Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1757 ggr
Anemona
0

Ny rubrik: TÄVLING & BRUKS!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Till er som bestämmer över denna sida. 

Lägg till rubriken TÄVLING & BRUKS

Vi är många som tävlar och använder våra shetlandsponnyer till annat än gräsklippare. Shetlandsponnyn har ett fantastiskt temperament och de flesta "älskar" att jobba, under förutsättning att de är rätt förberedda för sin uppgift.

Bilden föreställer den otrioliga tävlings- & bruksponnyn UMIL efter segern i historiens första Elitlopp för A-ponnyer på Solvalla 1994 tillsammans med sin tränare/kusk 9-åriga Beatrice Jakobsson, Eskilstuna, ägare Stuteri Teja.
Umil (-89 e.Gletness Rockall RS155 -Mila RS1292 e.Ulex vd Mariapeel RS34 uppf. Roland Fransson, Långasjö) är en underbar all-round-ponny: han tävlade i yppersta traveliten, segrade i Monté-SM, startade i SM-galopp, tävlat i hoppning, placerad i steeplechasen på Globen, tävlat i körtävling, otrolig barnponny, bästa tänkbara kompisen på travskolan osv. Detta är bara lite av vad en bra shettis kan utföra!

Det är faktiskt lite kränkande att behöva publicera inlägg som rör shetlandsponnyns bruks- och tävlingsegenskaper under rubriken "Allmänt"!!!!

IdaT
0

Fast det finns ju en brukskategori, nummer 13. Men jag håller med om att det borde finnas en för tävlingar också. Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Ninnii
0

Detta gillade jag!

Ahnna
0

Som sagt, gruppen BRUKS finns ju under nummer 13. Men jag säger som Ida, en grupp för tävling eller kanske tävlingspropositioner hade inte skadat.

(Jag är personligen emot att kalla allt som inte är utställning för "bruks", eftersom det finns en egen tävlingsform som heter brukskörning och bruksridning, vilket gör att det blir väldigt förvirrande om allt annat också ska kallas bruks…)

Kanske döpa om kategorin till TÄVLING & TRÄNING istället?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

BoelH
0

Tummen upp tycker jag!

Sherlock
0

Riktigt bra!

PP
0

#3 Och själv tycker jag Bruks är ett bra samlingsnamn på aktiviteter för och med shetland, eftersom alla som använder sina ponnyer inte gör det med siktet inställt på tävling… Oskyldig

Fast visst kan det vara bra med en särskild kategori för de som är tävlingsinriktade, alternativt det tillägg som TS föreslår.

Anemona
0

Tack för alla trevliga inlägg. Det är jättebra att Bruks finns #13.

Håller med dem som vill ha antingen
- en ny grupp för tävling, eller
- lägga till tävling till #13