Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1009 ggr
kuusou
0

Klippa nu ?

Funderar nu seriöst på att ta och helklippa Prinsen. Han har nu i dagarna börjat småfälla men det är knappt. Vi har haft över 15 grader ute i snart 2 veckor, idag svettas man när man har T-shirt bara. Så börjar bli lite orolig om han kanske nästan blir överhettad av att gå ut då jag tror  att han har någon störning så att han inte kan svettas. Han har aldrig svettats under arbete, inte ens i värme + tungt underlag och att han var helt till sig.

http://minihingstar.n.nu

UlrikaHalfvarsson
0

Hur gammal är han? unghästar brukar vara lite sena med att fälla. Varför funderar du på att klippa honom om han inte svettas?

Vissa hästar har det lättare att svettas medans andra inte svettas ofta, din kanske är av det senare alternativet.

kuusou
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han är 6 år gammal. Är bara rädd att han blir för varm då dom går i hagar utan skugga samt att han tränas runt 4 dagar i veckan. Har nu 26 grader i solen (18 i skuggan). Hoppas att det är att han inte blir svettig lätt som du skrev. Men har även läst att det finns hästar som inte kan svettas så är bara orolig att han kanske har sistnämnda, och då är det ju synd om honom att gå med vinterpäls i denna värme.

ThiffannyJ
0

Har du provat med B-vitamin? Finns ju som pellets och kan hjälpa till om hästen har svårt med fällning.

Jag kan inget om det här med klippning eftersom jag aldrig klippt en häst, men rent spontant så känns det sent.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Ge han tex B och E vitamin så brukar det sätta fart

myra82
0

Ska man klippa hästar så ska man göra det helst senast januari för att inte sommar pälsen ska bli förstörd.

mille-star
0

B-vitamin har ingen effekt på pälsfällning utan din häst kan ha proteinbrist om den inte fäller ordentligt.

Om du klipper så döljer du problemet för hästen börjar nog inte fälla mer för att du klipper den och så länge den inte blir svettig så bör det inte vara någon fara. Är du orolig för att han inte fäller alls så rådfråga veterinären.

ThiffannyJ
0

#6 Vad lustigt! Här har B-vitamin positiv effekt!

www.minishetland.com

SofieN
0

Det allra bästa skulle kanske vara en injektion med b-vitamin om han är så sen?

Är han lite klippt nu, eller är han helt oklippt? Jag har upplevt att dom är senare att släppa pälsen om man klippt.

Hanna-D
0

Har en gång haft en ponny som inte fällde. Vi gav en injektion med beviplex och ultrasan och sedan rasade pälsen av.

Att ge B-vitamin i fodret ger enligt forskning ingen effekt på pälsfällningen men det skadar absolut inte, jag brukar ge mina det i samband med fällning ändå Glad

kuusou
0

Han har gått på B-vitaminer i över 2 månader så det hjälper inte, han har inte heller proteinbrist då han både får bra hösilage samt lusern >__< Han är filtklippt sedan tidigare så det kan ju han är sen med fällningen men alla andra hästarna i stallet har nästan fällt klart klippta som oklippta.

ThiffannyJ
0

Det var väl någon annan här också på forumet som hade problem med fällningen, och den pållen var också klippt har jag för mig? Kanske hänger det i hop?

www.minishetland.com

Sherlock
0

Hade samma problem i fjol. Veterinären rekommenderade KISELGUR, finns i de flesta ridsportaffärer, under 100lappen för en burk som räcker hur länge som helst. Det hjälpte!

AnnaFagerell
0

Det är ingen fara att klippa. Man förstör inte sommarpälsen för man kommer inte så långt ner.

Men det bästa är om hästen fäller själv. Är bara april nu. Den tar inte skada av pälsen. Mina är avfällda i början av Juni.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
0

Jag tror att de kan hänga i ihop med klippningen faktiskt , har märkt det ibland på häsar som är klippta på vinern att de kan vara senare med fällninngen..

#13 Det är väldigt olika de där , en del hästar kommer helt fel i sin pälssättning om de lopps nu och vissa maskiner kommer väldigt långt ner i