Önskar råd om vagn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänker köpa en ny vagn, en rockard av något slag. Jag vet att alla som äger en Roslagsvagn är mycket nöjda med den. Jag har själv tyvärr aldrig ens suttit i en sådan men förstår att det måste vara ett bra köp.
Är det någon som kan rekommendera någon annan vagn är Roslagsvagnen? Av rockardmodell. Den ska främst användas till minishetland.
Är inte en roslagsvagn ett alternativ eller vill du bara ha någon mer att välja mellan?
Annars vet jag många som är väldigt nöjda med sina NHS-rockarder!

Roslagsvagnen är absolut ett alternativ, men jag tänker att det måste finnas fler vagnar som är bra och som är värda att fundera kring.
Tack för ditt tips, ska titta/läsa om NHS-rockarder!
Om du vill prova en Roslagsvagn så får du gärna komma förbi och testa.
Driveouts import 016L har jag och är mycket nöjd med den. Dessutom är den snygg!

Har precis köpt en NHS sulky från Westerdal. Jättenöjd redan! Du får gärna komma o prova hos mig med!
Jag har NH sulkyn. då jag har problem med ryggen har jag även provat Roslagsvagnen, globus och spedcar ingen funkar bra, men NH sulkyn sitter jag bäst i! Men det är vad jag tycker!
Gunilla.

Till mini skulle jag ha satsat på en Roslagsrockard.
Egentligen tycker jag ju att NHS-sulkyn är bättre, men då till större shetland. Av vad jag sett verkar det vara svårt att få till det bra med teleskopskaklar (uppåtböjda) på de små. Dessutom tycker jag personligen inte att det blir ett harmoniskt ekipage med den långa och breda NHS-sulkyn bakom en mini. 
Min minsta är ca 90 cm och passar mycket bättre framför Roslagsrockarden.
Annelie, du får jättegärna porvköra någon av våra minisar i roslagsvagnen om/när du har vägarna förbi!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Tack för alla svar och synpunkter
. Har kikat runt på nätet i flera dagar och det är svårt att bara se på bilder, därför är det så intressant att se vad ni tycker.
PP - du har en viktig synpunkt gällande vagnstorlek och mini, tack.
Jag skulle behöva ta ledigt några dagar och åka runt och provköra!

Om Roslagsvagnen:
Fråga 1: Det verkar som att man sitter ganska högt upp, man får inte känslan av ramla ner på hästen om den skulle tvärstanna?
Fråga 2: Jag är ganska kort (161 cm), kommer jag att nå ner med fötterna till golvet? Kan man även ha fötterna på järnstången framför sig?

#10. Jag är bara 159 cm men jag når ner med fötterna.

Att sätet är högt är för att du ska komma upp så att du ser vart du kör. 
När jag skaffade min första Roslagsrockard efter att ha kört en enkel, låg rockard i alla år kändes det som att jag verkligen bytt upp mej (ursäkta ordvitsen). Det kan förstås vara ovant i början, men nu skulle jag inte kunna tänka mej en låg rockard.
Jag är inte heller särskilt lång (165 cm) och föredrar att använda en kil som gör att man lite "halvstår" och kör istället för att sitta som på en stol. Det är även bra ur säkerhetssynpunkt att ha fötterna framför sej på golvet, det ger bättre balans och stadighet om det skulle bli en tvärnit. Av samma anledning skulle jag inte rekommendera någon att sitta med fötterna uppe på vagnen (dessutom tycker jag inte att man ska skämma ekipaget genom att se arrogant ut).
När jag hade Roslagar´n så var jag för kort (155 cm) så då satte vi fast en liten låda mot framkanten för att jag skulle få stöd med fötterna. Spelade ingen roll om jag använde kuskkilen eller inte.

Det är nog så att Roslagsrockarden har ökat i höjd genom åren. Min första var med fast säte och den hade något lägre kuskbock än min nuvarande med löstagbart säte. Vet tyvärr inte årsmodell på den, men det är inte den nyaste. De som säljs nya nu tror jag är lite högre än den.
Men du har ju fått flera erbjudanden om att provköra, så då är det väl bara att känna sej för och kanske passa på att ta lite mått oxå. 

Drive Out har en minigigg som de själva påstår funkar till minishettis. Jag var där och pratade med dem om den för ett par år sen, när den var ny, och tittade på en sån gigg som höll på att byggas färdigt. Den var helt klart i rätt höjd, snygg att titta på och lättdragen. Värt att ringa och fråga om kanske? 
Min största anledning till att inte köpa en begagnad Roslagsrockard är att balansen inte kan justeras på de äldre modellerna. (De nya tror jag att man kan det på…?) Till en mini tycker jag att det är A och O att kunna ställa in så att balansen blir perfekt, eftersom de är så små över havet och ska kunna dra två personer + vagnens vikt vilket blir mer än de själva väger. (Min mini väger 100 kg.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Idag har jag ringt och beställt en Roslagsrockard
.
Tack för alla råd och glad påsk på er!
#16 Dom tillverkas väl någonstans i dina trakter?
Tror inte du kommer bli besviken.

#17 Tidigare gjordes de ute på Väddö, men sedan några år är tillverkningen såld till Tidaholm. Tidaholm ligger på västra sidan om Vättern någonstans så det blir en bit att åka och hämta den, strax över 40 mil enligt hitta.se… Leveranstiden var sex veckor så det är bara att vänta 
#18 Ok, hade jag ingen aning om. Minns att vi irrade runt på småvägar när vi försökte hitta dit, sen fick vi punkering på väg hem, min far var inte glad 

#18. Tidaholm ligger i Västra Götaland, ett par mil från Shetlandsmetropolen Mullsjö och ca 4 mil från mig.
Jag har börjat använda min Roslagsvagn och är helnöjd :)