Stark liten plutt..
Jag sköter ibland om en liten shetlandsponny som jag brukade rida innan jag blev för lång. Han är väldigt stark och pigg, vilket gör att inte många klarar av honom, absolut inte de små ryttarna. Jag är väldigt insatt i tömkörning och likaså är min ponny, men han blir fortfarande väldigt stark ibland. Han har inte så mycket muskler, åtminstone inte i ryggen. Problem i sina bakknän märker man när han inte rullar sig likadant som de andra ponnyerna. Han har mycket svårt att gå under sig med bakbenen och släpar sina hovar så mycket i marken att skorna ofta är bortslipade längst fram. Finns det något jag kan göra för att få honom lugnare och inte lika dragen när han blir riden genom att arbeta från marken? Kan bristen på muskler göra att han inte riktigt orkar arbeta ordentligt i ett lugnt tempo utan istället väljer att springa undan från allt? Finns det någon som kan hjälpa mot hans knä problem? Han har inga problem med tänder, och knäna är inte så allvarliga.
Tackar för alla svar 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är det han har för problem med bakknäna? Är det patellaupphakning eller patellaluxation eller något annat?
Ja, svaga muskler i överlinjen kan absolut göra att han inte orkar bära sig i form, eller ens sakta ner tempot. Hästar med svaga muskler har ofta "problemet" att de springer på i full fart, för det är helt enkelt för jobbigt för dem att samla sig och sakta ner.
Om hans bakknäproblem inte förvärras av det så kan du försöka med cavalettibommar i tömkörningen, gärna upphöjda 10 cm så att han måste engagera sina bakben och lyfta hovarna ordentligt. Hoppa studshinder är också bra för överlinjens muskulatur och bakbensaktionen, men har han problem så är det bäst att göra det under löshoppning tills du ser att han inte får ont av det. (Som sagt, beroende på vad problemet med bakknäna är.) Du kan jobba med cavaletti och/eller studshinder 2 gånger i veckan, som komplement till tömkörd dressyr och helst också arbete ute i skog och mark. Kuperad terräng där han måste lyfta bakbenen ordentligt är bara bra.
Det kan vara så att han bara är lat i rörelserna och omusklad i bak som gör att han släpar hovarna, men är det på grund av någonting veterinärt som han behöver behandling för så gör du bäst i att få honom ordentligt undersökt av veterinär innan du lägger om träningen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack så jättemycket för tipsen, de var super! Vet faktiskt inte riktigt exakt vad det är i knäna, ska ta reda på det.
Jag skulle tippa på att han är lat och omusklad men ska för säkerhetens skull kolla upp det. :) Tack!