Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 2113 ggr
AnnaLundin
0

konstantskimlar av standardstorlek

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Av ren nyfikenhet - FINNS det några standardstora konstantskimlar i vårt land som inte härstammar från "Lotta" (Kirkbride Flake)?

Någon som känner till någon?

AnnaFagerell
0

AnnaLundin
0

Okej, den översta är ju uppenbart en "övervuxen mini"- jag vet ju att det finns minisar utan Lotta-blod.

Och den andra är en mini, om man ser till hennes egna resultat….

Det är standardstora med standardstam jag undrar över. Skrattande

VeronicaP
0

Kirkbride Flake måste ligga långt bak i stammarna då kan jag tro med tanke på att hon var född 1964 ;)

AnnaLundin
0

Det gör hon säkert i många fall… Men hennes yngsta avkomma lever och har hälsan Kyss, han går här i min hage och väntar på tjejer…

Men jag är helt enkelt nyfiken på om konstantskimmelfärg bland standarderna har kommit till Sverige genom någon annan blodslinje än Lottas, eller om det är hon som ligger bakom samtliga?

VeronicaP
0

Tänkte bara att de kan vara bra att skriva ut då många kanske tittar bara på sin häst och de 3 första leden , för att jag skulle hitta henne tex på en fick jag bläddra låååångt bak :D och inte alla som gör det

VeronicaP
0

#4 men han är ju också rätt gammal ;)

AnnaLundin
0

#6 - javisst, han är 23, men ändå ett bevis på att hon kan ligga även ganska nära bakom i stammen trots att hon själv skulle varit 47 i år….

[jannerman]
0

Jag funderar lite över Dusty vd Zandsteeg som står som stickelhårig rödskäck, men har gett konstantskimlar med enfärgat sto. Han har också många avkommor som är reggade som stickelhåriga, men de kan ju faktiskt vara konstantskimlar.

AnnaFagerell
0

#2 Kronbladshästen har massor av stort i sin stam…  tycker inte det är en uppenbar mini… Och hon själv är ju inte mini och du frågade efter standard vilket hon är…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

jag kikade igenom hans resultat och jag skulle nog, i ärlighetens namn, gissa att de som står som rödskimmelskäck resp brunskimmelskäck är felreggade med mycket stickelhår. De som har fått avkommor har inte fått någon skimmel i alla fall.

Och hingsten Adonis står som rödskimmel - jag vet ju inte hur han såg ut när han föddes men han var ju definitivt avblekt som äldre så där tror jag på att han idag skulle reggats som "skimmel född fux", att det inte fanns något konstantskimmelanlag.

Detta är dock bara gissningar, jag kan ha fel!

Mmia
0

#9 Oskyldig

stallmagic
0

Vi har konstant skimler i standar str.i Norge.

Denne hingsten er konstant rødskimmel.

http://www.ponniavl.no/dyret.aspx?ID_NR=5826

AnnaLundin
0

#9 - jag håller med om att frågan inte var helt tydligt ställd.

Men jag håller inte med om att Mias uppfödning har "massor av stort" i sin stam, det är såvitt jag kan se farfars föräldrar som är några cm över minimått på de tre första leden, i övrigt renavlad ministam i mina ögon.

Och ja, jag ser varifrån färgen kommer där.

Men det jag fiskar efter nu är de som är rent standardstammade.

#12 - trevligt!
Fast jag var just nu mest nyfiken på om det finns konstantskimmelanlag från några andra blodslinjer just i sverige eller om alla som finns här härstammar från samma sto.

AnnaFagerell
0

#13 Öh… tittar du på mödernet ligger det ju flera stora där… Botvid är ju tom över metern… sen är båda hans föräldrar stora och även på Botildas möderne ligger en hel del stort så jag tycker att Mias uppfödning där har en hel del stort ja…

AnnaLundin
0

#14 - jag skrev i de tre första leden… Flört

Sen kommer ju färgen ändå inte från mödernet, så i detta fallet spelar det mig ingen större roll om det finns standardstora flera led bortåt. Färgen har kommit till sverige via ministoet Wendy v.d. Weempad, som lämnat minihingsten Tarik som är far till stoet ifråga.

AnnaFagerell
0

#15 okej men hon är inte mini trots detta… det var ju det allt handlade om… tittar man riktigt noga har hon mer stort än vad hon har mini i sig   =)

AnnaLundin
0

Och det är utrett att färgen kommer från en mini.

Jag är nyfiken på om färgen har kommit in till sverige via någon annan standardstor shettis än Kirkbride Flake. Att den finns bland minisar vet jag och självklart att minisarna kan lämna övervuxna också, men det är inte det den förtydligade frågan handlar om!

Ammiii
0

I min hingsts stam finns lite blandat, han har på mammans sida lite ministam och där finns Adonis RS 103 skm, som kommer från Dusty v.d Zandsteeg RS60 & Betty van Wichmond RS228 som var avblekbar.

På pappans sida är det Damm RS 197 svskm, som kommer från Dumix RS 119 br sth, u. Emila RS 291 brskm som är u. Kirkbride Flake…

Så ingen annan konstantärvare där heller….

Själv är han dessutom helt vit idag. :)

En annan ponny har Cienetta v.de Langstraat NL-V 36614 långt bak i stammen, men hon står som skm bara…

Mycket intressant iaf, men Lotta har ju lämnat många som tur är, om man nu gillar skimlar! :)

Lauth
0

Vilken spännande tråd!

Blev så nyfiken så jag var tvungen att sätta mig och leta i webbstamboken.

Hittade några äldre, t.ex Suzett 38690753 och Skällan 38731783
men de linjerna verkar inte levt vidare nåt särskilt efter dessa individer

Men vilket supersto "Lotta" var, där kan man snacka om avtryck inom aveln!

Kris_J
0

Mamma Tullan var avblekbar. men jag ska fråga den som ägde henne om hon föreförll konstant innan hon blektes. Hoppas inte Big Noon bara är felangiven i färgen.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=13845

De går att hitta en del konstantskimmlar ur andra lijer men de verkar inte ha reproducerats någon vidare omfattning, hittade några som sedan tillförts Lottastammen så då falerade letandetGlad Visst är det otroligt vad gamla Lotta "ställt till med", undra hur många individer hon finns i..

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#20 tyvärr skriver många fel färg när det gäller avblekbara vilket jag tror är fallet i ovan… Det vanligaste man kan se är just att dom skriver gråskimmel i annonser men även brun och rödskimmel förekommer. Många gånger man ska ut och chipmärka och så säger dom vi har en rödskimmel här… En fux, avblekbar

AnnaFagerell
0

#19 Verkligen ett sto väl värd Linjeavla på om man nu gillar linjeavel… Ett toppensto (därför jag avlat in henne )   Glad

AnnaLundin
0

Ja, visst måste Lotta ha varit ett helt fantastiskt avelssto, det skulle vara intressant att kartlägga hela hennes förärvning på något sätt. Är det månne landets största stofamilj?
Jag gjorde ett snabbt överslag på hennes avkommepoäng i dagsläget och med 4 godkända söner och 5 elitdöttrar sprang det snabbt iväg…

Min allra första shettis var ett barnbarn till Lotta (u. Novisa) så jag har ju haft lite koll på henne i 20 års tid. Därför är jag ju lite extra glad över att ha Titol hemma i år.

Charlotte-J
0

Kul att mitt lilla nya troll här hemma har "Lotta" i stammen!!

Amor vincit omnia Kyss

Kratern
0

Jag är inte så bra på de gamla stammarna…

Räknas denna som standard för dig Anna?

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=1574

AnnaFagerell
0

#25 Det är ju Dollmans moder… Hon är standard

AnnaLundin
0

#25 - hon är väl standard, ja

Men är hon konstantskimmel? Tveksamt eftersom det bara står "skimmel". Och än mer, hon har inte lämnat någon skimmelavkomma heller, så hon har ju inte fört sitt anlag vidare oavsett om hon är konstant eller avblekbar själv….

Kris_J
0

#27 Jag har en bild på henne, intrycket jag fått av den var avblekbar.

Måste leta upp den och kontrollera.

AnnaFagerell
0

#28 Hon är avblekbar… men jag vet inte vad som ligger bakom, om hon kan ha dubbla anlag

AnnaLundin
0

#29 - fast det är ju egentligen ointressant eftersom hon inte har lämnat några skimmelavkommor ens, åtminstone inte i sverige.

AnnaFagerell
0

#30 Ointressant för dig kanske…   Flört

AnnaFagerell
0

#19 Fast den kan ju inte vara skimmel, Suzett. fadern är Ulex som är svart/brun och modern är ju brun och kommer ur en rödskäck och och svart…och Skällan är troligen även hon avblekbar skimmel

Kris_J
0

#32 Förstår inte alls vad du menarSkäms

Kris_J
0

Har nu talat med ägaren som även haft Tarantella, hon köpte henne som föl av uppfödaren. Mormodern som vid tällfället var ca14-15 år,Silver Crystal ,sa hon var "mörk" och apelkastad. Vi lyckades inte reda ut huruvida bägge anlagen förekom eller ej. Fortsättning följer.

Kris_J
0

Nu har ju förvisso fadern Lottablod, men därifrån kommer inte färgen.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=114837

Kris_J
0

Nu har ju förvisso fadern Lottablod, men därifrån kommer inte färgen.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=114837

AnnaFagerell
0

#36 Amen den kan väl inte vara konstant? Napoleon var väl avblekbar?

Kris_J
0

#37 Denna samt dennes fader som finns i Nepoleons stam är enligt uppgift svartskimmelskäckar:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=20491

Har en bild på Sjeik  där är han avblekt…Så kanske dessa bär på bägge skimmelanlagen?

Det verkarar ha funnits en hel del konstantskimmelhingstar i den holländska aveln förr. Huruvida dessa är korrekt angivna har jag ingen aning om. Mr Falk kan du bekräfta eller dementera?

Kris_J
0

PP
0

Ms Persson kan bekräfta att Max van Borgeind V.5255 står som blauwschimmelbont (svskmsk).Flört

Modern Elly van Borgeind H.1722 är blauwschimmel (svskm), fadern Arnaud van Wisch S.110 bruinbont (brsk).

Kris_J
0

#40 TackGlad

(Men "i våra dagar" verkar det mycket tunnsått med icke Lottablod bland de standardstora. Vi kanske ska utlysa en tävling, fiska fram ett konstantskimmelsto feritl och ej uråldig i den svenska stamboken utan Lotta och vinn!Guld i munFlörtOskyldig)

AnnaFagerell
0

Ja men dom kan väl vara reggade i de färgerna från början även om de inte är konstanta… flera i sverige reggar ju hästarna som brskm och svskm och rskm fastän de är avblekbara… Det är nog en fråga om färgbenämning… Man tycker´att Napoleon borde fått någon konstantskimmel genom åren… men ingen står som konstant.

HannaNikolina
0

Jag var tvungen att kolla i stammen på min svartskimmel och när jag följde skimmelanlaget bakåt så mycket riktigt fanns denna "Lotta" i sjätte led. Häftigt!

cinna
0

Hittade den här pållen i min förra shettis stam: Ardlogie Silver King

Har ju lämnat en hel del skimmlar efter sig. Båda stammarna går iofs att leda tillbaka till Earshall, så kanske är det därifrån det kommer. Vad vet jag Tungan ute

AnnaFagerell
0

#44 Han var avblekbar… honom har jag i mina stammar =)