Funderingar kring transporter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är dottern inne på att köpa en helt egen shettis så jag har funderingar över transport då vi kommer att måsta ha plats med 3st ponnyer..
Vet någon vilka märken och modeller på transporter som man får plats med 3st standard om man bygger om den? Gärna äldre modell som inte kostar allt för mycket.
Boj transporterna har jag sett en del bygga om så man får blats med tre standard i med mellanvägg.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Är det inte Boj som även har ett "islandssläp" som är fabriksbyggt för tre mindre hästar..?
Denna extra breda Bravo ligger på Hästnet:
http://hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=301248&kid=2

Boj har ofta dörrar bak istället för bommar, det är kanon, speciellt när man kör små ponnyer , de går ju under bakbommen.
jag har Boj "islands" släp. Är jättenöjd med det. Det rymmer som sagt 3 islandshästar men har ibland kört upp till 5 shettisar. Större ponnisar åker lite snett över, men shettisar åker tvärs över så ryms någon fler.
Lastutrymmet är ordentligt stort så man slipper ha fulla bilen med grejer.
Men det negativa är ju totalvikten är 2000kg så alla bilar får ju inte dra den och inte alla chafförer får köra heller 

jag har en vanlig enaxlad startrailer för 2 stora hästar och den har jag gjort en långbom så har jag 3 på bredd i den… gäller ju då att man har 3 hästar som klarar att stå tätt utan mellanvägg.
#4 Har du bilder invändigt att visa?
#6 Nä jag har inte det just nu men det går väl att fixa.. 
Kan varmt rekommendera alla Boj släp av den modellen som är runda framtill alltså ej Boj Bravo utan Stabilo eller de andra namnen de haft genom åren. Just nu har vi en Boj Classic Aluminium med sadel kammare, vilket gör den fyrkantig inuti och i den kör vi vanligen 4 shettisar och har tom vid ett nödtillfälle fått in fem stycken… Det är lätt att hitta äldre Boj släp eftersom de funnits så länge, har haft en av årsmodell 1973 och även i den gick det lätt med åtminstone tre ponnyer. De flesta äldre Boj släp är ju av plåt vilket gör det lätta att fixa till om man har hjälp av någon som är lite svetsskunnig En annan fördel är att man kan väga in släpets totalvikt efter sin bil, sin körkortsbehörighet mm. Har under åren alltid kört Boj och är helnöjd. De ligger bra på vägen och trots punkteringar, dikeskörning (sladd i halka) mm så har allt gått bra med både släpen och hästarna. Det finns säkert andra modeller som är lika bra, min sambo talar sig varm för engelska Ifor Williams Cattle trailer men jag har ingen erferehet av den.

#7 Det får du gärna för jag är nyfiken 
Hanna.. jag mailade bilder åt dig istället för att lägga ut en hög bilder här!
Är det någon annan som vill se hur Boj Islands släp ser ut så kan jag maila bilder till er med. Hör bara av er.. 
/Helena
Tack alla för era svar! Då vet jag vad jag kan börja titta efter 
Glad påsk på er!

Tänk bara på att skall man vara laglig skall en ponny (oavsett storlek) ha minst 180x60 cm i transport. Shettisar tar ju inte alls så stor plats, men djurskyddslagen säger att de skall ha så stor plast i transporten. Detta gör att transporten måste vara minst 180cm bred invändigt om man skall ställa ponnyer på tvären eller tre i bredd.