fråga dom på RKS.

Ahnna
0

#23 Du har fått korrekta svar av #24.

Den här gången blir det ingen dressyr, eftersom det ofta tar hela dagen och då krävs fler banor för att kunna ha flera grenar på samma tävling. På KM är det däremot alltid dressyrklasser, om det inte skulle bli det någon annan gång under året. Plats och datum för KM kommer nog bestämmas under våren.

I riden agility så brukar det bara vara något enstaka hopphinder och det är sällan högre än 30-40 cm.

Riden agility görs utan ledare, om inget annat framgår av proppen. (Ibland har vi en ledklass och en utan.)

www.stuteriprecious.se

Silenos
0

#23 Jag har några barn som rider hos mig, som gärna tävlar dressyr. Var bor du ? Vi kanske kan hjälpas åt att ordna en tävling med dressyrklasser ?

Vi kommer anmäla ett gäng till den här tävlingen. Jag måste bara kolla vad som gäller med max antal starter. Barnen är tävlingssugna men jag vill gärna vara med i körningen också.

Ett av mina ridbarn tävlade riden agility för första gången i höstas. Då fick man ha vuxen med på banan . Det tycker vi är bra. Glad

Ahnna
0

Jag ser att det har smugit in sig ett litet fel i proppen - klass 8 är hoppning 60 cm och Handlerhoppning är förstås klass 19.

Ett förtydligande till hur vi tänkte med "Bästa 3-åring" kanske också behövs: startar man klass 20 och 21, som ju är clear-rounder, så räknas ändå tiden och eventuella fel in i priset "Bästa 3-åring". Men är man felfri i de klasserna så får man såklart en clear-round-rosett för den bedriften.

De klasser som 3-åringarna kommer att kunna delta i för att kvala till priset är klass 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21. (Läs igenom reglerna för att se hur många gånger per dag samma ponny tillåts starta!)

www.stuteriprecious.se

cinna
0

#26 Har en dotter som gärna vill tävla, men hon är absolut inte mogen för mer hoppning än 10-20 cm, så därför hade dressyren varit ett bra alternativ för henne och vår lilla pensionärsdam.
Hursom helst så förstår jag hur du som arrangör tänker, vi hoppas på dressyr någon annan gångGlad

#27 Bor strax utanför Linköping. Du då?

[Teddy]
0

Är det bara för RKSmedlemmar?

Silenos
0

Jag bor 5 mil NV om Stockholm. Men vi får tänka till lite så kan vi nog få in någon dressyrtävling under säsongen.

mizabella
0

#30. Ja så bli medlem och va med :D (om du har möjlighet såklart)

[Teddy]
0

Jag tänkte på alla ridbarn på Skogslotten. Om dom vill tävla måste dom alltså lösa medlemsskap?

mille-star
0

Jag tycker att ni borde införa krav på att hästarna är vaccinerade eftersom smittorisken är stor på tävlingsplatser! Även hästar som är vaccinerade kan föra med sig smittan hem vilket inte är trevligt!

#16 Enligt svensk lag så är det krav på att alla hästar ska ha pass oavsett ras och ålder!

Shoshone
0

Ja vet, vi har det på alla förutom honom. Han är 22 år och lever inte så länge tillGråter Han är en fånghäst. Vi har ägt honom i 17 år och han ska få dö här med och grävas ner i sin gamla gärsgårdshage som han bodde i när han var ung och frisk!

Och till alla kritiker på detta forum så; JA vi har vapen! JA vi har tillåtelse att ha vapen! JA vi har mark att gräva på, närmare bestämt 200 hektar, JA vi ska ansöka om det till länsstyrelsen, JA, vi har grävmaskin! och NEJ min vän ska inte bli hundmat eller åka med någon slaktbil så jag tycker inte han behöver något pass..

Ursäkta tonen men ja tänkte att det är bäst att gå i försvarsställning innan "nån" skrikerFoten i munnen

mizabella
0

Slänger också in en fråga :)

Vad är det för spårvidd som gäller på rockarden till körklasserna?

Ahnna
0

#34 Jag håller med dig. Sist frågan kom upp i styrelsen så var det dock flera som tyckte att det är onödigt med vaccinering och som därför röstade nej.

#36 Vi har inte bestämt någon spårvidd ännu, men frågan ska diskuteras på årsmötet. Dock så anser jag i alla fall att ett eventuellt beslut om spårvidd inte påverkar den här tävlingen, eftersom proppen redan har kommit ut. (Men framtida tävlingar berörs naturligtvis av en nytillkommen regel.) Så tillsvidare gäller "valfri spårvidd".

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#37. okej ska eventuellt köpa ny vagn så funderar på vad jag ska köpa för spårvidd.. tyvärr inte så många som är 110cm (eller är det 125cm tillomed?) dom är oftast smalare. Men då vet jag att det antagligen är 'grönt' på den här tävlingen iaf!

Ahnna
0

#38 Enligt TR så gäller 110 cm för A-ponny i lätt klass nu, men RKS har ju haft lite egna regler eftersom vi bara har klubbtävlingar. Men har du för avsikt att tävla även på andra tävlingar (lokalt och uppåt) så är det 110 cm som gäller. Och högre upp i klasserna gäller 125 cm. (Ja, jag vet att det är svårt att hitta bra vagnar, man får ta fram stora plånboken!)

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#39. Tack för infon! får se hur mycket plånboken erbjuder ;)

mizabella
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

PUTT! glöm inte att anmäla!!

PP
0

#34 Om du har din ponny vaccinerad förstår jag inte varför du oroar dej. En ovaccinerad häst blir sjuk om den blir utsatt för smitta = åker inte på tävling, medan de vaccinerade kan bära på smitta utan att visa symptom = kan smitta andra. Det är den med ovaccinerad häst som tar risken genom att delta.

TR har inga krav på vaccinering på klubbnivå.

Personligen gillar jag inte den falska trygghet vaccinering kan föra med sej. Smittrisken är mycket liten om man bara tänker sej för och exempelvis inte låter hästar nosa på varann och man inte tillåter folk springa runt och klappa på häst efter häst.

Det finns ju inget vaccinationskrav på utställning och på de 20 år jag varit aktiv har jag aldrig hört talas om ett sjukdomsutbrott efter utställning.

Aribigga
0

Det blir tyvärr inget för oss, insåg att norrköping ligger bra mycket högre upp än jönköping och det blir för långt att åka från skåne…

lurvponnyn.vimeddjur.se

mizabella
0

Putt!

Är det 80kr eller 60kr som gäller per start?

Mini-Angel
0

# 44 Då proppen kommit ut innan Årsmötet varit så gäller proppen dvs 80 kr/start

kuusou
0

För långt borta annars hade vi gärna ställt upp :(

Angående med vaccination tycker jag det är bra att det bara är rekomenderat men inget måste. Min lilla är nu vaccinerad  en gång men det var första och sista gången för honom. Han klarar inte av det och hade varit tråkigt om vi inte hade kunnat komma ut på sådant här för att han inte klarar sprutan.

http://minihingstar.n.nu

Mini-Angel
0

Kom igen o anmäl nu så vi kan genomföra denna tävling Flört

Har inte fått in en enda anmälan än……

mizabella
0

Sitter och skriver 3 anmälningar nu! :)

Kom igen och anmäl nu!! Bra sätt att komma igång på nu efter vintern!

Silenos
0

Vi håller på och sätter samman laget . Glad Vi fyller bil+släp med tävlingssugna barn , föräldragroomar, mig själv och hästarna. Lite sena med anmälan, men ni slipper oss inte.

mizabella
0

#49. haha bra inställning!

Ahnna
0

Jag måste hitta boende för hästarna, sen anmäler jag 6 starter. Glad

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#51. Har du pratat med skogslotten? tänkte om dom ev kan låna ut några platser.

mizabella
0

Jag märkte en sak nu! det står handlerhoppning klass 8, är inte handlerhoppning klass 19?

eller snurrar jag helt nu! ;)

Ahnna
0

#53 Jo, jag påpekade det i #28. Följ det som står på anmälningsblanketten så blir det rätt. Glad (Blanketten för 2010 gäller.)

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#54. Sorry missa det! tack!

mizabella
0

Putt!

Mini-Angel
0

Har fått in anmälan från EN person så intresset verkar inte vara så stort fast vi nu anordnar tävling neråt i landet Flört

Anmälningstiden går ut nu på onsdag o händer det inte så mkt mer så får vi lov att ställa in Rynkar på näsan

mizabella
0

Jag ska posta mina anmälningar nu, inte hunnit! min syster skriver också en anmälan och ska skicka!

Kom igen och anmäl nu så den blir av…. intresset var ju så stort först? hm. Händer alldeles för lite bruks i shettisvärlden så passa på nu, det kommer bli dunder kul! :)

Silenos
0

MIna anmälningar postas imorgon eller i helgen. 12 starter.

cinna
0

Mina anledningar till att anmälan inte kommit in än:

Jobbar den 16:e, men jobbar på att försöka byta…

Kan inte delta i kör- (har ingen inkörd häst) eller agilityklasser (har aldrig tränat detta och tävlingsplatsen är ju inget träningstillfälle precis)…

Hoppning, återstår att se hur mycket dotter och häst kan i helgenFlört

Så, som du ser är det lite mycket som hänger i luften

Kan ju säga att jag jobbat lite hårdare för att byta jobbhelg om det hade anordnats tömkörning och dressyrklasser dvs vi kunde ha varit med i mer än de 2 klasserna som kan vara aktuella nu…Tungan uteFlört

Mini-Angel
0

#60 Det finns tömkörningsklasser både Clear Round o "vanlig" precision

Agility banan kommer vara öppen ca 15-20 min innan första start för lite träning då det är lite "unghästinriktat" ,jag kommer tex med två st som aldrig sett Agility hinder tidigare,se det som träning! Flört

cinna
0

#61 Tungan ute

Missade klass 12!Skäms

Som sagt var, jobbar på att inte jobba den 16e…för åka och titta vill jag i alla fall göra!!

mizabella
0

#60. Jag ser det mer som träning och ha kul än tävling! :) anmäl och testa vetja! alla kommer stötta/heja/hjälpas åt. Hoppas det löser sig med jobbet!

Tömkörd precision finns somsagt som clear round :) i den vanliga precisionen kan man ju skritta och små trava också om man vill.

Kan tipsa om handlerhoppning också, kul!gäller bara att få in sin egen hoppteknik :D

cinna
0

#63 Det hörs att du inte känner mig Flört

Om jag tränar, så tränar jag för att tävla, och tävlar jag, så tävlar jag för att vinna…

…och sedan undrar folk var mina barn har fått sina "vinnarskallar" ifrån!Oskyldig

mizabella
0

#64. okej :)

#61. vore så synd om tävlingen inte blir av, har det kommit in fer anmälningar idag? Hur många behövs det för att den ska genomföras?

jag posta mina igår!

Ahnna
0

#64 Jag är som du vad gäller tävling, men första gången mina hästar introduceras till en ny gren så släpper jag på alla krav och bara låter dem bestämma var ribban ska ligga. Oftast går det bättre än jag förväntar mig, faktiskt. Glad

Du har ju tillfälle på den här tävlingen att först starta i clear round-klasserna i varje gren (agility och precisionstömkörning) och sen starta i de riktiga tävlingsklasserna direkt efter. Agilitybanan kommer ju som sagt att vara öppen i några minuter innan första start, så ta tillfället i akt och ge dig själv och pållarna lite intensivträning! Skrattande Det ska jag göra med mina 3-åringar som kommer med.

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#66. Det jag försökte få fram ;) håller med.

Silenos
0

Det är det som är det roliga med RKS. Jättebra foum för barnen också att komma ut o prova på.

Mini-Angel
0

Vill bara inflika att första klassen med "hoppning" är en bom på marken man kan skritta genom hela banan med ledare Flört

ALLA barn får även rosett hur det än går,att se lyckan i barnens ögon när dom får sin rosett för att ha "hopptävlat" är oslagbar!

mizabella
0

Några fler anmälningar idag?

Mini-Angel
0

# 70 Har fått anmälningar från dig o tidigare Ahnna

Kom igen nu! Anmälningstiden går ut på onsdag o förlängs inte

mizabella
0

#71. Gud vad tråkigt..

Min syster har också skickat men den kanske kommer imorn!

Håller med, kom igen och anmäl nu! skulle vara så tråkigt om den inte blir av..

Ahnna
0

Hur många starter behövs för att det ska gå ihop? Få deltagare är förstås tråkigt, men går det bara runt ekonomiskt så gör det ju inget om det bara är 5-6 ekipage totalt som deltar. (Det är ju alla andras förlust om de inte är med! Tungan ute)

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#73. Om det går att genomföra den ändå kan jag tänka mig att efteranmäla fler starter med mina!

Somsagt, det är alla andras förlust om de inte är med! för jag vill verkligen att den ska genomföras - ser fram emot det! både för min och hästarnas skull.

Silenos
0

Våra anmälningar ligger på lådan.

Ahnna
0

Jag kan också efteranmäla 1 eller 2 starter om det behövs för att det ska bli nåt. Glad

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

Nu väntar jag med spänning och håller tummarna….

Blir den av?

Mini-Angel
0

Har nu fått in ett gäng anmälningar här i sista minuten! Skrattande

Har börjat lite smått med startlistorna,populärast som alltid är Handlerhoppningen! Flört Agilityn är många anmälda till oxå.

Så håll utkik på RKS hemsida framöver så kommer snart startlistor o ryttarmeddelande ut. Måste bara stämma av med vår kassör om allas betalningar .

Har beställt kanonfina rosetter till Hederspriserna

* Bästa Barn

* Bästa Senior

* Bästa Sto

* Bästa Hingst/valack

* Bästa 3 åring

* Dagens Sötaste

Mini-Angel
0

Nu är startlistor samt ryttarmeddelandet skickat till vår webmaster så snart finns det på RKS hemsida Skrattande

Varmt Välkomna!!

mizabella
0

Nu finns det på hemsidan! :)

Mini-Angel
0

OBS!

Måste tyvärr meddela att det ej blir någon servering på lördag pga sjukdom! Så ta med egen fikakorg!!

Ahnna
0

Jag efteranmäler till klass 12 så att det blir 2 startande i den klassen istället för en clear round. Glad

www.stuteriprecious.se

mizabella
0

#82. Kul! inte lika kul med bara clear round :)

Kida
0

Är det någon som har några resultat?

Är ju lite nyfiken Glad. Hoppas att ni har haft en trevlig dag!

mizabella
0

#84. Skappa precis en ny tråd för resultatet! kommer ut snart! :)

Det var en toppen dag!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.