Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1149 ggr
atlanta
0

Fölning, var?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var anser ni det vara bäst för ett sto att föla? I hage eller i box? Mitt sto ska ha sitt första föl, beräknat till den 30/4. Hon går ihop med mitt andra sto som ska ha sitt 6:de föl och är beräknad till den 30/5. Kan jag låta mitt första föla i hagen ihop med det andra stoet eller bör man sära på dem vid fölning?

Minsanne
0

Det absolut bästa är at låta dom föla ute. Har dom ett felläge så kan dom resa sig upp och "springa omkring" i hagen och faktiskt få fölet att lägga sig rätt.

Fördel att en van fölare är med. Dom brukar kunna hjälpa till att ta sönder fosterhinna osv

Nackdel är att dom kan sno fölet för förstföderskan som kanske är trött och utmattad efter fölningen.

Men har du koll på hästarna så skulle jag inte vara orolig för det.

Lycka till!

Milla
0

jag säger precis som föregående. Jag har haft fölning både inne och ute men jag föredrar faktiskt ute.

Lycka till!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaFagerell
0

jag har haft båda delar och jag föredrar inne där jag lätta kan hjälpa till och där jag vet att fölet inte kan rulla under trådarna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

polgara
0

Mina har alltid fölat inne, men iås ska vi låta dom sköta det i hagen, givetvis under uppsikt

atlanta
0

Tack för all hjälp. Låter henne föla ute. Däremot får nog mitt gammelsto föla inne för hon blir en riktig spottkobra när hon får bebis. Går inte att komma i närheten av henne på flera dar. Så skulle det bli några problem så vill jag ha henne inne. Så nu är det bara att vänta och längta. 23 dar kvar till beräknad bebis. Tungan ute

uhngoliant
0

Jag planerar att låta mitt sto föla ute. Det är första fölet för både henne och mig. Har nu börjat sätta upp fölhagen med rejäla staket, plan fast mark och nära till stallet. Den kommer även bli kameraövervakad när det närmar sig.

Min fråga till er som låtit ston föla ute är: Hur gör ni sen när det är färdigt? Brukar ni plocka in sto med föl i stallet eller får de gå kvar ute?

Hanna-D
0

#6 Beror på väder, insekter m.m. Är det lugnt och torrt ute låter jag dem vara utomhus.