Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 8647 ggr
Cattis
0

Ston som är förstföderskor

Hur tidigt "brukar" era förstföderskor fylla juvret?

Jag tycker de är svårast av alla att bedöma. Oftast har mina förstföderskor inte satt något direkt juver förrän precis dagarna innan. Det har nog aldrig varit som med de äldre avelsstona, som börjar fylla flera veckor innan.

Jag är splittrad. Jag har en förstföderska som plötsligt ändrat beteende och lite annat, som att hon drar sig undan (annars mkt sällskaplig), att juvret sedan igår äblivit två "halvor" med spenar som hänger ner istället för två "boppar" som pekar mot varandra. Spenarna är absolut inte fyllda, inte heller juverhalvorna, långt ifrån. Men hon verkar bara så "annorlunda".

Men just det, mn fråga var ju: Hur tidigt "brukar" era förstföderskor fylla juvret? Fundersam

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Eurydike såg inte ens dräktig ut och eftersom hon gått på fribetäckning och jag nyss hade köpt henne visste jag inte riktigt när det var dags. Hon hade inte fyllt i juvret alls. Dagen före hon fölade stod jag och tvekade på om hon ens var dräktig. På morgonen låg ett hingstföl i boxen :) Då blir man ju väldigt tacksam att allt gått bra, när man inte ens hunnit vaka.

Sedan hade jag en annan förstföderska som visserligen såg dräktig ut, men inte heller hade något juver. När hennes mor fölade stressade det tydligen henne, så en timma senare hade även hon fölat. Det var rätt tid för dem båda, men den yngre trodde jag verkligen skulle vänta ett tag.

[Anna-N]
0

Vissa har börjat "sätta" juver allt ifrån en månad före tills bara någon dag. Det sistnämnda har det gått ganska fort att juvren blivit ifyllda. Kanske bara på någon timme, annars har det ökat i omfång pö om pö.

Har även haft omföderskor som knappt haft tendens till juver men ändå fölat, bara för att kompisen fått sitt föl o släpper ner all mjölk i samband med fölningen…Luriga tanter..Flört

Pheobe
0

Mina tidigare ston har lagt juver en vecka innan ungefär. Detta stoet som ska föla nu i påsk har haft juver snart en månad. Lite genomskinlig mot gul mjölk går att klämma ur. Vad jag reagerar på detta sto är att hon är så slapp baktill. Har inte sett det på de andra. Ser ut som en kossa bak ungefär, allt bara hänger. Men inget föl än….

sanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vår förstföderska skulle ha förra året, så fanns knappt något i juvret, jag försökte få ut lite kvällen innan, hon var fortfarande Spänd i bäckenbanden men tiden var inne, det var pyttesmå juver.. men på morgonen hade hon rymt ur hagen o vi hittade henne m föl i skogen, Då hade hon jätte stort juver med massa mjölk..

kortet är en vecka efter fölning.

alvasens
0

Jag måste nog påstå att om man har mamman till den som ska föla första gången så kan man se likheter, Pandora gjorde sig klar i god tid, likaså hennes döttrar. Nu har jag inte haft så många förstföderskor utan bara de tre som även är födda här.Men den markanta slappheten  har ofta infunnit sig dagen innan fölning, så har det varit hos mig.

Skulle vara kul om någon som haft många förstföderskor kunde svara, inte bara ett par.

Charlotte-J
0

Jag har en förstföderska nu som ska föla runt den 7-8 maj. Hennes juver är sen en vecka tillbaka sprängfyllt med riktiga "strut spenar" samt att hon vid flera tillfällen droppat genomskinlig mjölk. De tidigare förstföderskorna jag haft har inte alls haft sånt juver och absolut inte stått och droppat. Verkar vara en himla skillnad från häst till häst.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

Jag kan inte påstå att jag har sett några signifikanta likheter i de fall där jag haft både mamman och döttrar som fölat.

Jag har haft förstföderska som satt ett gigantiskt juver 1 månad före fölning och såna som inte satt något juver alls förrn det är dags. Såna som haft rinnande vit mjölk i en vecka före fölningen (på veterinärs inrådan mjölkade jag ur lite och lade i frysen) och såna som inte gått att klämma ur en enda droppe på förrän  ett par timmar innan fölning.

Dottern till stoet med mjölkkossejuver lååångt innan hade alldeles vanligt juver och på henne stämde tecknena "enligt boken". Mitt gamla sto Mathilda kan jag inte minnas hade några andra tecken än "enligt boken", hon var jättelätt att förutse… Hennes två döttrar fick sina resp första avkommor förra året, den ena hade alltså inget mjölk alls förrän ett par timmar innan fölningen (och då var den fortfarande "klar" = inte vit), den andra var det inga större konstigheter med.

Min erfarenhet är att man tror och tror  och tror att Nu är det dags. Men när det väl ÄR dags, då vet man…

alvasens
0

# 7  Blir spännande att höra hur Verrys dotter kommer att göra, Verry själv kan det här med att luras, har missat alla hennes fölningar med några minuter, hon passar på då man är borta därifrån om det så är bara ett par minuter. När vi köpte henne, hade tidigare ägarna inte heller sett en enda av hennes fölningar. Hon har inte heller något juver att tala om före.

Akleja däremot har jätte vaxproppar, och vill helst ha sällskap under fölningen har jag förstått.

Vi har haft en hel del föl här men bara samma linjer, så det finns naturligtvis olika varianter på förberedelser hos stona.

[Anna-N]
0

#8. Precis som du beskriver är Gaia också (Verrys syster). Knappt något juver eller andra tecken o så flyger fölungen ut när o var som helst! Skrattande

Mmia
0

Jag har haft många förstföderskor och nästan alla har fyllt juver långt innan, redan i Januari märkte jag att hon började få lite juver som sedan blivit mer och mer , och hon ska föla slutet av April (Har ej fyllt fullt ännu).  Mina förstföderskor brukar föla mer eller mindre exakt på dagen.

Dom som haft föl förut brukar fylla 1-2 veckor innan och föla ca 2 veckor tidigare än beräknat.

AnnaLundin
0

#8 Tja, med tanke på varifrån jag köpte Venessa så kan jag nog inte direkt räkna med nån hjälp med tecken på att hon är nära fölningen, utan här blir det gissningstävling. Jag får hoppas att hon ämnar synka ihop sig med fullblodsstoet i alla fall, det är ca 14 dagar mellan dem på pappret men det vet man ju aldrig hur det blir…