Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1332 ggr
Sarali
0

Premiering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg att det skulle bli premering i Rättvik nån gång i agusti.Men hur är det med premering ? Jag har ställt ut mitt sto en gång å då fick hon 38p,kan jag vara med på premeringen då ? Eller måste hon ha fått minst 40p innan ?Räknas premering spm "vanlig" utställning ?

zettan
0

hästen behöver inte ha uppnått 40 poäng för att få delta på en premering.

Sarali
0

Okej så det är nästan som en nanlig utställning ?Men till vem anmäler jag till isåfall om jag ska vara med på Rättviks ?Ska anmälan skickas till Hushållningssällskapet i Värmland ?Det står att det ska vara en kopia på passet som ska bifogas anmälan,vad menas med det ä r det att jag ska ta en kopia på passet,lägga det i samma brev som jag skickar anmälan ??Generad

Annette
0

Vad är anledningen till att du skall vara med på premiering? Unghäst, stamboksföring, höjning av avelsvärdeklass ?

Premiering är ingen utställning utan en avelsvärdering. Man visar antingen unghästar, för stamboksföring eller höjning av avelsvärdeklass.

Läs mer här

[](http:// Avelsvärdering av Shetlandsp " Avelsvärdering av Shetlandsp ")[

Avelsvärdering av Shetlandsp…

](http:// Avelsvärdering av Shetlandsp " Avelsvärdering av Shetlandsp ")

Daladis
0

Man kan väl också premiera "bara" för att få RS-nummret och en detaljerad beskrivning av sin ponny? //Erica

PS: Du tar kopior på sidorna 3 och 5 (gjorde jag ialla fall) och skickar med det med anmälan som skickas till hushållningssällskapet. Lycka till! DS

Annette
0

#4. När man riksstamboksför får man RS-nummer.

Ja, det klart man kan visa för att få ett exteriört utlåtande om man vill det.

Kris_J
0

Sommarpremiering är väl ett utmärkt tillfälle att visa sin häst, valacker är också välkomna, vilket inte alla är medvetna om. Utställningarna kanske inte passar in i almanackan om man vill ha en bedömning på sin ponny.

Veritas odium paretFörvånad

Rubiinen
0

Kan man åka med ett 15 årigt sto?

Daladis
0

#5- Men för att få riksstamboksföra måste man väl premiera först?? (Alltså så man riksstamboksför i samband med premieringen?) //Erica

Annette
0

#8. Stämmer, de måste vara minst 3 år gamla.

#7. De kan vara hur gamla som helst.

Sarali
0

Asså jag har hört att dom blia "avelsgodkända" om dom är på en premering å får över 40p,samt RS nr,men jag vet inte rriktigt varför…Generad En kul grej =), det är ett 11 årigt sto som jag ska dit med isåfall.vad ska jag "anmäla" till då ?

Annette
0

#10. Det är hingstar du tänker på nu. Ston behöver inte ha 40 p för att få RS-nummer.

Är ditt sto stamboksförd, har RS-nr alltså? Har hon fått några föl med godkänd shetlandshingst?

AusaBausa
0

Hur många är det som premierar sina valackar?

Vad ger det valacken(förutom träning o en utställningspoäng), ger det stoet ngt?

Trine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Jag har en treåring som jag tänker visa i höst, sen om han fortfarande är hingst eller inte , det märks då.

Det ger ju föräldrarna avkommepoäng om han bli klass I.

PP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Personligen tycker jag det är onödigt att visa valack på avelsvärdering. Hur värderas en häst för avel som inte kan användas i avel?

Då tycker jag att man får mer ut av att visa den på utställning, vilket dessutom är billigare. På utställning kan man tävla om championat och meritera den för exempelvis SUCH.

Vad det gäller föräldrarna är meriter från utställning precis lika mycket värt. Valacker kan ju inte heller få avelsdiplom (av förklarliga skäl eftersom diplom åtminstone från början var tänkt att delas ut till de ston man ville se i avel).

Enda anledningen jag kan se till att visa valack på utställning är som beskrivs i #6.

AusaBausa
0

Tack för svaren..

får se hur jag gör..

tänker mig med det som en del i att ställa ut då jag ej kommer att kunna ställa ut på alla de utställningar som jag hade tänkt pga domare och jäv..så kanske kanske ;-)