Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 4122 ggr
AusaBausa
0

fd hingst med ston, när?

Hur snabbt har ni släppt ihop er kastrerade hingst hos stona?

Vågar ni släppa ihop relativt nykastrerade hingstar med dräktiga ston?

Pernilla77
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag läste i senaste ridsport att man ska vänta ca 2 månader med tt släppa ihop nykastrerad valack med ston

Jag skulle inte släppa in honom till dräktiga ston
De är tunga och kan inte riktigt försvara sej och då kan det uppkomma skador. Sen kanske han jagar dem och då kanske de kastar

AusaBausa
0

men beror det inte lite på hur hingstig han är och hur pass starka stona är? han är väldigt lågt i rang mot dem samt att de ej är jätte stora ännu då de ska ha i juli-augusti..ja det var svårt detta…kanske ska ta med honom ner t hagen o se hur han beter sig mot sin mor o syster innan man släpper ihop dem..

eller får jag göra som så att jag delar av hagen o har de på varsin sida staketet iallafall..kanske säkrast så..

får fundera lite till..

Hur har ni andra gjort?

ThiffannyJ
0

Jag skulle inte heller släppa i hop en nykastrerad med dräktiga ston.

MEN, oavsett om han är hingst eller inte så ska han defenitivt inte gå på eller jaga ett dräktigt sto, då är det nått som är fel.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Trine
0

Jag kastrerade min 4 åriga hingst på hösten och jag släppte ilag honom med stona ca tre månader senare o det gick jättebra, iof så var det vinter då o då brukar hormonerna sova i vilket fall som helst.

AusaBausa
0

han kastrerades i februari så det var lite o att ta i att skriva "nya kastrerad" men vet ej hur länge de går under benämningen nykastrerade ;-)

#4var de dräktiga då?

han har aldrig betäckt och är född 08. Inte speciellt hingstig i närheten av andra hästar heller…

men men jag får kanske ta det säkra före det säkra o ha de isär fortfarande..ville bara så gärna låta de också få gå på bete och sen när det börjar närma sig fölning ska stona ändå hem för att få föla hemma i lugn o ro.

Annette
0

Jag har släppt ihop dem efter tre veckor.

Däremot släpper jag aldrig ihop nya hästar med högdräktiga ston, oavsett kön eller om de känner varann sedan tidigare.

AusaBausa
0

hur långt har de gått när de är högdräktiga :-S

AusaBausa
0

hm egentligen så är jag nog mer orolig för min gamla valack än Keso, för honom kan de nog sätta på plats, men den gamla kan vara liiite tjurig så bäst att låta dem gå i varsina hagar o så får de ses igen när fölen blivit stora nog att klara det..säkrast så inget händer…

Trine
0

Jag har en som är dräktig,hon är ber. 19 maj, o han nosade på henne o ville hälsa men hon bara gav honom en "blick" så han backade direkt..Flörthan har inte jagat nån av mina ston, snarare min tvååring som trakaserar honom o vill springa o leka..

AusaBausa
0

ja stona brukar ju kunna säga ifrån om de ej vill… Flört

Hanna-D
0

Skulle vänta ett par månader för säkerhets skull. En annan tanke innan ihopsläpp… Se till att såret är ordentligt läkt så det inte går upp vid ihopsläpp/om valacken klättrar på stona.

AusaBausa
0

han kastrerades i februari..

AnnaFagerell
0

Jag skulle ha koll oavsett när han kastrerades eller ej… betäcker han ska han inte gå med ston alls… Men du kan nog testa släppa honom med ston nu om du vill. Ett dr sto säger säkert ifrån

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AusaBausa
0

ja han hälsade på dem i dag o han gjorde ingen tillstymmelse t att vilja betäcka, ville bara klia dem o sen äta..mor var sur o sparkade direkt syster tyckte bara det var kul men gav honom en halvhjärtad spark sen men där efter betade de alla 3 o när jag tog ut honom igen så skrek syster efter honom ;-)

Får dock se hur jag gör…min travarvalack ska ju med komma in i hagen o vet ej hur han beter sig…ngt egen men har ju gått m de 2 stona förr o även när Kefir var dräktig o tom m i hagennär Kelda föddes o hjar vaktat henne sen dess som sin egen..