Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2029 ggr
mille-star
0

Fantasipriser

Jag sitter och läser en del köpes och säljesannonser gällande shetland och det förekommer ofta frasen "inga fantasipriser" när det gäller köp.

Flera annonser vill ha en riden och körd ponny där utrustning ingår men är inte villig att betala vad det kostar.

Vad är fantasipriser för dig?

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller med om att det finns många köpare som har orealistiska förväntningar om vad de ska få för en liten summa pengar. De ska ha en totalt pålitlig barnponny med full utrustning, helst inkl vagn också, för mindre än vad en raskattunge kostar och hälften av vad man får ge för en liten pluttig hundvalp…

Fantasipriser för mig är när man begär bortåt 20-30.000 för en ponny utan särskilda meriter.

Hanna-D
0

Jag tycker inte att 20.000 är fantasipriser för ett bra (stammat) sto utan meriter…

[Teddy]
0

Fantasipris är  3000 kr för en riden och körd shettis MED utrustning!!

AnnaFagerell
0

Väldigt spännande fråga… jag håller med Marie nedan… det där är verkligen fantasipris

Jag har gett 19000 för ett sto utan några direkta meriter. Vill man ha betalar man vad det kostar.

Tycker att flera godkända hingstar ligger till salu på tok för billigt, att vara godkänd hingst är väl en merit som heter duga?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

mille-star
0

#3 Dessvärre så är det så folk verkar resonera. Jag fick bud på min ena när han skulle säljas första gången på 3000kr inkl sele. Bara selen kostade mer i inköp!

Kratern
0

Om det är svårare att få tag i en Shetlandsponny så stiger priserna. Lätt att räkna ut tycker jag.

VeronicaP
0

20 tycker inte heller 20.000 är något fantasi pris, ett bra sto ska kosta så tycker jag.

Skulle jag sälja Dee-Dee tex (de kommer aldrig att hända Oskyldig) så skulle hon tex kosta mer än 20.000 :P

uhngoliant
0

Blev bjuden 7000 kr för mitt sto e. Ward of Berry dräktig med Zeferino… Skrattade ganska rått åt det budet det var fantasipris från köparens sida tyckte jag!När jag sedan tyckte att det dubbla var rimmligt vart det samma reaktion fast från köparenSkrattande

Ett rimligt pris för en rid o körbar ponny ink utrustning oavsett mankhöjd borde väl hamna på 15000 och uppåt och då utan någon vidare stam. Det ger folk utantvekan för en d-ponny så varför inte för en shettis?

Sen kan man även undra vad de som skriver i annonser faktiskt menar. Menar de en renrasig shetlandponny reggad i SSS eller en a-ponny av shetlandsponny typ reggad i SH det är ju faktist en ganska stor skillnad.

AnnaLundin
0

Jag tycker inte att 20' är för mycket för ett bra sto, men som jag skrev ovan - jag tycker 20'-30' är fantasipris om det handlar om en ponny utan särskilda meriter/egenskaper/stam/whatever. DÅ handlar det om fantasipriser.

Kratern
0

#2 #7 o #9

Har ni själv betalat det någon gång? Eller är det bara vad ni tycker att era ston är värda?

VeronicaP
0

våran första Shettis köpte vi -97 och hon var 4 år och hade inte gjort något alls vi betalade 8000 för henne, lika mycket för den andra som vi köpte senare samma år, då utan att ens försöka pruta.

sen har vi ju avlat fram de flesta av våra shetlands ponnyer själva

Jag skulle lätt betala det för en ponny om jag var intresserad av den och de passar i min avel .

Har ju även andra raser och där får man också betala vad de är värda :D

Glansia
0

En välstammad, reggad, inkörd, inriden 3-årig ponny oavsett storlek borde kosta minst 15 000 kr. Med tanke på alla utgifter i form av språngavg, pass, hovvård, mat mm, ja ni vet, så är det ändå billigt.

Men tillgången är för stor och då sjunker priserna. Marknaden styr…

Borde man inte minska produktionen för att få upp priserna?

Vad får ni för era hästar? Får ni 15 000 kr för en shettis enl beskrivningen ovan?

UlrikaHalfvarsson
0

Jag skulle aldrig klara av att pruta på ett djur, det är ju inte direkt så att man prutar på en hund så varför ska man göra det på andra djur?

Köpare som prutar på mina hästar får inte köpa någon häst av mig, vi ligger redan lågt i priserna och dom som prutar känns inte som seriös. Hur har dom då råd att sköta om hästen sen?

Silenos
0

Tittar man bland annonserna så ser man ju inte de priser som nämns ovan. Även om jag i teorin håller med, så är det kanske tillgång/efterfrågan som styr, och det finns gott om shetlandsponnyer.

AnnaFagerell
0

#10 jag gav 19000 för ett sto som var prem med 38p så varför skulle inte dom andra kunna tänkas betala det för ett sto?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
0

#10 Ja det har jag, stoet var dock inte ovisad. Är inte främmande att betala 20.000 kr för ett sto jag verkligen vill ha, med eller utan meriter.

Har hellre aldrig sålt under 8000 kr. Det billigaste stoet jag sålt kostade 10.000 kr och var en ettåring.

kuusou
0

En fråga angående pris. Vad hade ni ansett va ett rimligt pris för en hingst på 5-6 år (standard). Han är hanterad men inte mer. Han som sköter om dom visste inte ens att han fortfarande är en hingst Tungan ute

Ingen aning heller om han har stam eller inte.

Så man får väl säga tt pris med stam och ett utan.

http://minihingstar.n.nu

VeronicaP
0

#12 Jag har fått vad jag begärt för de som jag har sålt, pricerna har varierat från vilket år de såldes och vad de har gjort mm

Sålde ett sto , svart , diplom , travmeriter för 20.000, var många som ringde och mångade som försökte pruta men då fick hon allt stanna kvar rätt vad de var så dök rätt köpare upp och allt kändes kanon :D

Men de kan ta tid att få sålt dem men då får de väl göra det då .

Tycker att köpare borde lära sig ibland att själva inköpet är de billigaste av allt ;)

SandraO
0

Jag köpte mitt sto när hon var 4 år, ej visad någongång. Hon var inkörd och inriden. Fick grimma och ett träns till.

Hennes stam är hyffsat okej enligt mig. E. Kompis mandus Rs 264 U. My Rs 2048 EE. Alnäs Origo Rs 198 UE. Mässeboda Rossman Rs 163

Jag gav 5.500:- för detta sto. Vilket var en väldigt bra affär för mig ;)

susanne-s
0

Jag har köpt hästar (ston och unghästar) i prisklasserna mellan 3-25000:-
och sålt för 3-18000:-

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se