Hur ska det ske?
Tiden står stilla när det gäller min första fölning på denna underbara ras!! Kan knappt vänta på att få se vad som "ploppar" ut ur mammas mage! Vad tycker ni om fölningar ute på sommarbetet? Är det till fördel för fölet eller ska fölningen ske i box för människans skull? Hur tänker ni?

ja tänker att är de varmt och skönt och stoet är van vid att gå ute så ska den föla ute. Men är de en lerig period och det är geggigt i hagarna så vill ja att dom ska föla inne. Tycker allt handlar om vädret. Är de snö och kallt så hade ja velat ha mina ston inne.
Sen så förstafölerskorna vill ja ha extra koll på. Antingen att stoet är i en hage nära huset så man kan kolla henne några gånger på natten när de börjar närma sig. eller om man har kamera i stallet så man kan kolla på den.
Men det är ju min åsikt och vad ja tycker. Säkert andra som tycker annat.
Jag håller mitt sto hemma tills hon fölat… hon får gå i hagen där hon har stallet att gå in i. Har tänkt ta bort min ridhäst från hennes hage närmre fölningen o låta bara shettisarna gå ihop då. Litar inte på honom om där skulle komma ett nytt litet föl i "hans" hage! Hon får dock gå ut o in som hon vill, som nu, hela tiden.

Jag är i samma funderingar, eftersom mitt sto ska föla på lösdriften nästa år - är det tänkt. Men exakt hur man övervakar det vet jag inte.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag håller mina ston som ska föla inne på nätterna och ute i lättövervakad hage på dagtid. De får jättegärna föla ute i hagen, men bara om de tänker göra det på dagen…
Jag övervakar mina fölmärrar med hjälp av övervakningskamera, för övrigt. Det funkar skitbra!

Jag betäcker för det mesta mina ston relativt sent på sommaren just för att de ska kunna föla på betet. Tycker att det känns bäst både för mig och stona. Har hagarna runt husen så går ut där nga gånger på nätterna och kollar när det börjar närma sig.